Etter å brygget i noen år har jeg nå bestemt med for å legge enda flere kroner i denne hobbyen. Siden jeg skal kjøpe inn nytt utstyr selv velger jeg å legge ut min trofaste BB30 her. Jeg har vært veldig fornøyd og den har lært meg masse om meske og koke prossessen med denne nå etter hvert halv automatiserte løsningen. Nå skal jeg kjøpe inn utstyr slik at mesk og koking blir mer automatisert og jeg kan fokusere mer på oppskrifter, vannjustering og gjæring
BB30 2. gen montert med følgende utstyrt:
- Originalkran er oppgradert til 1/2" kulekran med hurtigkobling.
- PT100 temp-probe montert i kran
- PID med 25A SSR + kjøleribbe montert i prosjektboks med koblinger til pt100 og støpsel til BB30 (løse koblinger gjør det enkelt å koble til annet utstyr senere).
- 12V solar-pump med koblinghoder i rustfrittstål (følger med strøm-adapter) og hurtigkoblinger på alle inn/utganger. På utgangen sitter det også en kulekran for å kunne strupe pumpen. Pumpen kan ikke brukes under koking.
- Hjemmesnekretløsning for spredning av vørter og sirkulasjon utenfor meskekaret (kulekran for å kunne stoppe/strupe sirkulasjon utenfor meskekar ved røring i mesk)
- Liggeunderlag + stropper
- Kobling til hageslange ferdig montert på kjøler.
Mitt oppsett er bygget slik at jeg aldri har fiklet med intern elektronikk i BB30en og jeg har heller aldri hatt kortslutting eller andre problemer med elektronikk.
Du finner mye bilder og detaljer om hva jeg har gjort med min BB30 i denne tråden.
https://forum.norbrygg.no/threads/oppgradering-av-bb30.14613/
Tilsvarende tråd for min PID.
https://forum.norbrygg.no/threads/koplingsskjema-bb30.11060/
Annet små snacks som kan følge med hvis ønskelig.
Original kran med pakkinger
2 kasser a 24 x 0,5l Coopers PET flasker
1 gjæringskar med gjærlås
2 x 3-punks kontakter som passer inn i PID, slik at du kan koble til andre type sensorer.
Tok et kjapt søk i innboks for å finne de største utgiftene under oppgradering (medregnet frakt på de produktene der det ikke var inkludert)
PID+SSR = 49$
PT100 probe = 48$
Hovedinnkjøp av kraner, slanger og koblinger = $237 (her har det blitt kjøpt inn endel småtteri etterhvert også)
Pumpe = 75$
Vil ikke tro jeg overdriver hvis jeg sier at det fort har gått 1000,- NOK til på alt småtteri.
Er i første omgang interessert å selge alt i et, hvis det ikke kommer bud kan jeg vurdere å selge løst senere. Gir selv beskjed når dette kan bli aktuelt.
Prøver meg først på 4500,- ferdig prutet, må hentes i Oslo (Carl Berner).
Bud og spørsmål kan stilles direkte i tråden, første mann til mølla!
BB30 2. gen montert med følgende utstyrt:
- Originalkran er oppgradert til 1/2" kulekran med hurtigkobling.
- PT100 temp-probe montert i kran
- PID med 25A SSR + kjøleribbe montert i prosjektboks med koblinger til pt100 og støpsel til BB30 (løse koblinger gjør det enkelt å koble til annet utstyr senere).
- 12V solar-pump med koblinghoder i rustfrittstål (følger med strøm-adapter) og hurtigkoblinger på alle inn/utganger. På utgangen sitter det også en kulekran for å kunne strupe pumpen. Pumpen kan ikke brukes under koking.
- Hjemmesnekretløsning for spredning av vørter og sirkulasjon utenfor meskekaret (kulekran for å kunne stoppe/strupe sirkulasjon utenfor meskekar ved røring i mesk)
- Liggeunderlag + stropper
- Kobling til hageslange ferdig montert på kjøler.
Mitt oppsett er bygget slik at jeg aldri har fiklet med intern elektronikk i BB30en og jeg har heller aldri hatt kortslutting eller andre problemer med elektronikk.
Du finner mye bilder og detaljer om hva jeg har gjort med min BB30 i denne tråden.
https://forum.norbrygg.no/threads/oppgradering-av-bb30.14613/
Tilsvarende tråd for min PID.
https://forum.norbrygg.no/threads/koplingsskjema-bb30.11060/
Annet små snacks som kan følge med hvis ønskelig.
Original kran med pakkinger
2 kasser a 24 x 0,5l Coopers PET flasker
1 gjæringskar med gjærlås
2 x 3-punks kontakter som passer inn i PID, slik at du kan koble til andre type sensorer.
Tok et kjapt søk i innboks for å finne de største utgiftene under oppgradering (medregnet frakt på de produktene der det ikke var inkludert)
PID+SSR = 49$
PT100 probe = 48$
Hovedinnkjøp av kraner, slanger og koblinger = $237 (her har det blitt kjøpt inn endel småtteri etterhvert også)
Pumpe = 75$
Vil ikke tro jeg overdriver hvis jeg sier at det fort har gått 1000,- NOK til på alt småtteri.
Er i første omgang interessert å selge alt i et, hvis det ikke kommer bud kan jeg vurdere å selge løst senere. Gir selv beskjed når dette kan bli aktuelt.
Prøver meg først på 4500,- ferdig prutet, må hentes i Oslo (Carl Berner).
Bud og spørsmål kan stilles direkte i tråden, første mann til mølla!
Sist redigert: