BB30 snart i hus

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Da se det ut til at jeg får en BB30 hjem i løpet av måneden. Blir bra å få startet egenproduksjon snart:)
Spørsmålene blir nok å hagle og jeg får starte nå.
BB30 er jo en "alt-i-ett-maskin". MEN, hvis man skal ha en 25liters batch, må man da varme vann i en annen kjele i tillegg? Tenker for å stort nok volum til koking. Eller er BB stor nok til å ha alt vannet i? Makten tar je endel volum?
 
Den är nästan allt i allt, dvs du gör allt i en och samma apparat, men du behöver en kastrull i tillägg till skylling av malten. Den kastrullen bör ha en volym på ca 15. åtminstone. Du värmer upp 24l (min preferens) till mäsk och jag skyller med ca 14l.
 
jo. De flesta här har höjt silkaret med några cm, detta för att undvika brända rester i botten- fungerar bra! Om du söker runt lite på forumet finner du flere tweeks. Många har köpt rostfria dörrknottar på CO och rostfri skruv i tillägg, borra hål vid sidan av existerande fötter och voilá! Men du finner säkert ut av ting när du väl har börjat brygga och behöver inte fixa med ting innan du har fått i bruk apparaten. Men en hett tips är att i vart fall inte bruka bägge elementen för att höja tempen mens du har malt i bb30n ( jag använder bara 1kw-elementet vid exempelvis tempökning och mashout).

God brygging!
 
Mikael PI skrev:
jo. De flesta här har höjt silkaret med några cm, detta för att undvika brända rester i botten- fungerar bra! Om du söker runt lite på forumet finner du flere tweeks. Många har köpt rostfria dörrknottar på CO och rostfri skruv i tillägg, borra hål vid sidan av existerande fötter och voilá! Men du finner säkert ut av ting när du väl har börjat brygga och behöver inte fixa med ting innan du har fått i bruk apparaten. Men en hett tips är att i vart fall inte bruka bägge elementen för att höja tempen mens du har malt i bb30n ( jag använder bara 1kw-elementet vid exempelvis tempökning och mashout).

God brygging!

Den BB30 som kommer nå har forhøyet silkar. Så det slipper du å "forbedre". I tillegg er det trinnløs regulering av varmen, slik at du kan skru ned så mye at det ikke vil svi seg i bunnen.
Den dårlige nyheten er at forsendelsen er blitt forsinket. Vi har nå fått beskjed om at den ikke kommer før i midten av september... Desverre
 
Tilbake
Topp