Beersmith og batch sparging

Sliter litt med Beersmith. Først og fremst har jeg et problem med batch sparge-profilen. Før har jeg benyttet meg av en kalkulator på nettet (http://www.rackers.org/calcs.shtml) for å finne ut hvor mye kokende vann jeg på tilsette mesken for å treffe 78 grader. Denne kalkulatoren har truffet bra for meg. Men Beersmith er visst uenig i beregningene. Jeg batch sparger ved å først tappe ut, så skylle i to omganger, og har satt opp en batch sparge-profil for dette (tre infusion-trinn). Rackers-kalkulatoren gir at jeg trenger 12 liter kokende vann, men Beersmith sier bare "Error: Infusion temperature above boiling. Add more water!". Må oppi 18 liter for at den skal akseptere det. Dette er ganske heftig avvik, og lurer på hvordan jeg kan tweake Beersmith til å gi litt mer korrekte verdier. Har forsøkt å justere på "Mash tun specific heat" for å se om det gir noe utslag, men den gang ei. "Drain mash tun before sparging" er krysset av, så er heller ikke her det ligger. Noen som har en formening om hva som kan gjøres? Når jeg først har kjøpt meg Beersmith så forventer jeg at den gjør jobben minst like godt som et gratis alternativ.

Edit: Ups, feil underforum? Tenkte Beersmith gikk som "øvrige media" et øyeblikk...
 
Og hvorfor gir BeerSmith og Haandbryg.dk forskjellig effektivitet på samme utbyttet? 33 liter vørter med en OG på 1060 gir meg 79% hos haandbryg, men 82% hos beersmith. Beersmith har kanskje bedre tall på hva man kan forvente å få ut av de forskjellige ingrediensene?
 
Tilbake
Topp