• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Behov for endring av salgsretningslinjene?

Finn Berger

Moderator
Med utgangspunkt i uklarheter som oppsto i forbindelse med et salg i denne tråden, synes jeg det er greit å få synspunkter på salgsreglene vår, som dere finner her: https://forum.norbrygg.no/threads/viktig-retningslinjer-for-kjop-og-salg-les-dette-for-du-legger-ut.4/

Sjøl har jeg et par punkter å komme med:

For det første har jeg litt vanskeligheter med denne formuleringa: "Vi forventer at det utvises normal folkeskikk ved kjøp og salg, men utover dette står annonsører fritt til å selge varene sine til den pris de ønsker og til de kjøpere de måtte ønske." I juridisk forstand står folk sjølsagt fritt, men samtidig legger jo reglene våre begrensninger på hva folk kan gjøre her på forumet uten at det fører til reaksjoner i form av advarsler og eventuell utestenging. Så jeg synes dette blir uklart, eller sjølmotsigende.

Jeg oppfatter de konkrete reglene som er formulert i kulepunktene lenger nede som en presisering av hva som ligger i "normal fokeskikk", og det som står her, er da egentlig bare at sjøl om vi ikke har noen juridisk myndighet overfor selgere på forumet, vil vi reagere med de midlene vi har, overfor folk som ikke følger reglene.

Jeg kunne tenke meg å endre formuleringa til dette: "Juridisk står annonsører sjølsagt fritt til å selge varene sine til den pris de ønsker og til de kjøpere de måtte ønske, men vi forventer at reglene nedenfor følges når noe legges ut for salg her på forumet."

Det andre punktet jeg vil ta opp, er at det ikke står noe om det tilfellet at noe som legges ut for salg her, samtidig selges andre steder. Sånn jeg ser det, forutsetter reglene våre at salget forgår på forumet, og bare der, når noe er lagt ut for salg der. Men samtidig er det jo ikke urimelig om folk ønsker å nå et størst mulig marked, og da synes jeg den greie løsninga er å legge ut ei lenke til det andre stedet/de andre stedene der det som skal selges, er lagt ut. Såpass klarer mange å tenke seg fram til sjøl, men det burde kanskje stå noe om det i retningslinjene våre likevel?
 
Jeg har tenkt på det. Ei innvending er at det blir vanskelig å delta i en auksjon som foregår flere steder - men det er kanskje ikke uoverkommelig?

Det kan jeg ikke tenke meg, det er nesten vanlig praksis på fjæsboka sine salgssgrupper. En god andel av de som selger noe legger det ut i flere grupper og opplyser om dette, og skriver i kommentarfeltet på alle gruppene når de har fått bud i en av de. Dette på eget initiativ så de kan nå ut til flere og selvfølgelig får å få den beste prisen, ser ikke for meg at de som selger brygge relaterte ting ikke er kapabel til det samme :)
 
En må uansett ikke legge regelverket slik at en utelukker brukere.

Jeg tenker at hvis det blir for rigid og vanskelig så vil ikke noen annonsere her i det hele tatt, og i verste konsekvens forlate forumet i forbannelse.

Angående tråden (annonsen) diskusjonen oppsto i, så vurderte jeg å legge inn et bud, da dette står på ønskelista over ting som egentlig er i dyreste laget men jeg allikevel kunne klart å få til, MEN jeg gjorde ikke det, jeg la ikke inn et eneste bud, og kan derfor ikke være grinete for at den ble solgt til noen andre, den ble solgt til en kompis av selger, og først etter en uke. Det var også et par andre som viste interresse i tråden uten å gi bud, så i dette tilfellet synes jeg at admin har reagert for strengt.

Jeg synes heller ikke sutring kommer innunder ugrei språkbruk, men det får stå for min egen regning. Det minner meg litt om når jentungen fikk kjeft på for språkbruk på barneskolen for å ha sagt "inn i granskauen".
 
En må uansett ikke legge regelverket slik at en utelukker brukere.

Jeg tenker at hvis det blir for rigid og vanskelig så vil ikke noen annonsere her i det hele tatt, og i verste konsekvens forlate forumet i forbannelse.

Angående tråden (annonsen) diskusjonen oppsto i, så vurderte jeg å legge inn et bud, da dette står på ønskelista over ting som egentlig er i dyreste laget men jeg allikevel kunne klart å få til, MEN jeg gjorde ikke det, jeg la ikke inn et eneste bud, og kan derfor ikke være grinete for at den ble solgt til noen andre, den ble solgt til en kompis av selger, og først etter en uke. Det var også et par andre som viste interresse i tråden uten å gi bud, så i dette tilfellet synes jeg at admin har reagert for strengt.

Jeg synes heller ikke sutring kommer innunder ugrei språkbruk, men det får stå for min egen regning. Det minner meg litt om når jentungen fikk kjeft på for språkbruk på barneskolen for å ha sagt "inn i granskauen".

Jeg tror vi skal fortsette diskusjonen om den konkrete saken i den aktuelle tråden. Og der skriver jeg fullt og helt under på @Amarillos innlegg: Solgt/Kjøpt - Brewtools B80 pro med en del utstyr vurderes solgt

Språkbruk bør også tas et annet sted. Opprett gjerne en tråd; det er et viktig tema. Jeg vil bare si følgende her: Jeg ønsker ikke et forum der det er greit å karakterisere hverandre på den måten. Da er vi på vei over i kommentarfeltverdenen. Det har vært en del sånt her tidligere, men jeg synes forumet vårt er blitt et sted der folk behandler hverandre med respekt. Sånn vil jeg gjerne at det fortsetter å være.
 
Litt vanskelig, det der med retningslinjer. Jeg ville nok foretrukket at ting som ble lagt ut her primært blei annonsert bare her. Det blir vrient med skjult budgivning, uansett om det er via pm her eller "fikk inn et bud på Facebook". Når det gjelder den aktuelle tråden tror jeg det hadde løst seg helt uten problemer med litt bedre kommunikasjon, at noen selger et annet sted når det står dønn stille her tror jeg alle syns er greit, men jeg ville ikke vært like fornøyd om det faktisk var en aktiv budrunde på forumet.

Kunne man skille? At man kunne poste her når man la noe ut på finn, men at salg da gikk via finn(.no, ikke @Finn Berger), alternativt lagt det ut her og ikke solgt via finn/Facebook etc? Jeg ville nok lett gitt slipp på et par hundrelapper om det betydde at jeg kunne solgt til noen jeg hadde en relasjon til herfra. Hvis jeg ikke skulle selge skrot, da. Det hadde jeg heller prakka på vilt fremmede på finn.no.
 
Regelverket er gammelt og formet etter et par uheldige episoder for noen år siden. La oss si det slik at verden har gått videre siden den gang (Finn er mer brukt, Facebook finnes osv) og Norbrygg er ikke lenger den viktigste kanalen for de som vil selge bryggeutstyr. Jeg har selv forsøkt å legge ut ting her, uten å få napp, og fått solgt det umiddelbart på Finn for en høyere pris.

Da tror jeg det viktigste er å ha regler som gjør at det er naturlig å legge ut salgsannonser på Norbrygg forumet i tillegg til andre steder. Slik reglene er nå, så vil jeg foretrekke å legge ut noe på Finn av flere grunner:
  • Jeg når flere hjemmebryggere.
  • Jeg får mer fleksibilitet til å forhandle pris.
  • Jeg kan kommunisere med mulige kjøpere uten å måtte offentliggjøre det.
Etter min mening holder de to første avsnittene av reglene.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Regelverket er gammelt og formet etter et par uheldige episoder for noen år siden. La oss si det slik at verden har gått videre siden den gang (Finn er mer brukt, Facebook finnes osv) og Norbrygg er ikke lenger den viktigste kanalen for de som vil selge bryggeutstyr. Jeg har selv forsøkt å legge ut ting her, uten å få napp, og fått solgt det umiddelbart på Finn for en høyere pris.

Da tror jeg det viktigste er å ha regler som gjør at det er naturlig å legge ut salgsannonser på Norbrygg forumet i tillegg til andre steder. Slik reglene er nå, så vil jeg foretrekke å legge ut noe på Finn av flere grunner:
  • Jeg når flere hjemmebryggere.
  • Jeg får mer fleksibilitet til å forhandle pris.
  • Jeg kan kommunisere med mulige kjøpere uten å måtte offentliggjøre det.
Etter min mening holder de to første avsnittene av reglene.

Konsekvensene av det du sier her, blir vel egentlig at hele regelverket bør nyskrives? Og det er mye mulig at det er hensiktsmessig.

Jeg har stor sympati for de prinsippene som ligger nedfelt i kulepunktene, og synes det er synd å eventuelt vinke farvel til dem - men kanskje er det umulig å ha et sånt regelverk i dag, om vi skal tilpasse oss til en situasjon der mange ikke vil være interessert i å begrense seg til auksjoner bare her på nettet?
 
Konsekvensene av det du sier her, blir vel egentlig at hele regelverket bør nyskrives? Og det er mye mulig at det er hensiktsmessig.

Ja, jeg tror kanskje det er lurt.

Et spørsmål er kanskje om vi trenger noen spesielle regler for kjøp og salg-forumet i det hele tatt. Hva er det verste som kan skje, egentlig, om vi bare lar folk legge ut ting for salg eller poste om de ønsker å kjøpe noe?
 
Ja, jeg tror kanskje det er lurt.

Et spørsmål er kanskje om vi trenger noen spesielle regler for kjøp og salg-forumet i det hele tatt. Hva er det verste som kan skje, egentlig, om vi bare lar folk legge ut ting for salg eller poste om de ønsker å kjøpe noe?

Antakelig ikke noe veldig dramatisk. Men jeg er en naiv sjel, og ser sikkert ikke alle mulighetene som måtte finnes for bryte "god folkeskikk". Så jeg vil ikke selge meg til lavestbydende riktig ennå;). Jeg synes jo vi har et visst ansvar for det som foregår av salg via forumet, sjøl om vi må godta at vi bare er et lite hjørne av markedet.
 
Dersom vi gjør bruk av forumet for kjøp & salg for vanskelig / komplisert, vil det ikke lenger bli brukt.
Vi trenger enkle og gode retningslinjer som brukerne finner fornuftig å følge
 
Trenger det være mer komplisert enn at TS er ansvarlig for å oppdatere tråden med bud som har kommet både her, der og fra andre hold? Hvis det ikke er noe aktivitet som tilsier interesse så er det jo heller ikke vits i å oppdatere forøvrig før det faktisk er solgt.

Skulle jeg solgt alt mitt så ville jeg egentlig bare lagt ut en link til finn-annonse og tatt det på finn, i steden for å styre med hassle.
 
Trenger det være mer komplisert enn at TS er ansvarlig for å oppdatere tråden med bud som har kommet både her, der og fra andre hold? Hvis det ikke er noe aktivitet som tilsier interesse så er det jo heller ikke vits i å oppdatere forøvrig før det faktisk er solgt.

Skulle jeg solgt alt mitt så ville jeg egentlig bare lagt ut en link til finn-annonse og tatt det på finn, i steden for å styre med hassle.

Nei, i prinsippet så er det vel såpass enkelt. Det er i og for seg det de reglene vi har, dreier seg om også - men vi må finne noen formuleringer som er tilpassa den situasjonen du beskriver der.

Mulig det må bli noe som har mer karakter av oppfordringer enn av regler?
 
Nei, i prinsippet så er det vel såpass enkelt. Det er i og for seg det de reglene vi har, dreier seg om også - men vi må finne noen formuleringer som er tilpassa den situasjonen du beskriver der.

Mulig det må bli noe som har mer karakter av oppfordringer enn av regler?

Jeg husker det var et plagsomt trangsynt regelrytteri på forumet her for en del år siden, men med nye mods og folk bak så har det heldigvis blitt bedre. Det er jo ikke sånn at alle hjemmebryggere som er her på forumet må selge her, og da følge de reglene som er. Er nesten så en del salgstråder har mer fokus på salgsreglene, enn selve salget/kommunikasjon mellom selger og potensiell kjøper.

Er det ikke bare å ha en gentlemans-agreement mellom selger og forum? Kjedelig å legge ut mobilnummer i tilfelle det blir fanget opp av spammere. Men det er jo fort gjort å glemme at man må sjekke her og, hvis det ligger på finn og.
 
Jeg husker det var et plagsomt trangsynt regelrytteri på forumet her for en del år siden, men med nye mods og folk bak så har det heldigvis blitt bedre. Det er jo ikke sånn at alle hjemmebryggere som er her på forumet må selge her, og da følge de reglene som er. Er nesten så en del salgstråder har mer fokus på salgsreglene, enn selve salget/kommunikasjon mellom selger og potensiell kjøper.

Er det ikke bare å ha en gentlemans-agreement mellom selger og forum? Kjedelig å legge ut mobilnummer i tilfelle det blir fanget opp av spammere. Men det er jo fort gjort å glemme at man må sjekke her og, hvis det ligger på finn og.

Jeg synes reglene vi har, er gode. Følges de, sikrer de transparens og rettferdighet - og ingen kan ha noe å klage på i etterkant. Problemet er bare at de forutsetter en situasjon der det er naturlig for folk å ordne hele salget her på forumet - og som du sier; sånn er det ikke.

Uansett hva vi ender opp med, så vil jeg jo oppfordre folk til å følge de reglene vi har nå dersom de selger her på forumet - og til å etterstrebe åpenhet rundt salget om de selger både her og andre steder.

Det har jo med god folkeskikk å gjøre:).
 
Jeg synes reglene vi har, er gode. Følges de, sikrer de transparens og rettferdighet - og ingen kan ha noe å klage på i etterkant. Problemet er bare at de forutsetter en situasjon der det er naturlig for folk å ordne hele salget her på forumet - og som du sier; sånn er det ikke.

Uansett hva vi ender opp med, så vil jeg jo oppfordre folk til å følge de reglene vi har nå dersom de selger her på forumet - og til å etterstrebe åpenhet rundt salget om de selger både her og andre steder.

Det har jo med god folkeskikk å gjøre:).

Joda, men mye lettere da å legge ut en finn-annonse og linke hit til den, for å ta salget der, da slipper man reglene her. Så det er egentlig null fordel å legge ut selve salgsannonsen (beskrivelse etc, og ta imot bud) her, i tillegg til evt andre steder.
 
Joda, men mye lettere da å legge ut en finn-annonse og linke hit til den, for å ta salget der, da slipper man reglene her. Så det er egentlig null fordel å legge ut selve salgsannonsen (beskrivelse etc, og ta imot bud) her, i tillegg til evt andre steder.

Det har du helt rett i. Men å følge reglene er vel ikke noen stor byrde - om man ønsker å opptre mest mulig ryddig?

Men akkurat hvordan nye retningslinjer - eller hva vi skal kalle det - eventuelt skal se ut, er nokså uklart for meg akkurat nå.
 
Det har du helt rett i. Men å følge reglene er vel ikke noen stor byrde - om man ønsker å opptre mest mulig ryddig?

Men akkurat hvordan nye retningslinjer - eller hva vi skal kalle det - eventuelt skal se ut, er nokså uklart for meg akkurat nå.

Neida, hvis man først klarer å følge opp. Noe som tydligvis ikke alltid skjer, som har resultert i denne tråden. Så reglene følger ikke bruken, hvis du skjønner.
 
Så det er egentlig null fordel å legge ut selve salgsannonsen (beskrivelse etc, og ta imot bud) her, i tillegg til evt andre steder.

Det er jeg ikke enig i, på forumet treffer du kjernegruppen for det du ønsker å selge. På finn er ikke bryggeutstyr en egen kategori, men ligger sammen med masse annet på 'torget / fritid, hobby og underholdning / mat og drikke'. Ikke akkurat selvforklarende, selv om mange finner fram.

Mener også at budgivning fortsatt skal foregå i tråden og ikke på pm. Synes det er en uting når man selger noe på facebook og man får en forespørsel på messenger og ikke i tråden. Det skjer veldig ofte og grunnen tror jeg er at noen tror de kan lure til seg ting billigere ved å unngå å gi annonsen oppmerksomhet. Så denne regelen håper jeg ikke blir fjernet.
 
Tilbake
Topp