Partiskylling (Batch sparging)

Jeg bruker å å si aldri mer enn en skylling, og når jeg brygger noe som ligger rundt 4%, blir det ganske tynt det som kommer fra skyllinga. Tror jeg målte 1.016 eller deromkring. Så der ville jeg i alle fall ikke brukt to skyllinger. Ved sterke øl er det ingen fare.

Jeg har litt hardere vann enn de fleste (ikke dramatisk mye hardere) og jeg tilsetter alltid litt syre - også når jeg mesker mørke øl, men mer til lyse - til skyllevannet for å senke pH'en. (Jeg ville uansett måttet tilsette den i kok for å få Ph'en ned dit jeg vil ha den, dvs. rundt 5,2.)
Vi har aldri laget noe på 4%... 5-7 er vanlig.
Hvorfor aldri mer en en skylling?
 
Sist redigert:
Vi har aldri laget noe på 4%... 5-7 er vanlig.
Hvorfor aldri mer en en skylling?

Gevinsten i effektivitet er såpass liten at jeg ikke synes det er bryet - i form av tid og stress - verd. Og - uten at jeg på noen måte kan si at jeg veit det - så innbiller jeg meg at jeg får like god kvalitet som ved no sparge ved ikke å tyne masken. Jeg brygger pils i dag - regner med en OG på 1.048 - så nå målte jeg SG på den andre tappinga, og den var på 1.022. Hva den ville ligget på om jeg hadde delt kokevolumet - 38 liter - på tre i stedet for på to, veit jeg ikke.

Ved brygging av sterkere øl ser jeg at det kan være et poeng å få ut mer. Da blir uansett ikke SG i den siste tappinga veldig lav. Så det skal jeg kanskje overveie, ja.
 
Et annet viktig(ere) moment er at ved å skylle for mye risikerer man uønsket harskhet i ølet ved uttrekk av tanniner. Etter hvert som mesken blir tynnere, øker pH, og faren for tanninuttrekk øker tilsvarende. Jeg batch sparger i kjøledunk, og eksperimenterte litt med en andre skylling, for å øke effektiviteten. Sluttet med dette etter at jeg syntes at ølene mine fikk innslag av garvesyre. Ikke verd risikoen når kornet tross alt ikke er såå dyrt. Viktigere å få bra balanse i volum mellom vannet man får ut fra første avrenning og skyllingen, som beskrevet lenger opp.
 
Har gått over til partiskylling og har foreløpig hatt bedre hell med utbytte. Dog har jeg brukt tid på å tappe over i bøtte, bruker minst 1 minutt pr liter.
Slik jeg har forstått det, så er batch sparging en forenkling av fly sparging. Man mister noe effektivitet, men sparer tid.
Med min rutine sparer jeg ikke tid, mitt spørsmål er om det har hensikt å strupe kranen slik jeg gjør?
 
Har gått over til partiskylling og har foreløpig hatt bedre hell med utbytte. Dog har jeg brukt tid på å tappe over i bøtte, bruker minst 1 minutt pr liter.

Med min rutine sparer jeg ikke tid, mitt spørsmål er om det har hensikt å strupe kranen slik jeg gjør?
Nei, det skal ikke være noe poeng å tappe sakte ved batch-sparging.

Jeg har gjort det mye, og i og med at du tilsetter alt skyllevannet samtidig (evt fordelt over flere porsjoner ("batches") og rører rundt løser sukkeret seg jevnt opp i hele væskemengden og alt kan tappes av så fort det lar seg gjøre. Kan være lurt å resirkulere litt (tømme tilbake de første par litrene) for å få ut klarere vørter.
 
Kan legge til at det vel er lurt å vente litt mellom tilsetting av skyllevann og omrøring før en begynner tappingen, slik at sukkeret får tid til å løse seg jevnt i vannet. Vet ikke hvor mye tid som er optimalt her, men jeg pleide å gi det ca fem minutter og fikk jevnt over meskeeffektivitet på lavt 80-tall med to skyllinger.
 
Har gått over til partiskylling og har foreløpig hatt bedre hell med utbytte. Dog har jeg brukt tid på å tappe over i bøtte, bruker minst 1 minutt pr liter.

Med min rutine sparer jeg ikke tid, mitt spørsmål er om det har hensikt å strupe kranen slik jeg gjør?
Det har ingen hensikt å tappe sakte, men altfor rask tapping vil muligens ha den effekten at ikke all vørteren "rekker å bli med", dvs. blir igjen i masken. Jeg struper krana litt mot slutten, for sikkerhets skyld. Men 1 minutt pr. liter er maksimumsregelen for kontinuerlig skylling(fly sparging) - dvs. at du gjerne kan skylle langsommere - og er meningsløs for batch sparging.
 
Takk begge to da tar jeg sjansen på å forsøke litt raskere tømming av meskekar neste gang.

Etter tilsetting av skyllevann og påfølgende røring venter jeg mellom 10 og 15 minutter slik at mesken får satt seg før jeg tapper.
 
Tilbake
Topp