Bayer

Vi er ferske brygger og den 20. desember laget vi en Bayer. Vi trodde dette er et overgjæret øl og satte gjærngskaret til gjæring i romtemperatur. På kvelden dagen etter var gjæringen i gang og det var stor aktivitet i karet. Aktiviteten avtok gradvis etter kort tid. 1. juledag oppdaget vi at Bayer er et undergjæret øl og flyttet karet til et rom som holder ca 8-12 grader. Dagen etter , den 26 desember var det ingen aktivitet i karet.
OG-en ved fylling på gjæringskaret var på 1,059 og ble i dag den 28.desember målt til ca 1,030.
Noen som har et godt råd ?

Først og fremst så må du sette den tilbake til romtemperatur, kanskje den vil våkne igjen da. Viktig å tenke på er at temperaturen aldri må synke under gjæringen, da kan gjæringen stoppe og det kan være vanskelig å få den igang igjen. Sett den i romtemp, gjærne litt over, litt avhengig av hvilken gjær du har brukt? Uannsjett så blir ikke dette Bayer, men mer i retning Altbier.

Hvilken gjær har dere brukt? Det vil avgjøre om dere må gjære på rundt 10°C eller 20°C. At bayer som øltype er undergjæret vil være irrelevant om dere har brukt alegjær.
Hei
Vi har brukt Saflager W34/70 11, 5 gram på ca 25 liter ferdig vørter.
Kan det være en ide å tilsette ny gjær ?

Først og fremst så må du sette den tilbake til romtemperatur, kanskje den vil våkne igjen da. Viktig å tenke på er at temperaturen aldri må synke under gjæringen, da kan gjæringen stoppe og det kan være vanskelig å få den igang igjen. Sett den i romtemp, gjærne litt over, litt avhengig av hvilken gjær du har brukt? Uannsjett så blir ikke dette Bayer, men mer i retning Altbier.
Vi har brukt Salflager W34/70.

Vil anbefale nærmere 3-4 pakker W34/70. Viktig med nok oksygen og god kontroll på gjæringstemp. Om det er lurt å tilsette noen ekstra pakker med gjær nå og starte ny gjæring på rett temperatur, må nok noen andre svare på. Håper uansett det ordner seg :). I «verste fall» blir det et øl med mye estere og smak av fuselalkohol pga. den høye gjæringstemperaturen.

Det er sikkert nok gjær med så høy temp, men hvordan den vil smake er en annen sak. Jeg ville ikke tilsatt mer gjær nå, men heller økt temp for å se om SG blir lavere. Hvis ikke den blir lavere etter en uke, ville jeg tilsatt mer gjær, men da en nøytral alegjær, us-05 f.eks.

Vil anbefale nærmere 3-4 pakker W34/70. Viktig med nok oksygen og god kontroll på gjæringstemp. Om det er lurt å tilsette noen ekstra pakker med gjær nå og starte ny gjæring på rett temperatur, må nok noen andre svare på. Håper uansett det ordner seg :). I «verste fall» blir det et øl med mye estere og smak av fuselalkohol pga. den høye gjæringstemperaturen.

Takk for svar

Det er sikkert nok gjær med så høy temp, men hvordan den vil smake er en annen sak. Jeg ville ikke tilsatt mer gjær nå, men heller økt temp for å se om SG blir lavere. Hvis ikke den blir lavere etter en uke, ville jeg tilsatt mer gjær, men da en nøytral alegjær, us-05 f.eks.
Takk for svar. Jeg har flyttet karet til varmene omgivelser nå og det kan se ut som om gjæringen er i gang igjen. .

2 pakker w-34/70 er tilstrekkelig for denne mengden og OG ved gjæring på den anbefalte 12 grader.

Om jeg pjotter følgende data inn i Mr. Malty-appen...

Volume: 25 liter
OG: 1,059
Viabilty (date): [89%] 20. desember 2014 (sett at gjærens produksjonsdato var den dagen @Nils Aspø postet tråden, som naturligvis er høyst usannsynlig)

...får jeg vite at det anbefales 2,6 pakker med 11,5 gram tørrgjær (lager). Jeg ville pent rundet opp til (minst) 3 pakker.

Hei.
Vi åpnet den første flasken i går. Det var veldig sur smak på ølet. Det er vel det du mener med ester ? Da er det vel ikke noe mer å gjøre ?

Hei igjen.
Jeg tappet ølet på flasker 14. januar. Da var SG på ca 1,020 som er litt høyere enn målet. Vi åpnet den første flasken i går og det var ikke god smak - veldig surt. Noen råd?

Estere er mer forbundet med fruktig smak. At det smaker surt heller mer mot infeksjon.
Ølet smakte godt før fylling på flaske. Kan årsaken til infeskjonen ligge i sukkerbitene ? Vi la en sukkerbit i hver flaske. Alternativet kan være forurensing i flaskefylleren. Denne ble vasket med Oxi. Flaskene er vasket i oppvaskmiddel, skylt tre ganger og desifisert med Oxi.

Sukkerbiter er en dårlig ide. Du har ingen kontroll på hva slags snusk som gjemmer seg i disse. Samtidig er det jo heller inne sikkert at mengden sikker i en bit er riktig i forhold til ønsket kullsyremengde. Kok heller sukkerlake og bland i ølet når du skal flaske!

Jeg har flasket mange hundre flasker med sukkerbiter, uten infeksjon. Restølet etter fating blir alltid flasket slik. Rent sukker trekker veske ut av alt som lever og dreper det. Skal svært mye til for at sukkerbiter infiserer. En sukkerbit veier ca 2 gram og er såpass homogene at man stort sett kan regne en sukkerbit pr bjørnunge = 6 gram pr liter. Når det er sagt, hvis jeg flasker en hel batch, gjør jeg det med sukkerlake og ikke sukkerbiter.

En ting til, at en flaske er sur betyr ikke nødvendigvis at alle flaskene er infiserte.

mvh

Bårdd

Ølet smakte godt før fylling på flaske. Kan årsaken til infeskjonen ligge i sukkerbitene ? Vi la en sukkerbit i hver flaske. Alternativet kan være forurensing i flaskefylleren. Denne ble vasket med Oxi. Flaskene er vasket i oppvaskmiddel, skylt tre ganger og desifisert med Oxi.

Jeg tror ikke Oxi egner seg (jf. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Oxi). Neida.

Men jeg har kun vært borti StarSan som desinfeksjonsmiddel. Om Oxi fungerer like bra, bør det ikke være noe problem. Når det gjelder sukkerbiter kan (edit: KAN, men ikke nødvendigvis, etter å ha lest innlegget over) visst disse inneholde noe baselusker. Det anbefales å koke opp en sukkerlake i et par desliter vann, som blandes med ølet før tapping på flasker. Da blir eventuelle bakterier uskadeliggjort.

Jeg brukte sukkerbiter på litrene som var til overs etter fylling av fat. Ingen suksess, ble mye rare smaker. Har sluttet med det.

Hei igjen.
Jeg tappet ølet på flasker 14. januar. Da var SG på ca 1,020 som er litt høyere enn målet. Vi åpnet den første flasken i går og det var ikke god smak - veldig surt. Noen råd?
Lagring. Kald lagring. Har hatt ett par batcher som ikke har smakt godt rett etter karbonering, men etter noen uker i kjøleskap har disse blitt veldig bra. Hvis ikke kan det jo være infeksjon, syns bare det er litt kort tid til at en infeksjon skal ha klart å lage usmak. Men mulig jeg tar feil.

Tilbake
Topp