1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Partiskylling (Batch sparging)

En tråd i 'Brygging' startet av Aruzaa, 18 Jan 2020.

1. Piemonte

Piemonte
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi har aldri laget noe på 4%... 5-7 er vanlig.
    Hvorfor aldri mer en en skylling?

#21 Piemonte, 23 Jan 2020
    Sist redigert: 23 Jan 2020
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Gevinsten i effektivitet er såpass liten at jeg ikke synes det er bryet - i form av tid og stress - verd. Og - uten at jeg på noen måte kan si at jeg veit det - så innbiller jeg meg at jeg får like god kvalitet som ved no sparge ved ikke å tyne masken. Jeg brygger pils i dag - regner med en OG på 1.048 - så nå målte jeg SG på den andre tappinga, og den var på 1.022. Hva den ville ligget på om jeg hadde delt kokevolumet - 38 liter - på tre i stedet for på to, veit jeg ikke.

Ved brygging av sterkere øl ser jeg at det kan være et poeng å få ut mer. Da blir uansett ikke SG i den siste tappinga veldig lav. Så det skal jeg kanskje overveie, ja.

3. Odin

Odin
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et annet viktig(ere) moment er at ved å skylle for mye risikerer man uønsket harskhet i ølet ved uttrekk av tanniner. Etter hvert som mesken blir tynnere, øker pH, og faren for tanninuttrekk øker tilsvarende. Jeg batch sparger i kjøledunk, og eksperimenterte litt med en andre skylling, for å øke effektiviteten. Sluttet med dette etter at jeg syntes at ølene mine fikk innslag av garvesyre. Ikke verd risikoen når kornet tross alt ikke er såå dyrt. Viktigere å få bra balanse i volum mellom vannet man får ut fra første avrenning og skyllingen, som beskrevet lenger opp.

Finn Berger liker dette.

Del denne siden