Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
Jalle skrev:Du har sikkert hørt om <lut og kaldt vann> :ilike:Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut
http://no.wikipedia.org/wiki/Kaustisk_soda
Jalle skrev:Du har sikkert hørt om <lut og kaldt vann> :ilike:Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut
Jalle skrev:Det er riktig det som står skrevet i wiki. Steller man med lut er det vernebriller og hansker. Hansker kan bare være vanlige oppvask/husholdningshansker men vernebriller bør absolutt ha sidebeskyttelse.
Jepp. Det har du helt rett i :ilike:Det hender jeg glemmer vaskesvamper ol. i vaskebøtta mi med lut. Den er "slim" når jeg finner den dagen etter. Det er en grunn til at vi liker ståffet så godt.
johanj skrev:Blir ikke helt klok på dette med fjerning av belegg i gamle varmtvannsberedere... Er det slik at den rustfargede oksid-hinne på innsiden i varmtvannsberedere løses opp i et syrebad? Jeg laget en starkrensløsning som var nokså kraftig, men uten resultat. Er det noen annen syre som bør brukes, eller er rett og slett baser som skal brukes?
Jeg leste noen plass at man skal 'passifisere' rustfritt stål med syrebad etter rengjøring med alkaliske vaskemidler (feks kaustik soda?). Er det noen som gjør dette?