Beer Brew 30, bruksanvisning

Johnny Seldal

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har nettopp mottatt beer brew 30v3. Jeg bestilte en ferdigpakke med ferdig ølsett. Det jeg er litt i villrede på er følgende:
  1. Vedlagte bruksanvisning til Beer Brew 30 illustrerer hvordan en skal brygge med apparatet. Videre er det lagt opp til at apparatet fylles opp med vann (3/4) fullt før en varmer opp vannet til ca 5 grader over den temp en skal meske på. På andre sider om brygging vises til et omtrentlig forhold av vann opp mot antall kg. malt.
  2. Når det gjelder sirkulasjonspumpen som følger med, er det slik at den skal gå gjennom hele meskeprosessen?
  3. Videre på vedlagte "oppskrift" er neste skritt etter at mesking er ferdig, og sette termostat til 80 grader og så resirkulerer med væske (regner med at en da benytter sirkulasjonspumpen) i ca 80 min.
  4. Neste skritt før koking blir da å løfte silkaret opp, og skylle med 7-15 liter vann (80 grader), til apparatet er nesten fullt.

Mitt første brygg blir red ale som fulgte med denne pakkeløsningen. Meske temperaturen på dette settet er satt til 64-68 grader i 90 min.
Det jeg egentlig lurer på er om noen har benyttet den medfølgende oppskriften for brygging og evt. hva resultatet da ble.
 
Jeg har brygget etter metoden som følger beer brew 30. Fungerte veldig bra for meg. Det ble veldig godt øl.

1. Følg anvisningen i bruksanvisningen. Denne er veldig grei med tanke på hvor mye vann osv..

Når det gjelder å skylle malten. Så n befaler jeg å gå på ikea å kjøpe et dørslag som denne

STABILDampinnsats, rustfritt stål, 5 l
Den passer perfekt i maltrøret og sprer vannet bedre over malten enn å bare heller vannet over.
 
Jeg er nybegynner, og brygget nylig en CCCPale Ale fra bryggselv.no med BB30. Mitt regnestykke ble slik:

5,25 kg malt
Startvolum vann i BB30: 25 liter

Mesking:
25 liter vann minus ca. 5 liter vann som maltet trekker til seg = ca. 20 liter før skylling

Skylling:
Hadde ca. 20 liter etter at maltristen hadde rent av seg- skyllet med 9 liter vann = 29 liter

Kok:
29 liter minus ca. 4 liter fordamping = 25 liter

Da jeg var ferdig med nedkjøling hadde jeg ca. 26 liter inkludert grums i bunnen. Sikkert mer væske enn det burde ha vært, men er fornøyd med forberedelsene jeg gjorde i forkant.

2) Jeg sirkulerte manuelt nokså konstant under mesking.
3) Er dette utmesk delen av prosessen? Her er det i tilfelle snakk om ca. 10 minutter? - og jeg sirkulerte konstant her også.

Som et tips så finnes det et eget forum for BB her:
https://forum.norbrygg.no/forums/beer-brew.53/

Gjersøe sin video var gull verdt for min del.

Vær obs på at folk brygger på forskjellige måter med BB, så det finnes ingen fasit, slik jeg har skjønt det.

Lykke til.
 
Hei, takk for tilbakemeldinger. Jeg benyttet meg av videoen til Gjersøe, og fikk da til noe. Er spent på sluttresultatet. Gjort noen gode observasjoner underveis, blant annet må jeg gå til anskaffelse av en bedre røreskje enn den i plast. Altfor liten og lett, ble bøyd av både varme og tyngde i malten. Ser flere ulike varianter i tre som jeg må teste ut. Jeg kommer nok til å kanskje følge oppskriften til BB litt nøyere neste gang for å teste evt. forskjeller fra den vedlagte videoen.
Uansett, dette var moro. Ser frem til å fortsette med brygging i fremtiden.
 
Tilbake
Topp