Batch #2 ESB - Trenger innspill

Skal igang med mitt #2 Batch, og trenger litt veiledning. Jeg har sett litt på nettet og kommet over en grei oppskrift, som jeg tenkte å prøve.
Er ganske grønn når det gjelder komponering og beregning av IBU, så prøvde beersmith for første gang.


Oppskriften som jeg tenkte å bruke:
3.6 kg Muntons Light liquid malt extract
0.40 kg Crystal malt
15 g 11% alpha acids Target hops (60 min)
10 g of 7.5% alpha acids Challenger hops (15 min)
10 g of 8.5% alpha acidsNorthdown hops (15 min)

1 teskje Irish moss
White Labs WLP002

I følge oppskriften skulle dette gi:

20 L
OG = 1.048  FG = 1.012
IBU = 33 
ABV = 4.7%


Når jeg legger det inn i Beersmith ble IBU 19,3 som er total skivebom.

Sånn som jeg tenkte å gjøre det:
trekke crystal malt på 67c i 30min med 3L vann
Tilsetter maltekstrakten og vann slik at det tilsammen blir 11L i gryten.
Lar det koke i 60min, og tilsetter humlen som det står i oppskriften.
Kjøler ned og topper med vann slik at total volum bli 20L


Er det oppskriften som er totalt feil, eller er det jeg som gjør noe radikalt feil i Beersmith?
 
Hvilken "Bitterness formula" bruker du i Beersmith? Sjekk under "Tools" -> "Options" og valget "Bitterness". Tinseth eller Rager gir høyere IBU enn Garetz.
 
Så at Bitterness formula var satt til Tinseth.
Når jeg velger Rager får jeg IBU 27,6, når jeg velger Garetz faller IBU til 15,8

Hvordan vet jeg hvilken jeg skal bruke?
 
Tror nok at Tinseth Og Rager er mer brukt enn Garetz. Mener det ligger en tråd her ett eller annet sted i forumet som sier noe om det.
Vær forøvrig oppmerksom på en ting. IBU verdiene i Beersmith endrer seg mye i forhold til hvilket utstyr (Equipment) du har valgt i oppskriften.

Det finnes et eget verktøy (Hop Bitterness) under Tools. Det verktøyet gir en slags indikasjon på bitterhet ut i fra et "gjennomsnittsutstyr" (hva nå det måtte være).
Dette sier Brad om emnet:

"The differences usually come from the equipment settings.  The hop tool makes some assumptions about what I might call "average" equipment settings and attempts to use zero losses for water losses, an average value for mash tun specific heat, mash tun volume, etc to back out the gravity of the boil and other factors.  In contrast the recipe version of the IBU calculation uses the actual equipment settings from your equipment profile which are generally more realistic and also more accurate.

As a result the hop tool is less accurate than the recipe IBU calculator, but I felt it would be painful to have a person enter all of the possible equipment settings into the hop tool to get a more accurate calculation.  It seemed to be reasonable to make some assumptions and provide a close, but less than perfect answer to keep the tool relatively simple.  However, the recipe IBU calculator is more accurate."
 
Jeg bruker ikke beersmith selv, men jeg vil tro noen av formlene forholder seg til at du koker en konsentrert vørter,  mens andre ikke gjør det.
I alle fall er det slik at du får dårligere alfasyreutbytte av humlen om det er høy sukkerandel i vørteren.
Siden du bare koker halve volumet blir jo sukkerandelen dobbelt så stor og du er nødt til å bruke mer humle for å oppnå samme bitterhet.
 
Ut fra oppskriften jeg fant hadde de samme metode, dvs at de kokte 11l vørter, og tilsatte resterende slik at det ble 20l.

Det jeg tenkte kunne være problemet, er at under "Equipment" i Beersmith velger jeg alt. Pot ( 3 Gal/ 11.4 L) - Extract
Trodde den skulle kalkulere det rett da, ettersom jeg legger inn humle med forskjellig tid.

Det jeg ønsker å oppnå, er en IBU på 33, i følge oppskriften får jeg det, men Beersmith sier noe helt annet.

Her er rapporten fra Beersmith:

ESB Tester
Extra Special/Strong Bitter (English Pale Ale)
Type: Extract Date: 17.11.2011
Batch Size (fermenter): 5,00 gal Brewer:  
Boil Size: 2,82 gal Asst Brewer:  
Boil Time: 60 min Equipment: Pot ( 3 Gal/11.4 L) - Extract
End of Boil Volume 2,60 gal Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Final Bottling Volume: 4,60 gal Est Mash Efficiency 0,0 %
Fermentation: Ale, Two Stage Taste Rating(out of 50): 30,0
Taste Notes:  
Ingredients


Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
14,1 oz Caramel/Crystal Malt -120L (120,0 SRM) Grain 1 9,9 %
8 lbs Amber Liquid Extract (12,5 SRM) Extract 2 90,1 %
0,53 oz Target [11,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 11,3 IBUs
0,35 oz Challenger [7,50 %] - Boil 15,0 min Hop 4 2,5 IBUs
0,35 oz Northdown [8,50 %] - Boil 15,0 min Hop 5 2,9 IBUs
2,0 pkg English Ale (White Labs #WLP002) [35,49 ml] Yeast 6 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,058 SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,019 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,2 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 16,7 IBUs Calories: 151,6 kcal/12oz
Est Color: 17,9 SRM  
Mash Profile

Mash Name: Single Infusion, Light Body, No Mash Out Total Grain Weight: 8 lbs 14,1 oz
Sparge Water: 0,89 gal Grain Temperature: 72,0 F
Sparge Temperature: 168,0 F Tun Temperature: 72,0 F
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash pH: 5,20


Sparge Step: Remove grains, and prepare to boil wort
Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).


Ser en ting jeg har gjort veldig feil her, i oppskriften står det 3kg LME, mens det jeg har lagt inn er 2x 1,8kg LME. Kan det være så enkelt at denne drar bitterheten veldig ned, og for å kompensere for den økte mengden LME, så må jeg tilsette mer bitterhimle?

EDIT: rettet skriveleif, skulle selvfølgelig være 1,8
 
Dette med å beregne IBU veldig nøyaktig er langt fra noe nøyaktig vitenskap. Når en er "kjørt" inn med sitt eget oppsett blir det bedre men ikke 100 prosent likevell. Brygg et brygg med det en tror blir riktig. Juster bitterheten opp eller ned på neste identiske brygg, alt etter hva resultatet av det første ble.
 
Da følger jeg det som står i oppskriften, tilsetter litt mer humle, ettersom jeg bruker 0,6kg mer LME enn det som står i oppskriften.

En annen ting jeg lurer på, bestille W002 Gjæren fra Bryggselv, kommer med posten imorgen antagelig. Bør jeg bruke 2stk til denne batchen, eller holder det med 1 gjærrør?
 
Som de andre hintet til, å få helt nøyaktig beregnig av bitterhet kan være komplisert, serlig viss en ikke kjenner forutsetningene som ligger bak beregningene som formelen baserer seg på. Jeg føler at en lærer mest av å velge seg en metode og en formel og bruke dette oppsettet vær gang en brygger og notere seg om det ble som forventet eller mer/mindre. neste gang justerer du mengden etter hvordan du opplevde bitterheten, slik finner du ut hva en gitt mengde IBU betyr for deg når beskrevet av valgt formel.

Wlp 002 er en fin gjær som jeg liker godt, det går fint med en tube viss den er fersk (se på datoen). men du kan enkelt lage en starter av den ene tuben og få flere gjærseller vis du synes det er nødvendig. da lager du et mini brygg med vann og malt ekstrakt (ca OG 1040) og lar det gjære i et til 2 døgn da har du en aktiv starter med masse gjærseller. med en eller to tuber, med eller uten starter - jeg tror ølet blir godt uansett, jeg har brygget godt øl med minimalt med gjær og ikke merket noe negativt med det bare litt treg start.
 
Takker for informativt svar hole :)

Får sette meg mer inn i utregning av bitterhet i humlen, ligger nok av artikler her ser jeg.

Du sier at 1 rør holder hvis den er fersk, når betegnes den som fersk?
Har handlet inn 2rør, er ikke sikker når jeg kommer til å bruke det 2. røret, har det noe å si om jeg evt. bruker begge rørene?
 
Fersk er en smakssak:) Om den er laget for under en måned siden tenker jeg at den er fersk og flott.
Når du alikevel har to rør gjær, ville jeg brukt begge to. Det er helt flott og du ender opp med ca passe mengde gjær.
Eventuellt laget en gjærstarter. Fordelen med det er at du har en mer aktiv gjær som starter fortere. I så måte holder det med ett rør.
Ett rør uten starter trror jeg blir litt lite i et såpass sterkt øl.
lykke til
 
Takker for alle innspill! Kjørte gjennom oppskriften idag, følte det gikk veldig greit.

Følgte oppskriften, med noen få modifikasjoner. Tilsatte noe mer humle, ettersom jeg brukte 0,6kg mer LME. Hadde en noe høyere alphaacid på den ene humlen enn oppskriften, så justerte i henhold til dette.

Endte om med en FG på 1050, som jeg er ganske godt fornøyd med. Havner nok rundt 5%ABV skulle jeg tro.

Bestillte noen få ting fra ebay, bla annet humleposer og irish moss. Var ca 6uker siden jeg bestillte.. Et kvarter etter at jeg hadde satt crystalmalt på kok ringer det på døren. Er postmannen med pakken! Litt ergelig siden jeg planla å trekke crystalmalten i pose, for å unngå malt i dunken, men det gikk veldig greit med en sil. Fikk i alle fall tilsatt irish moss, akkurat den var viktigere enn posene for min del :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Da er denne snart klar til tapping, skal ta å måle SG idag, for så å kontrollere imorgen. Er nok klar til tapping senest søndag.

En ting jeg lurer på, er det egentlig noen fare å la øle stå til gjæring mer enn 14dager i gjæringsspannet?
Hva hvis den eventuellt tappes over til et annet spann og la den stå der, vil det gjære helt ut?
 
Om du har brukt rikelige mengder gjær, og ellers behandlet brygget godt er det ikke noe særlig problematisk å la ølet sitte lengre på gjæren.
Jeg brygget en wit som sto til primærgjæring i 5 uker, den ble god. Je
 
Tilbake
Topp