Bazooka filter

heisann jeg ser tråden her er noen månder nå å lurer på hvordan projektet ditt går.
jeg sitter idag med en 36l kjele med kran på å lurer på om jeg skal prøve å montere ett bazooka filter i denne.
så da lurer jeg jo på hva erfaringene er med dette filteret, tetter de seg fort å er håpløse å få reingjort eller er de greie?
ser jo endel folk lager seg en kobber manifoil til filter men de ser jo ganske mye grovere ut.
så hviss noen har noen meninger å erfaringer så kjørpå :bank2:
 
Jeg bruker et hjemmelaget bazookafilter i min kokekjele og har ikke noe særlig problem med at det tetter seg. Bruker hovedsaklig pellets, så vørteren blir ikke helt klar ved tapping, men det meste av trub blir liggende igjen i kjelen. Når jeg bruker hel humle, så kan det tette noe mer, men har ennå ikke opplevd store problem med tapping.
Det er forholdsvis lett å rengjøre etter bruk, skrur det ut og skyller/slår ut guffe.
 
ok takker for tilbakemelling.
da får jeg prøve meg på ett slikt ett i kjelen min....
synns det så litt finmaska ut å det hadde ikke vert noe hygge å måtte rote nedi vørteren pga. tett filter, det blir jo somregel klart nåkk før eller siden  :amen:
 
Det filteret jeg har laget har en maskestørrelse som er tilnærmet bazookaen på 30 cm. Den finmaskede er noe tilsvarende den jeg har i meskeboksen, en metallstrømpe fra vaskemaskinslange. Den kan muligens bli litt for finmasket å bruke i kokekjelen, siden trub + humlegrums kan bli ganske gjørmete.
 
Vi kjøpte en bazooka som vi brukte på vår 36 liters kjele. I kombinasjon med pellets var den helt umulig å holde åpen. Dette var uten falsk bunn, så jeg kan ikke uttale meg om den muligheten?
 
hmmm humle pellets gir jo relativt store partikler i forhold til all tubben som ligger som en slimkake på bunnen av min kjele.
jeg mesker i pose uten extra bunn jeg også men vurderer å gå over til eget meske kar, for å prøve å redusere alt dette slammet i kjelen :bank2:
 
Tilbake
Topp