Belegg i kokekjele....

Viktste

Norbrygg-medlem
Etterhvert har det blitt ett brunt belegg i kokekjelen min. Det går ikke vekk ved vanlig vasking. Er det noen triks i for å fjerne dette belgget?

OK ;)

Men det hadde jo vert enklere om det fantes noe i dagligvarehandelen...
Er kaustisk soda rett medisin?

Jeg antar dette belegget er noe lignende det som er i brukte beredere, det enkleste for oss fleste er saltsyre, fåes bl.a. i malerbutikker,Jeg brukte det ufortynnet på en skuresvamp festet til en pinne, det virker umiddelbart, det andre er sterkrens, fosforsyren, men det belaster ingredienslageret ditt  :)

edit:
kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav PH.

Palmer anbefaler oksalsyre-baserte rengjøringsmidler til stål og aluminium i How To Brew.
Jeg vet ikke om noe sånt er tilgjengelig i Norge.
Men oksalsyre i pulverform får man kjøpt på apoteket til en rimelig penge.
Oksalsyre er en organisk syre (den i rabarbra ja), som riktignok er giftig i for store mengder, men muligens tryggere å jobbe med enn saltsyre(?)
Noen med erfaringer her?

Ole Richard skrev:
Oksalsyre er en organisk syre (den i rabarbra ja), som riktignok er giftig i for store mengder, men muligens tryggere å jobbe med enn saltsyre(?)
Noen med erfaringer her?

Saltsyre er farlig hvis man får den på øynene, og bør skylles av med en gang om du får det på hud. Ellers kommer man langt med vernebriller og et par oppvask-hansker. Har selv erfart å få utblandet saltsyre på hånda, og det svidde ikke noe særlig. Likevel tar dette både rust og oksid-belegg.

Og en annen ting som er viktig å vite ved utblanding: "Syre i vann går an, Vann i syre blir et uhyre!!"

Som en digresjon kan det nevnes at man ikke bør tømme varmt kranvann oppi en plast-flaske med kaustisk soda. Varmen som da utvikles ved en voldsom kjemisk reaksjon får flasken til å smelte, og hvis man holder flasken i hånden brenner man seg.
Dette ble prøvd av undertegnede da jeg skulle lage "Mettet lut" til å tømme oppi flasker jeg skulle rengjøre.  :roedme:

Oddvar Demmo skrev:
edit:
kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav pH.

Jeg bruker kaustikksoda i både kokeren på 110 liter, og i den nye elektriske som jeg nettop kjøpete. på 110 liter så bruker jeg en kvart flaske, mens på den lille på 29liter brukte jeg bare en liten kork, for der var belegget i bunn.  

Å det virker KJEMPEFINT for meg

Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
edit:
kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav pH.

Jeg bruker kaustikksoda i både kokeren på 110 liter, og i den nye elektriske som jeg nettop kjøpete. på 110 liter så bruker jeg en kvart flaske, mens på den lille på 29liter brukte jeg bare en liten kork, for der var belegget i bunn.  

Å det virker KJEMPEFINT for meg

Da er det ikke samme belegget vi snakker om, jeg henviser til det som er i gamle beredere, hittil har kun lav PH hjulpet, mens organisk, maltrester etc. er høy Ph bra, fx. lut.

Her er bilder av gryta...

Prøver først syre - hvis det ikke funker - kaustisk soda.

Vedlegg

• P1000642_reduced.JPG
    P1000642_reduced.JPG
    680,7 KB · Sett: 445
  • P1000643_reduced.JPG
    P1000643_reduced.JPG
    447,9 KB · Sett: 437
Tenk sikkerhet først og sist :yes:

Personlig så setter jeg på litt varme, føler at det funker best.  Fyll ikke mer vann en opp til der du har belegg.

Om du ikke bruker varme, latt det stå en dag å virke. Etter det, bruk god gammeldags albuegrease ;D

Øyevern, Øyevern, Øyevern. Å til sist... ØYEVERN :)

Edit.. Bruker du Gass til koking?

Viktste skrev:
Etterhvert har det blitt ett brunt belegg i kokekjelen min. Det går ikke vekk ved vanlig vasking. Er det noen triks i for å fjerne dette belgget?

Jeg har lest igjennom en gang til.
Belegg etter brygging skulle da være mulig å ta med lut (kaustisksoda og vann)  Belegg som ligger i gamle beredere tar du med syre, herunder kommer vørt fordi det har PH under 7, derfor er jeg nøye med å fjerne dette belegget ellers lager det metallsmak på ølet. gjelder mest gjæringstanker hvor det står lenge,
Jeg anbefaler Torgas råd først, det er lett tilgjengelig i daglivaren

Bruker gass til å koke med ja...
Belegget er ikke så svidd som det øverste bildet gir inntrykk av, det er lysebrunt.
Ok, da blir det Kaustisk Soda først (og verneutstyr selvfølgelig...)

8)

Gryta mi er av rustfritt stål...

(Har forresten fundert litt over at det er ikke i mange andre sammenhenger en finner godt voksne menn som sitter og diskuterer vaskemidler    ;D )

Edit:

Eller gryter for den del... ;D

Aluminium og krystallsoda er absolutt ikke beste venner. Heller ikke Kaustisksoda.

Det går an å bruke krystallsoda i aluminiums kar/gryter men det må skylles ut umiddelbart, ellers blir aluminiumen (gryta) svart. Hvis du har vert uheldig å få ei (Aluminiums) gryte svart etter bruk av krystallsoda kan man ordne det med en dash lut. Da blir gryta helt hvit innvendig. Det ordner man med vask i sterkt salovann (eller annet oppvaskmiddel til manuelt bruk) Og koker den i vann med litt salt i.

Jalle skrev:
Aluminium og krystallsoda er absolutt ikke beste venner. Heller ikke Kaustisksoda.

Det går an å bruke krystallsoda i aluminiums kar/gryter men det må skylles ut umiddelbart, ellers blir aluminiumen (gryta) svart. Hvis du har vert uheldig å få ei (Aluminiums) gryte svart etter bruk av krystallsoda kan man ordne det med en dash lut. Da blir gryta helt hvit innvendig. Det ordner man med vask i sterkt salovann (eller annet oppvaskmiddel til manuelt bruk) Og koker den i vann med litt salt i.

Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut

Tilbake
Topp