Belegg i kokekjele....

Jalle skrev:
Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut
Du har sikkert hørt om <lut og kaldt vann> :ilike:
:) Ble litt usikker og søkte på wikipedia og ble bare forvirret, men denne artikkelen kan være verd å lese for dem som leker med Kaustisksoda/lut
http://no.wikipedia.org/wiki/Kaustisk_soda
 
Det er riktig det som står skrevet i wiki. Steller man med lut er det vernebriller og hansker. Hansker kan bare være vanlige oppvask/husholdningshansker men vernebriller bør absolutt ha sidebeskyttelse.
 
Det kan lønnes seg å blande litt klor i kaustisken, så blir den ikke så slem mot metallet. Dessuten mer effektiv. Gjelder den andre veien også.  :namnam:
Med absolutt fordel behandle metallet med Fosforsyre for å fjerne eventuelle mineral avleiringer og passifisering av stålet. Kanskje du får en så godt som ny kjele.  :)

EDIT: Med slem mener jeg koroderende (Ruster)
 
Jalle skrev:
Det er riktig det som står skrevet i wiki. Steller man med lut er det vernebriller og hansker. Hansker kan bare være vanlige oppvask/husholdningshansker men vernebriller bør absolutt ha sidebeskyttelse.

Det hender jeg glemmer vaskesvamper ol. i vaskebøtta mi med lut. Den er "slim" når jeg finner den dagen etter. Det er en grunn til at vi liker ståffet så godt.  ;D
 
Hmm, blander dere sterkt ? jeg får alt rent men ikke ødelgt, bruker kobberrør og rustfri kjeler. Jeg kan ikke oppgi nøyaktig hvordan jeg blander, kanskje 3 ts. på 10 liter, til flasker opptil 1 boks på 60 liter men her er det jo ingenting som etser sundt.
 
Jeg bare slumper. En god dash lut i en to-tre liter vann til rengjøring av brygge dunken, og en liten dash pr flaske til rengjøring og desinfeksjon av flasker.
 
Jeg fyller min koker på 110 lite med vann, varmer opp, tilsetter en hel flaske kaustikk soda, koker opp, og lar stå til nesta dag. Kjelen er i rustfritt og elementen er i rustfritt.  Har brukt det mange ganger, og ikke merket NOE galt med kokeren eller elementene.
 
Rustfritt og glass tåler sterke lut og syreblandinger, også plastbeholderen det leveres i så for disse materialene er blandisforholdet ubetydelig.
Pengeboka og huden vår tåler svake lutblandinger (etter at det er vasket bort) mens organiske urenheter ikke gjør det, dette er for meg god grunn til å ikke dosere mer enn nødvendig.

En annen sak, blander du metaller, fx. rustfritt og kobber i en klorinløsning vil rustfrien fort bli ødelagt, begge tåler hver for seg dette, men ved blanding lager du enkelt sagt, ett batteri, i et batteri blir den ene polen ødelagt ved utladning, i dette tilfellet den rustfrie, den blir ihvertfall svart og stygg.
 
Etter en runde med kaustisk soda og kaldt vann (ca 1 dl per 10 liter som det sto på pakningen):

8)
 

Vedlegg

  • P1000645_reduced.JPG
    P1000645_reduced.JPG
    155,6 KB · Sett: 313
Blir ikke helt klok på dette med fjerning av belegg i gamle varmtvannsberedere...  Er det slik at den rustfargede oksid-hinne på innsiden i varmtvannsberedere løses opp i et syrebad? Jeg laget en starkrensløsning som var nokså kraftig, men uten resultat. Er det noen annen syre som bør brukes, eller er rett og slett baser som skal brukes?

Jeg leste noen plass at man skal 'passifisere' rustfritt stål med syrebad etter rengjøring med alkaliske vaskemidler (feks kaustik soda?). Er det noen som gjør dette?
 
johanj skrev:
Blir ikke helt klok på dette med fjerning av belegg i gamle varmtvannsberedere...  Er det slik at den rustfargede oksid-hinne på innsiden i varmtvannsberedere løses opp i et syrebad? Jeg laget en starkrensløsning som var nokså kraftig, men uten resultat. Er det noen annen syre som bør brukes, eller er rett og slett baser som skal brukes?

Jeg leste noen plass at man skal 'passifisere' rustfritt stål med syrebad etter rengjøring med alkaliske vaskemidler (feks kaustik soda?). Er det noen som gjør dette?

Riktig som du sier først; Bruk utblandet saltsyre som du får kjøpt på en malingsbutikk. Dette tar det aller meste. (HUSK VED UTBLANDING: "Syre i vann går an, vann i syre blir et uhyre!"

Senere, fks. etter en bryggedag, kan du alltids bruke kaustik-soda, men for å gjøre ren en gammel VVS-bereder for første gangs bruk bør du bruke utblandet saltsyre.
 
Takker for svar, da trenger jeg ikke å stresse med kaustik soda!

Er det noen retningslinjer for hvor sterk konsenstrasjonen skal være på saltsyre? Finnes det noe annet som fungerer (og som er lettere tilgjengelig for oss i utkantstrøk)?
 
Jeg har prøvd utblandet sterkrens, men det tar lengere tid enn ren 30% saltsyre.
Saltsyre på en svamp virker umiddelbart og er skkert like trykt som å helle i syren på annen måte.
Har prøvd en del annet som ikke hjalp.
Salsyre får du i malebutikker og i typiske landhandlere langt ute på landet.
 
Hei!
Dette er min aller første kommentar på dette forumet, håper det er til hjelp for noen hvertfall.
Jobben min består av å syrevaske aluminium og syrefast materialer. (Merk, ikke rustfritt. Rustfritt materiale, gjerne beskrevet som 304, eller A2 på bolter ol er ikke saltbestandige materialer) Nå ble jeg revet med av øltørsten, men tilbake til poenget.
For syrevasking av syrefast stål, f.eks vartvannsbereder ol, trenger du syre. F.eks Avestad beisevæske (denne kan sprayes på, virketid ved 20 grader cirka 30 min), eller Avestad beisepasta (pensles, og 30 min). Til Aluminium brukes Alclean, spayes på og vaskes av innen 2 minutt. Denne teksten er mest for de som skal ta i bruk førstegangs utstyr, og vil ha dette renest mulig. Før jeg forteller hvilken kjede som selger dette over disk, vil jeg, som alle andre advare på det sterkeste å gjøre dette inne i huset. Her trengs friskluft, og mye vann for skylling. Ta vare på datablad fra kjemikaliet, i tilfelle uhellet er ute. Tro meg, en lege får ekstremt viktig informasjon fra disse. Så til poenget. Proffpartner selger alt du trenger til dette.
 
Tilbake
Topp