Belgisk ale til dåp

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Ein nær kompis har nyleg blitt far for første gong og eg har sagt ja til å brygge eit øl til dåpen. Han er veldig glad i belgisk øl, men det er det ikkje alle som er, likevel ønskjer han å servere noko heimebrygga belgisk. Eg har ikkje erfaring med denne typen, er sjølv ikkje særleg fan av belgiske øl sjølv om der er mange eg likar godt, men har sagt ja til å brygge ein batch. Vi har drøfta litt og kome fram til at han vil ha ein lys ale (dåpen er i august) på 4,5 - 5 %. Gjærtypen bør vere ganske nøytral, men likevel slik at ein kjenner opphavslandet.

Eg håper at nokon av dykk har ei oppskrift på ein belgisk ale som har fått gode tilbakemeldingar frå "folk flest", gjerne med forslag til gjærtype.
 
Kittelsen skrev:
brygg en Belgisk Vit!

+1

50% pils
50% hvete
Mesk på 64 degC
Haulertaus mittelfruh 60 og 15 min til ca. 18 IBU (Rager)
1,7 g/l pommeranskall 15 min
1 g/l korianderfrø 15 min

Gjæres med WLP400.

Denne har funket fint for meg. Faller i smak hos de erfarne og uerfarne øldrikkerne.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Prøv en patersbier. Pilsner til OG 1048, bitterhumle til 25 IBU, kun små mengder til aroma. WLP530 eller lignende på litt under 20 grader.  Fruktig sommerøl.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
 
Takk for engasjementet  :skitbra:
Hadde det vore opp til meg hadde det blitt ein wit meska rundt 66 grader, men "oppdragsgivar" er diverre ingen wit-mann. (Det burde eg ha hatt med som relevant info i første innlegg). Så ein patersbier som Kjetil S brygga i dag trur eg er eit bra forslag!
 
Har laget en del Pale Ale med både 530 og 400, får mye skryt fra folk som ikke er så vant til annet enn Pils. (De vil heller ha en slik enn Eng Bitter, humlesterk APA, California Common osv...) Bare ikke bruk for mye humle, det overdøver gjærsmaken.
 
Vil du lage noe godt og spennende til kameraten din med en interesse for øl, -bør du gjøre akkurat det og ikke bry deg alt for mye om alle kommer til å like det. Den andelen av selskapet som har forutsetning for å like øl, vil kanskje få et kick og begynne å få et mer bevisst forhold til kvaliteten og smaken på øl de drikker, kanskje du til og med inspirerer et par til å kikke på å brygge selv. Kompisen din kan jo ha et par kasser pokalpils eller no til de som ikke vil utvide horisonten.

Hvis du vil at alle skal like det, lag en pils og si det er belgisk.

For å sitere Calagione ved Dogfish Head: Better to impress a small amount of people, than not to bum out a big bunch of people.
 
Leif T skrev:
Vil du lage noe godt og spennende til kameraten din med en interesse for øl, -bør du gjøre akkurat det og ikke bry deg alt for mye om alle kommer til å like det. Den andelen av selskapet som har forutsetning for å like øl, vil kanskje få et kick og begynne å få et mer bevisst forhold til kvaliteten og smaken på øl de drikker, kanskje du til og med inspirerer et par til å kikke på å brygge selv. Kompisen din kan jo ha et par kasser pokalpils eller no til de som ikke vil utvide horisonten.

Hvis du vil at alle skal like det, lag en pils og si det er belgisk.

For å sitere Calagione ved Dogfish Head: Better to impress a small amount of people, than not to bum out a big bunch of people.

He he, bra angrepsvinkel  ;D "Diverre" har eg stilt meg sjølv og bryggeriet til disposisjon slik at kompis har fått lov å bestille øltypen han vil ha. Men eg kan jo ta med nokre flasker IPA og servere til interesserte. Det funka fint på brutterns disputas  :ilike:
 
Eller hva med Saison?
Spennende øl type å glimrende mat øl! DuPont lages med 100% pilsner malt å EKG humle.
Gjæres med WLP565 påca 30 grader. Snadder øl!!
 
FrodeSy skrev:
"Diverre" har eg stilt meg sjølv og bryggeriet til disposisjon slik at kompis har fått lov å bestille øltypen han vil ha.
Ja det må han da også få, godt øl skal du få til innenfor sjangeren  :) De alternativene du dessverre ikke får brygget ut fra kriteriene slik jeg ser det er: Dubbel, Tripel, Quadrupel, Golden strong (alle for sterke), Geuze, lambic/kriek/framboise, Oud bruin, Flamsk rød (alle tar for lang tid), og til sist witbier som han har sagt han ikke vil ha. Det du står igjen med er Saison som Kittelsen pekte ut, og Blond. Joda, du kan brygge f eks en pale med belgisk gjær, men det vil jo ikke bli det hverken vi eller kompisen din forbinder med belgisk øl. Jeg prøver ikke å kverulere, men jeg syns bare at det ville være synd å degradere belgisk øl til at de lager tyske og engelske typer, bare med en annen gjær og på høyere temperatur.

Nå har du et forslag til oppskrift på en saison, som ble laget om vinteren og gjæret ganske kjølig for å bli et forfriskende sommerøl. Med noen moderne gjærtyper er det ikke uvanlig med en gjæringstemperatur som Kittelsen foreslo, bare ikke pitch på den tempen. Begynn på f eks 22 og når gjæringa begynner å komme godt i gang trappes tempen ganske hurtig opp.
 
Kittelsen skrev:
Eller hva med Saison?
Spennende øl type å glimrende mat øl! DuPont lages med 100% pilsner malt å EKG humle.
Gjæres med WLP565 påca 30 grader. Snadder øl!!

+1


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp