Basic inventory

Hei, trenger innspill på handleliste av råvarer. Har ingenting og vil ha et lite lager med basic støff.
1 sekk pilsner
1 sekk pale - Maris?

5 kg munchner?
Så var det spesialmalt, humle og gjær.
Hvor mye og hva bør jeg handle?
Her skal det nemlig brygges både lyst og mørkt

Hvis du skal ha et lite lager, så les oppskriftene på det du vil lage og kjøp inn det.
Men med Bryggselv i Stavanger så trenger du strengt tatt minimalt, gå inn med oppskriften til de, så veier de opp det du trenger.

Dette blir litt som "hvor lang er en strek?", svar: det kommer an på.

Jeg foreslår at du heller planlegger flere brygg frem i tid, og handler inn spesialmalt, humle og gjær etter oppskriftene du har bestemt deg for.
Våt gjær er ferskvare og bør ikke handles inn for tidlig.

Jeg har handlet inn masse av enkelte spesialmalter jeg ikke ble så begeistret for. De blir trolig liggende til evig tid. Livet er for kort til å brygge kipt øl.

Men, basemalt pale og pilsner er greit å handle i sekk. Hvete kan også godt tas med i den kategorien, eller i hvertfall i flere kilos klassen.

Noen pakker med tørrgjær er greit å ha i bakhånd siden de holder seg en stund. Fermentis US05 og S04 holder til de mest vanlige av amerikanske/engelske ale varianter.
US05 er veldig nøytral og kan også fint brukes til å gjære kølsh. (ved 14-18 grader gjæringstemperatur)

Ellers kan en medium alfa amerikansk humle som f.ex Cascade brukes til mye, og UK East Kent Goldings er også brukt i svært mange engelske oppskrifter.

Nå er det sånn at de ikke har hatt varer siste uka, så jeg er bestemt på å skaffe meg et lite lager. Hva har dere som handler på nett i boder og kjellere?

SindreW skrev:
Men, basemalt pale og pilsner er greit å handle i sekk. Hvete kan også godt tas med i den kategorien, eller i hvertfall i flere kilos klassen.

Noen pakker med tørrgjær er greit å ha i bakhånd siden de holder seg en stund. Fermentis US05 og S04 holder til de mest vanlige av amerikanske/engelske ale varianter.
US05 er veldig nøytral og kan også fint brukes til å gjære Kölsch. (ved 14-18 grader gjæringstemperatur)

Ellers kan en medium alfa amerikansk humle som f.ex Cascade brukes til mye, og UK East Kent Goldings er også brukt i svært mange engelske oppskrifter.

Supert, gjær og humle er notert  :skitbra:

Det er ett stykke til nærmeste brygebutikk her jeg bor så i skapet har jeg:
25 kg Pale Malt
25 Kg Pilsner Malt
3-4 kg av:
Caramalt lys EBC 30
Caramel malt mørk EBC 90
Chocolate malt
Crystal malt EBC 120
Flaket havre
2 kg:
Black patent
Special B 350 EBC
Pakke med Spraymalt

Litt forskjellige humler i fryseren, 10-12 pk tørrgjær.
Med dette i skapet klarer jeg alltids å røre sammen ett brygg når jeg plutselig får lyst til å brygge en kveld. Er det spesielle greier jeg trenger blir hvertfall ikke portoen så dyr.

Bernts skrev:
Men med Bryggselv i Stavanger så trenger du strengt tatt minimalt, gå inn med oppskriften til de, så veier de opp det du trenger.

Om du ikke er redd for å krysse kommunegrensen, har du Safiren. Har det meste man trenger av humle og malt.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Ååå det er langt til Sandnes til tider.
Tanker så mye for alle innspill. Har fått et lite begrep om nødvendige mengder.
Og spraymalt hadde jeg selvsagt glemt helt.

Samsung med autokorrumpering

Skal vi se, jeg synes det er kjekt å ha:

1 sekk:
Pils
Pale

5 kg:
Munchener
Hvete

1 kg:
Carapils
Caramunich
Crystal
Special B
Chocolate
Roasted Barley
DME

Bitterhumle:
Magnum

Sjøl kommer jeg ganske langt med dette. Humle, gjær og andre spesialmalter kjøper jeg inn avhengig av hva jeg har planer om å brygge de kommende månedene.

En sekk pils en sekk pale og 2kg spraymalt. Kjøp inn det andre ved behov. Planlegg noen brygg fram i tid når du kjøper humle. Humla er like gammel om du kjøper den med en gang butikken får ny avling som uka før de får ny så kjøp inn og frys ned.

Tilbake
Topp