Batch 5, gikk ikke bra ...

Ser ut som dette forlenger karboneringsprosessen med 1-2 uker iallefall? Mer vanlig på lager øl enn ales. Men dette gir sikkert et bra resultat da.

Hvis jeg bare stikker om uten noe filter, er vel bare å sørge for at det ikke plasker og kontrollere slangen godt så slangen er nedi selve vesken? Eller vil det å stikke om ølet til nytt kar uansett være uheldig?
Jeg har kran på karet, litt over bunnen. Dersom jeg heller sukkerlake rett i ølet og rører forsiktig rundt, vil dette ofte føre til at det blir vanskelig å få tilstrekkelig med sukker i alle flaskene? Har sett noen dårlige erfaringer her på forumet.
Mitt inntrykk er at cold crash anbefales uansett lager/ale dersom du har muligheten, se http://forum.norbrygg.no/threads/har-jeg-gjort-riktig-og-er-dette-normalt-torrhumling.24952/
De fleste spørsmål og problemstillinger er allerede diskutert og svart på av erfarne bryggere tidligere i forumet, det er bare en kunst å finne det fram :)

Ellers vil jeg si at det ikke nødvendigvis blir særlig usmak eller feil på ølet i en bryggeprosess selv om du ikke gjør noe optimalt. Å stikke om på en skånsom måte til et annet kar er vel noe de fleste bedriver av og til. Det at gjæren er aktiv og konsumerer oksygenet hjelper også. Det er spesielt problematisk angående oksydasjon å få dette inn i øl hvor det ikke er aktiv gjær. Uten at jeg personlig har erfaring å lene meg på, tenker jeg at du skal være særlig påpasselig angående oksygen med øl du har tenkt å lagre i månedsvis.

Edit: http://forum.norbrygg.no/threads/ha...-dette-normalt-torrhumling.24952/#post-252451

Peke direkte på svar fra autoritet, vanskelig dette å få riktig :)
 
Sist redigert:
Nei, slike øl skal jo ha gjær i seg, det har du jo selvfølgelig rett i. Men brygger du en slik en så håper jeg du skjønner såpass, men selvfølgelig.
 
Takker for gode råd.
Jeg stiller inn STCen min på 0 grader etter jobb idag og prøver meg på å CCe ølet før omstikking og tapping :)
 
også et tips hvis du ikke praktiserer det allerede, fyll en liten plastflaske type PET brusflaske eller andre beregnet for trykk samtidig som du flasker. Så kan du kjenne på den når den blir hard av co2 trykket hvordan karboneringen går. Som du selv sier så vil en vellykket cold crash redusere gjærmengden såpass at karboneringstiden kan bli merkbart lengre, da kan det være greit å ha litt peiling. Så blir det da også gjerne betydelig mindre bunnfall i flasken tilslutt, som noen konsumenter (ikke alle) setter pris på.
 
Hvis det blir lite CO2 i flaskene så kan du vende flaskene så gjæra virvler opp og sette til ytterligere noen dager karbonering. Jeg kjører 23-25 grader i en uke eller to på karbonering.
Noe jeg har begynt med er å stikke om før CC så jeg får med minst mulig grums. Bruker bare krana på bøtta og har det over i ny bøtte. Er dette noe andre praktiserer?
 
Vil ikke det tilføre en del oksygen dersom du tapper rett ut fra krana?

Trenger jeg å være bekymret for at ikke sukkerlaken blander seg skikkelig med kaldt øl etter CC?
 
Har brukt hevert frem til nå og er ikke gjerrig på de siste literne i tappekaret. Får ikke med noe grums.

Skal sette inn kraner i resterende gjæringskar for å tappe i et lukket system for å minimere o2-opptak, blir vel irritasjon frem til jeg har lært meg det.
 
Hm.. jeg har jo kraner på begge kara mine jeg, bare snu krana og fylle på. Gjør et test forsøk med vanlig vann først for å se hva som skjer .. :)
 
Vil ikke det tilføre en del oksygen dersom du tapper rett ut fra krana?

Trenger jeg å være bekymret for at ikke sukkerlaken blander seg skikkelig med kaldt øl etter CC?
Nei, bruker jo en slange på krana og dytter den i bunn av flaska. Fått meg flaskefyllestang nå, så da blir den brukt heretter. Blir fint å bare åpne krana en gang, for jeg synes ikke de er veldig solide. To stk har knekt i gjengene, og etter første gang ble jeg mye mer forsiktig. Satser på liten vvb som kappes og gjøres om til gjæringskar på sikt, hvis jeg får det til å passe i gjæringsskapet.
 
Har Cold crasha på 2 dagen nå, gått fra 20 til 4 grader. Lar den stå til i morra, evt lørdag.

Hørtes det bra ut?

Driver å prøver å lage et varmeskap til karbonering, holde det stabilt mellom 25-30 grader en plass for å få litt futt i flaskene :)
 
Har Cold crasha på 2 dagen nå, gått fra 20 til 4 grader. Lar den stå til i morra, evt lørdag.

Hørtes det bra ut?

Driver å prøver å lage et varmeskap til karbonering, holde det stabilt mellom 25-30 grader en plass for å få litt futt i flaskene :)

Det skal gå helt bra med 3-4 dager cc.
Til karbonering er det nok med 20-25, men ha en halvliters brusflaske du kan kjenne på. Det glemmer alltid jeg...
 
Det skal jeg ikke glemme denne gangen, da har jeg kontroll. Tenker å fylle 2 flasker, en i starten og en i slutten av tappingen. Ikke spør hvorfor, vil bare se om det blir noe forskjell .. :)
Kanskje jeg må ha meg en stc-1000 til så jeg kan ha temp. kontroll på varmeskapet også .. :)
 
Halvliters brusflaske har jeg aldri hørt om, var jo genialt! det skal jeg gjøre neste gang!
Hvilken metode bruker dere for å fordele sukkerlake? jeg synes ofte det blir endel forskjell mellom flaskene?
 
Jeg lager sukkerlake og har i en gjæringsbøtte. Tapper over med litt lang slange som jeg legger langs kanten i bunn. Gir god whirlpool og lite oksygen i brygget. Tar en desinfisert sleiv og rører litt forsiktig så jeg er sikker på at det blander seg godt.
 
Tilbake
Topp