Ole Richard skrev:Oksalsyre er en organisk syre (den i rabarbra ja), som riktignok er giftig i for store mengder, men muligens tryggere å jobbe med enn saltsyre(?)
Noen med erfaringer her?
Oddvar Demmo skrev:edit:
kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav pH.
Torga skrev:Oddvar Demmo skrev:edit:
kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav pH.
Jeg bruker kaustikksoda i både kokeren på 110 liter, og i den nye elektriske som jeg nettop kjøpete. på 110 liter så bruker jeg en kvart flaske, mens på den lille på 29liter brukte jeg bare en liten kork, for der var belegget i bunn.
Å det virker KJEMPEFINT for meg
Viktste skrev:Etterhvert har det blitt ett brunt belegg i kokekjelen min. Det går ikke vekk ved vanlig vasking. Er det noen triks i for å fjerne dette belgget?
Jalle skrev:Aluminium og krystallsoda er absolutt ikke beste venner. Heller ikke Kaustisksoda.
Det går an å bruke krystallsoda i aluminiums kar/gryter men det må skylles ut umiddelbart, ellers blir aluminiumen (gryta) svart. Hvis du har vert uheldig å få ei (Aluminiums) gryte svart etter bruk av krystallsoda kan man ordne det med en dash lut. Da blir gryta helt hvit innvendig. Det ordner man med vask i sterkt salovann (eller annet oppvaskmiddel til manuelt bruk) Og koker den i vann med litt salt i.
Du har sikkert hørt om <lut og kaldt vann> :ilike:Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut