Bare å kaste i dass?

Her om dagen satte jeg forskjellige tre allgrains IPA
Satte gjæringsdunkene på badet, men stående på krakker, godt oppe fra gulvet. Jeg dro på seminar, med min bedre halvdel hjemme. Når jeg kom hjem var det 26 grader på badet, og det viste seg at samboeren hadde skrubb opp tempen på badet samme kveld jeg satte batchene til gjæring. Når jeg lukter i gjærlåsen så lukter det bare godt øl, men har hørt at det ikke er bra i det hele tatt med for høy gjæringstemperatur. Det plupper fortsatt i gjærlåsene fire dagen senere, og det har ikke vært stormgjæring.
Jeg har brukt gjærtypene Safale US-05 og American west Coast Dry-97

Skal jeg ta sjansen på å flaske om en ukes tid? eller helle i dass? Jeg bør vel kunne smake om brygget smaker ok før jeg flasker det også?

Håper på positivt svar, så jeg slipper å helle ut øl verdt 1000 kroner i råvarer..  :'(

Børge

Ved så høy temperatur, utvikler gjæren en del bismaker.
Ved IPA vill man merke mindre til det pga humlestyrken, og smakene avtar også noe ved lagring.
Fult verdt å flaske det, selv om det ikke blir helt som forventet :)

Som du sier selv. Smak på brygget før du flasker det. Smaker det bra så er det bare å flaske. Safale us-05 er en bra gjær som tåler en del, går nok bra skal du se  :ilike:

Det var et bra svar å få! Jeg skal gi dere tilbakemeldinger når jeg skal flaske det. Ja, det er mye humle i bryggene. Den ene er en 4th of July IPA og de to andre er satt på egen oppskrift med nesten 200g humle på 20 liters batcher..

Tilbake
Topp