Beer brew 60 inntrykk og spørsmål

Da har jeg hatt BB60'en i et par uke. Vi kjøpte olbrygging.nos billigste BB60-sett med 2 kit (weissbier og pale ale), men har så langt satt deres Tradisjonelt norsk juleøl og Pale ale. Sistnevnte med litt ekstra humle i. Her er mine første inntrykk.

Fra første brygging (tradisjonelt norsk juleøl):

Meskeprosessen gikk greit, men sakte:
- Var litt forvirret etter å ha lest ymse tråder her, og forsøkte på 78 graders utmesk i 10 minutter, så det ble litt baling med å få nok vann, men det gikk på et vis. Glemte Vorlauf, som jeg også hadde lest om. Mener vi fikk et utbytte på ca 70%.
- Koking: Her sleit jeg med termostaten. Da vørteren kokte opp, skrudde jeg for sikkerhets skyld ned termostaten (fra ca. 110, som jeg hadde lest var omtrent 100). Jeg dempet så effekten før jeg prøvde å skru termostaten opp til 110 igjen for oppkok. Da ville ikke termostaten slå inn igjen, ikke en gang da jeg satte den på 120. Jeg måtte vente en stund før det gikk.
- Etter hvert fikk jeg til å regulere kok med effekt, men termostaten anser jeg som ubrukelig. Det hadde vært bedre med en av-på-bryter. Selv om jeg har lest litt om varierende termostater, er jeg litt skuffet, for jeg synes ikke BB60 er _så_ billig.
- Termostat synes å ligge rundt 15-20 grader under temperatur, noe som gjør at det ekstra slingringsmonnet over 100 grader ikke alltid er nok for å holde brygget kokende.
- Ellers står juleølet nå og plopper på ca 9 grader. 8. dag idag, ploppet fra 2. dag.

Andre brygging (Pale Ale)

- Meskeprosessen gikk noe raskere nå. Vi satte et dørslag litt over meskevannet og skylte on the fly. Siden oechslevekta gikk i knas om dagen, fikk vi ikke målt noe underveis, og måtte bare satse på å fylle opp 20 l i 3 kar. Skylte bare til vi hadde nådd ønsket volum, og startet så koking. Må si at enten så har gjæringskarene veldig lite eksakt litermål, eller så har BB60 det. 60 liter i gjæringskar blir antageligvis 67 liter i BB (altså, vi fikk over 5l til overs).
- Kokte så opp, og fikk igjen problemer med termostat. Vørter måtte stå i 5 minutter etter oppkok før den slo ut. Termostat slår inn mellom 15 og 20 grader over temperatur på vannet (litt avhengig av hvor en måler, vil jeg tro), men jeg har ikke gjort noen grundige undersøkelser utover erfaring med koking av vørter.


Jeg har kontaktet ølbrygging om termostaten, men de sier at en bare skal bruke effektregulatoren. Da lurer jeg i grunn på hva som er vitsen med termostaten. Jeg skjønner jo at en må basere seg på eksternt termometer i mesken, men en av grunnene til å kjøpe slikt utstyr, er også å kunne justere seg fram til rett vanntemperatur ved hjelp av termostat. En lærer seg sikkert termostaten å kjenne, men når vandringen blir så stor at jeg får problemer med å oppnå kok, vet jeg ikke hvor mye jeg kan stole på dette utstyret i framtida. Det spørs om jeg ikke får høre med dem igjen.

Når slår deres termostater inn/ut?

Ellers liker jeg ganske godt denne prosessen, men det spørs om det ikke blir sirkulasjonspumpe og noe autosparge-opplegg etterhvert. Tar gjerne anbefalinger til utstyr. Har også bestilt et par STC-1000, men hadde egentlig tenkt å bruke disse til gjæringskar.
 
Tok en liten test av termostaten med 10l vann i går.

S for sett-temperatur. i for innslag, u for utslag. Første tall før skråstrek er internt termometer, tallet etter skråstrek er eksternt termometer

s35 u47/54
si50 u58/64
si61 u67/65
si71 u75/75
si82, u83/80
si94 u94 (her konka BB-termometeret som fulgte med i settet, men det skal jeg sende inn)
si105 her slo ikke termostat ut, det kokte på 97
su 100 (setter på 100 for å prøve hvor termostat slår ut igjen)
si 110 (termostat kobler inn igjen på 110)
su 100

Så alt i alt er det vel innenfor marginene. Trinnene ser ut til å gå på ca 10 grader for denne termostaten.
 
Enig i at termostaten er elendig. Vanskelig å ha kontroll med mesketemperaturen, særlig også fordi termostaten ligger under silerista og det er veldig forskjellig temperatur under og over rista. Jeg bruker et analogt termometer og følger temperaturen nøye i mesken hele tiden. Og så sirkulerer jeg kontinuerlig for å ha jevn temperatur i hele mesken. Sjekker også temperaturen jevnlig under nedkjøling. Sist jeg brygget viste det analoge termometeret 22 gr. i den nedkjølte mesken, mens termometeret på BB'en viste 45. Helt på viddene, med andre ord.
 
. Sjekker også temperaturen jevnlig under nedkjøling. Sist jeg brygget viste det analoge termometeret 22 gr. i den nedkjølte mesken, mens termometeret på BB'en viste 45. Helt på viddene, med andre ord.

Jeg erfarer at displayet og analog måling stemmer ganske bra så lenge det er resirkulert og rørt godt i mesken. Men det er jo som du sier, kan bli stor variasjon grunnet plasseringen av sensoren.

Angående kjølingen så tror jeg også at displayet viser riktig her, selv om jeg har sett det samme som deg. Sist jeg brygget kokte jeg i en 25l kjele fra Biltema. Under kjølingen registrerte jeg en markant forskjell i bunn og midten av kjelen både ved måling med termometeret og ved å legge hånda på siden. Da innså jeg at kjøleren bare stikker så så langt ned i vørteren, og det nederste sjiktet får ikke nærte så effektiv kjøling som det som er i direkte kontakt med kveilene. Det er nok dette som skjer i BB60 siden hvor dypt kjøleren stikker begrenses av vanntilkoblingene (hvertfall på V2).

Så det jeg planlegger neste gang er å resirkulere med jevne mellomrom under kjølingen. Regner med volumet under kveilene tilsvarer 7-8 liter.
 
Da er jeg ferdig med mitt første brygg.
Må si det har vært en laaan laaang dag.
Begynte kl 11 med mesken, varmet opp til ca 79 grader,da vi helte i malten og rørte den inn ble bunntemp ca 75 grader og topp ca 69,tok kang tid å Senke tempen til ca par å seksti.
Da vi skulle bgynne å resirkulere var ventilen potte tett,fikk staket den opp men ble aldri helt topp,og det rant veldig sent ut.

Det samme under skyllingen som varte i over to timer,OG 1070 da vi startet skylling siste 20 liter var nede i 1010.
Totalt 60 liter til kok.
La merke til at under silbunnen var det fullpakket med malt,skal ikke den være tett????

Før gjæring målte vi og OG Var 1040 dette er vel ok???
 
en pirats verdag er ikke bare pønsch i sola nei, ser den

Generelt bedre å ligge noen grader under target (ref ubåt :eek:) enn over når du mesker. Lettere og varme opp og så har ikke alle enzymene desertert/hoppet over bord. (Ja, det har skjedd når det er mye for hett=)

Når det gjelder din OG (se svaret ditt under her) så kommer det an på hva du skulle ha, din beregning så og si. 1040 er jo en mere lettøl synes jeg, sikkert mange uenige andre steder
 
Sist redigert:
Sant så santhøres OG'n grei ut,hva med all malten som lå under F Bunnen, må prøve å få tettet den til neste gang.
 
Kommer minimalt med malt gjennom silbunnen hos meg. Kan det ha vært overdrevent fint kvernt, eller var det ferdigsett fra Ølbrygging du brukte? Vet ikke om jeg tolker deg riktig, men skylte du 20l med SG på 1.010? Det er viktig å stoppe skyllingen når SG er på 1.010.Havner den under er det sjanse for å dra ut usmaker fra malten.
 
ok skjønner:)
Ja det var ferdigsett fra ØLB vi brukte!!!!hele bunnen var full opp til silen....
den siste bøtta med 1010 brukte vi ca 10 liter fra de resterende 10 gikk i sluken.
 
Jeg kan nevne mine første brygg med denne BB60, 3rdgen;
Weissbier - og en elendig bruksanvisning på skyllinga. Jeg er vel enda såpass amatør at jeg ikke vet hva jeg gjør enda... ;-)
Men den endte vel på en 1040 i OG, så jeg kjørte på med litt ekstra spraymalt for å øke styrken. Kanskje ikke det beste, men det ble da grei øl. :)

Pale Ale'n ble ganske bra.

Og etter hvert har vi egentlig ikke vært så nøye med å skylle korrekt. Vi har brukt mindre vann enn beregnet, og fått rimelig grei styrke på dette.
Men utbyttet har vel ikke blitt akkurat maksimalt... Men skitt au, ... , nå har vi hatt 9-10 brygg med denne, og jeg får nye erfaringer fra gang til gang.

Denne gangen stolte jeg på BB'ens termometer ved nedkjøling og kjørte ut i gjæringsdunk#1 og hadde oppi gjæret og rørte godt samtidig.
Plutselig skal jeg ta en stikkontroll på temp og ser at den plutselig er 25C i gjæringsdunk og ... 35C i BB60'en (ekstern termometer).

Jeg var meget kjapp med å stenge krana...
Er veldig fornøyd med den, bortsett fra termometerkontrollene. Der har føler jeg at den lyver litt på ... tallene...

Sist gang brukte vi løs oppskrift fra Bryggeland og følte at det var en god blanding. Skylte litt mye, så ca 18 liter til overs totalt hadde vi, som gikk rett vest... Dette var vel ikke-så-søte greier...


- brent mesk i bånn har jeg ikke vært så veldig mye borti. De første gangene brukte jeg stålull og fikk det heeeelt rent. De siste bryggene var det ikke særlig mye brent, men bare litt lysere reststoff som gikk av meg litt papir.

Men jeg tenker litt på meskeinnsats, for det finns til denne typen, bare ikke så lett tilgjengelig.
Noen av dere som vil anbefale meskeinnsats?
Jeg har prøvd meskepose på 25lt sett, men fikk så dårlig utbytte av skyllinga så det ble kun klasse D øl. Greit, men følte minimal effektivitet.

Men gøy - dèt er det (!)
 
Har bak meg snart 15 brygg på BB60 og denne fremgangsmåten har jeg funnet ut av funker meget bra, bruker BB30 til oppvarming av skyllevann:

25 liter vann på 70 grader, tilsetter malt ca 12 kg. Ca 2l vann pr kilo malt. Bruker pumpa til BB for å sirkulere under hele mesketiden, rett og slett for å kunne ha kontroll på temperaturen. Temperaturen detter da til 65-66 grader og skrur termostaten til du hører klikken i releet. Setter effekten på ca 60-70 %. Da har jeg rimelig stabil temperatur under meskinga.

Når meskinga er ferdig skrur jeg termostaten opp på 80 grader, og begynner å ordne skyllevann. Bruker fremdeles pumpa. Måler opp 20 liter som jeg tar rett fra berederen, så varmt som det er og hiver i BB300, fyller opp 20 liter til og fyller BB30 helt opp. Er ca 7 liter igjen i bøtta da. Setter termostaten på 80 grader på BB30.

Når mesken har kommet opp på 78 grader holder jeg den der i 10 minutters tid, rører godt og tapper ut. Fyller på med nytt vann fra BB30 ca 10 liter. Rører litt igjen og lar det stå i 30 min. Hiver oppi resten av skyllevannet i BB30 og lar det bli oppvarmet til 80 grader. Temperaturen på mesken holder seg greit, så pumpa blir ikke brukt mere nå.

Tapper ut første omgang av skyllevannet, og gjentar dette tre ganger til. Det tar litt tid denne skyllinga, men du har igjen for det med tanke på utbytte.

Når jeg er ferdig med skyllinga sitter jeg igjen med ca 54 liter i bøttene. Jeg koker dagen etterpå, så det tar litt tid å få opp temperaturen. Koker med lokket av.

Bruker 2 kjølespiraler under avkjøling, koblet parallellt, ikke i serie, samt at jeg også bruker pumpa da. En halvtime bruker jeg ned til 20 grader.

Jeg lar mesteparten av truben bli med i bøtta, siden jeg ikke pleier å gjenbruke den. Humlepartiklene detter til bunns, og bruker mye WLP 007 gjæra, og kaka som ligger i bunn av bøtta er nesten stein hard, så det blir ikke noe av det med over når jeg stikker om til tapping.

Med denne fremgangsmåten fikk jeg en OG på 1.062 og småpene 86% utbytte, og 48 liter i bøtta.
 
Ja, Miguel. Det har vel vært noe av rustfritt for kjøkkenbruk, og tidligere noe av hardplast-materiale av noe greier. Men aldri sett noe til rust.
Nå, de siste bryggene har alt vært OK, har ikke trengt å bruke dette, for da kan jeg bare bruke den egen-definerte oppvask kosten til dette bruket - bare å "skure" lett av.
Har liksom begynt å filtrere vørteren (etter skylling, før koking) via meskeposen, og den samler opp etpar håndfuller med mask...
Jeg føler at det hjelper litt på, ihvertfall på psyken. ;-)

Men bli med på brøgging en dag. ... en dag kona ikke er hjemme ...
 
Da har jeg hatt BB60'en i et par uke. Vi kjøpte olbrygging.nos billigste BB60-sett med 2 kit (weissbier og pale ale), men har så langt satt deres Tradisjonelt norsk juleøl og Pale ale. Sistnevnte med litt ekstra humle i. Her er mine første inntrykk.

Jeg har kontaktet ølbrygging om termostaten, men de sier at en bare skal bruke effektregulatoren. Da lurer jeg i grunn på hva som er vitsen med termostaten. Jeg skjønner jo at en må basere seg på eksternt termometer i mesken, men en av grunnene til å kjøpe slikt utstyr, er også å kunne justere seg fram til rett vanntemperatur ved hjelp av termostat. En lærer seg sikkert termostaten å kjenne, men når vandringen blir så stor at jeg får problemer med å oppnå kok, vet jeg ikke hvor mye jeg kan stole på dette utstyret i framtida. Det spørs om jeg ikke får høre med dem igjen.

Når slår deres termostater inn/ut?

Ellers liker jeg ganske godt denne prosessen, men det spørs om det ikke blir sirkulasjonspumpe og noe autosparge-opplegg etterhvert. Tar gjerne anbefalinger til utstyr. Har også bestilt et par STC-1000, men hadde egentlig tenkt å bruke disse til gjæringskar.

Heisan. Brygget min første 50 liters batch med BB60 i dag og kan jo dele noen erfaringer da jeg også monterte Blichmann autosparge og sirkulasjonspumpa til ølbrygging.no. (den lille med filter) Har brygget 6, 25 liters batcher med manuell sirkulering og røring.

Bare en kommentar angående termostaten når det gjelder kok. Den skal være på hele tiden, settes til max og blir der under kokingen. Hvis den slår seg av før det koker er den defekt. Ølbrygging.no har rett når de sier at det er effektregulatoren du skal bruke for temperaturen er jo gitt ved koking så styring med PID er jo også overflødig der hvis du har trinnløs regulator av noenlunde kvalitet.

Så til bryggedagen min. Lånte meg greenlee locke verktøy på gamlejobben og lagde hull til autosparge. Monterte pumpe med filter som lakk under testkjøring med vann. Fikk den ikke til å entre skikkelig med det samme men alle gode ting var tre i det tilfellet. Kun en slangeklemme med i settet fra ølbrygging og det var to for lite, men lånte fra kjøler og da ble det slutt på lekkasjene. Monterte det digitale termometeret i enden på slangen fra autospargen nede i kjelen for å teste litt temperaturer under oppvarming av vann. Da sirkulerte jeg med pumpa og full flow. Husker ikke helt hvor mye temp steg med hvert 5 minutt. Skal sjekke notatene men virket greit nok for å få til noenlunde stegmesk.

Det som skulle brygges var weissbier startsettene som fulgte med. Nå kjøpte jeg dette for et år siden så resultatet er vel usikkert men kunne ikke se eller lukte noe galt av maltet. Tenkte å følge instruksjonsmanualen til ølbrygging. Første step, 5 liter +2 liter per kg malt. I oppskriften er første temp 50-55 grader i 20 minutter. Det er oppgitt at temp kan være 10 grader over target temp men det er nok litt mye. Satte termostat på 60 grader og endte vel opp med 62 grader etter termostat hadde slått ut. Hadde i malt og endte opp med temp på 57, altså over target. Hadde i noen liter med vann fra springen og kom ned på 54 grader. Sirkulerte med pumpe hele tiden men strupte kranen noe. Etter litt småjustering på termostat for å få den til å slå inn igjen hadde jeg regulator på ca 35%. Da holdt tempen seg ganske stabil.

Neste step var 63-68 grader tror jeg. Satte termostat på 65 grader ca. og satte effekt på fullt. Da begynte pumpa å lage litt mer lyd og flow stoppet. Filteret var tett. Hører med at jeg rørte i mesken like før også. Neste gang skal jeg sirkulere manuelt før jeg begynner med pumpa etter innmesk. Lurer på om jeg kjørte med litt for lite struping for det tettet seg to ganger til.

Kjørte utmesk på 78 grader også men da brukte jeg oppvarmet vann for skyllingen for at det skulle gå litt fortere. Totalt brukte jeg ca 67 liter vann og ca 90 minutter på skyllingen. Fungerte ganske greit med autosparge det egentlig. Oppkok tok 1 time og 15 min fra 54 grader. Synes det går for sakte så blir vel noe tiltak her. Når det kokte justerte jeg regulator til 65% og holdt fint kok med det. Vindu og dør oppe for å få dampen ut og ca 0 grader ute.

Pre-boil hadde jeg ca 55 liter i dunken og da begynner den å bli ganske full. Måtte "plugge" autosparge så det ikke skulle renne ut. Brukte boil off kalkulatoren til Beersmith og ifølge den skulle det forsvinne ca 12 liter på 1 og en halv time. Kokte med lokket halvveis på første halvtimen, men uten siste timen. Fikk det jævla travelt på slutten da jeg skulle på jobb men endte opp med ca 45 liter i gjæringskarene. Tappet av til det sluttet og renne uten å tyne ut alt. Kunne sikkert fått til noen liter til, men traff OG bra på 1.050. Skulle være fra 1.045 til 1.050.

Har aldri fått til så bra utbytte som dette og vørteren var klar og fin. Har allerede handlet inn diverse PID, SSR og PT-100 så kanskje det er på plass til neste brygg. En annen ting som skal handles inn er hurtigkoblinger.
 
Høres bra ut det der Wibro! Jeg bruker denne kalkulatoren for å beregne temperatur før tilsetning av maltet http://www.brewersfriend.com/mash/. Har stemt ganske bra. 10-graderen til ølbrygging er nok litt for mye ja.

Er heller ikke anbefalt å koke med lokk, og du hadde muligens fått litt høyere OG hvis du ikke hadde hatt det på den halvtimen (men du traff jo bra).





Kjører også med autosparge, og den funker bra. Men jeg begynner å bli grusomt lei av å justere på kranen ut under skyllingen. Kommer noen småpartikler stadig vekk som struper utstrømningen slik at jeg må åpne mer og stenge igjen. Hvordan gjør folk det her?
 
Hvis du tenker på at det tetter seg så har vi koblet på et bazokafilter på innv. side av kranen. Dette fungerer greit for oss.
 
Ser bra ut:)fint oppsett hvor langt ned et sparge armen festet 10-15 cm?

Fin kjele!! holder den til en 50 ltr batchtil skylling.
 
Hvis du tenker på at det tetter seg så har vi koblet på et bazokafilter på innv. side av kranen. Dette fungerer greit for oss.
Hvor stort er filteret dere monterte?
Ok hvor kjøpte dete det
Jeg tenker på å snitte opp en tynn silikon slange og tre inn på silbunnen.
 
Greit om du legger ut bilder av auto sparge prosjektet ditt

Det skal jeg prøve å få gjort i morgen. Fikk tatt noen bilder av oppsettet i dag under rengjøring som jeg ikke rakk i går. Fikk ryddet og organisert skikkelig så nå blir det litt ihvertfall triveligere å sette i gang med brygging igjen.:)
 
Tilbake
Topp