Beer Brew 30 - Ombygging av styringsenhet

Arild Tuxen

Norbrygg-medlem
Hei,

Har eit par BB30 bryggekjeler og har lyst å bygge om den ene med sirkulasjonspumpe og bedre temperaturkontroll. Har tenkt at den eldste skal bygges om, en v.3, men har også en nyere basic modell brukt til vannvarmer som kan brukes om denne er mer egnet?

Ser at det er mange som har erfaring med dette, men håper på hjelp til å komme igang med prosjektet.
Har dessverre liten erfaring med el-arbeider og trenger nok et system som lar seg utføre selv av de som ikke kan lese koblingskjemaer.

Ser for meg at ny styring må settes opp i eget skap.

Er det noen som har mulighet til å sette meg på sporet til rette link, eller noen som har en oppskrift på dette, kanskje til og med som har bygget noe lignende selv?

På forhånd takk.

Arild
 
Hvilken du bygger om har egentlig ikke så mye å si, men bygger du om basic'en så har du jo en komplett brygger i tillegg som kan brukes alene.
Jeg ville ha røsket ut all elektronikk og bygget en separat styringsboks. Anbefaler EzBoil fra Auber, da har du både temperaturstyring og effektstyring i samme enhet. Temperatursensor i en 3-veis forgrening ved utløpet før pumpa gir deg god temperaturkontroll. Jeg kan ta noen bilder senere i dag hvis du vil se hvordan jeg har gjort det.

Noen tråder på forumet:
bilder på elstav/elektronikk BB30
Død BB30 gen.3

EzBoil:
EZboil, Power Regulator for Boiling Process Automation [DSPR120] - $46.95 : Auber Instruments, Inc., Temperature control solutions for home and industry
 
Takk for svar!

Hadde vert til stor hjelp om du tok noen bilder.
Er det mulig å få til selv for en vanlig amatør, å bygge skapet med alt av koblinger etc.
Har lett mye på forumet og ser at det er mye å lese seg til, men det er likevel alltid en del spørsmål så jeg har kanskje ikke funnet det rette innlegget enda, eller så bør jeg gå for en ferdig boks..

Har du tips/tanker?
 
Hvis du er normalt begavet når det gjelder å fikse og skru på ting så er det en overkommelig oppgave.
Men Auber har også komplette bokser der det bare er å koble til strøm som du kanskje så på første tråden jeg linket til.
 
Ja, er det vesentlig rimeligere å bygge dette selv? Det burde gå bra når en har skjønt systemet og fått tak i de rette delene..
Veit du om det er ein bra tråd med så godt som ei ferdig oppskrift?
 
Ja, det er en god del å spare på å bygge selv, nokså dyr den komplette boksen.
Tror ikke det er noen tråd der det beskrives hvordan man gjør akkurat dette fra a til b, men det er nok flere tråder som handler om ombygging av denne typen brygger.
 
Takk for bilder!

Eg har bestemt meg for å prøve å få til et lignende system. Kjempe fint om du kunne tatt noen bilder i styringsboksen også!

Er det mulig å få en liten oversikt over deler om du hadde orket å lagd en kort oversikt?

Er det orginal krane plassering du har bruker til pumpe, eller har du satt inn begge gjennomgangene på bildet? Hva bruker du den overste gjennomgangen til?

Har kjøpt pumpe og slanger til denne som er på vei i posten, trenger bare resten..

Takker for hjelpen!
 
Og her er delene jeg har brukt:

EzBoil
EZboil, Power Regulator for Boiling Process Automation [DSPR120] - $46.95 : Auber Instruments, Inc., Temperature control solutions for home and industry
Det finnes flere utgaver, dette er den billigste og har det du trenger, den jeg har produseres ikke lenger.

SSR
25A AC SSR [SRDA25] - $9.95 : Auber Instruments, Inc., Temperature control solutions for home and industry
Det er ikke akkurat denne jeg har, men 25A skulle holde i massevis.

Kjøleribbe
External-Mount Heat Sink for 25A SSR [HS25ET] - $11.99 : Auber Instruments, Inc., Temperature control solutions for home and industry

Power Con
1 set PowerCON Type A NAC3FCA+NAC3MPA-1 Chassis Plug Panel Connector O6T3 192090523757 | eBay

Sensor
RTD Pt100 Temperature Sensor Probe L 5cm 1/2" NPT Thread w/ Detachable Connector | eBay

Det var elektronikken, jeg vet ikke hvordan du vil sette opp pumpe, så det kan vi komme tilbake til.

I tillegg trenger du en boks å putte alt inn i, min ble litt liten, så kjøp gjerne en som er litt større. Og du trenger diverse koblinger, bryter, ledninger og kabel. Anbefaler en gummikabel med god dimensjon, f.eks. art.nr. 44-087 hos Biltema.
 
Takk for nyttig info!

Har lest om ezboilen, slik eg forstår det er det en mulighet å oppgradere til en som kan styre to ssr releer og at den ene da kan styre sirkulasjonspumpe innefor et temperaturområde.

Litt usikker på om dette er nødvendig da eg også kan styre pumpe manuelt.

Har du noen fancy.løsning på dette?

Har også lurt litt på hvordan temperatursensoren skal fange opp temperatursvingninger ved kok. Fungerer dette hos deg, at Ezboilen styrer kokingen etter temperaturen, må du sirkulere under koking for at det skal virke?

Mvh
Arild
 
Litt usikker på om dette er nødvendig da eg også kan styre pumpe manuelt.

Har du noen fancy.løsning på dette?

Ingen fancy løsning nei, kjører pumpa under hele mesking og utmesk for å holde jevn temperatur. Slår den av når jeg øker temperaturen til kok, og på igjen siste 15 min av kok for desinfisering.


Har også lurt litt på hvordan temperatursensoren skal fange opp temperatursvingninger ved kok. Fungerer dette hos deg, at Ezboilen styrer kokingen etter temperaturen, må du sirkulere under koking for at det skal virke?

Under kok slår jeg over til effektstyring og stiller inn % av max wattstyrke som trengs for å få en fin kok. Som en kokeplate, men med 100 steg. Det er en mye bedre måte å styre kok på enn temperatur, og det er det som er fordelen med EzBoil i forhold til en ren PID-styring.
 
Takker,

Då går eg for enkel ezboil.

Eg bestiller dette når eg får gått inn via pc seinare. Då er eg igang:)

Skal skaffe ledningen du la inn link til. Kvar har du kjøpt kabelsko etc. Har du også kjøpt ny "av/på" knapp, eller tatt ifrå bb'n?
 
Takker for uvurderlig hjelp :)!

Har selvfølgelig flere spørsmål, men har forsøkt å gjøre det enklest mulig og legger de direkte inn på bildene, se vedlegget.

Når det gjelder pumpe og siste 15min før endt kok så er det for å sirkulere under kjøling? Da går det vel an å følge med på temperaturen via EzBoilen?

Hvilket humlebeholder bruker du for å unngå tett pumpe eller å pumpe mye "masse"rundt i vørteren ved kjøling?

mvh
Arild
 

Vedlegg

  • Bileter med spørsmål.pdf
    1.013,3 KB · Sett: 59
Jeg la inn kommentarer på bildene jeg også.
Pumpe brukes under avkjøling ja, har en whirlpool-kobling som får fart i vørteren, og forkorter kjøleperioden betraktelig.
Ja. temperaturen ser jeg på EzBoil, så jeg vet når avkjølinga er ferdig, kjekt.
Jeg hiver bare humla oppi, den pumpa jeg har (Topsflo TD5), spiser store mengder humle uten problem, kan være verre med koriander og diverse krydder.
Har også bestilt denne nå for å prøve å samle tilsetninger i midten av kjelen.
 

Vedlegg

  • Bileter med spørsmål med kommentarer.pdf
    1 MB · Sett: 83
Hei, no har eg omsider bygt skapet til styring. Det er riktig at ledning til straum er den som ligg nærmast kamera, og den som skal koplast til BB30 er den som ligg lengt frå kamera på "skråbilete" av styringsboksen din?

mvh
Arild Tuxen Bø
 
Jeg la inn kommentarer på bildene jeg også.
Pumpe brukes under avkjøling ja, har en whirlpool-kobling som får fart i vørteren, og forkorter kjøleperioden betraktelig.
Ja. temperaturen ser jeg på EzBoil, så jeg vet når avkjølinga er ferdig, kjekt.
Jeg hiver bare humla oppi, den pumpa jeg har (Topsflo TD5), spiser store mengder humle uten problem, kan være verre med koriander og diverse krydder.
Har også bestilt denne nå for å prøve å samle tilsetninger i midten av kjelen.
Hei, no har eg omsider bygt skapet til styring. Det er riktig at ledning til straum er den som ligg nærmast kamera, og den som skal koplast til BB30 er den som ligg lengst frå kamera på "skråbilete" av styringsboksen din?

mvh
Arild Tuxen Bø
 
Hei, no har eg omsider bygt skapet til styring. Det er riktig at ledning til straum er den som ligg nærmast kamera, og den som skal koplast til BB30 er den som ligg lengt frå kamera på "skråbilete" av styringsboksen din?

mvh
Arild Tuxen Bø
Det stemmer, den som ligger lengst bort og der den brune ledningen kommer fra reléet går til BB.
 
Tilbake
Topp