Belgisk Wit

Hei.

Har nå et meget godt resultat av min 3. omgang Stout på flasker og en del i magen. Har også en IPA til gjæring som foreløpig ser lovende ut.
Planlegger litt på neste brygg og har velddig lyst til å prøve meg på en Belgisk Wit.
Har funnet en oppskrift jeg tror jeg kan mestre og leve med.
Her står det i oppskriften:

Tilføjes når der er 15 min. tilbage af mæskningen:
10 gr. Kastanie mel
7 gr. Bitter appelsin skræl
3,75 ml. knuste korriander frø
0,6 ml. knust kommen frø

Tilføjes når der er 2 min. tilbage af mæskningen:
14 gr. Bitter appelsin skræl
2,5 ml. knust korriander frø
0,6 ml. knust kommen frø

Er bare det at jeg ikke helt skjønner hvordan dette skal tilsettes. Rører jeg det inn i meskekornet i meskekaret?
Er ikke spess god på måling i ml. Hvordan gjøres dette enklest?

Med ærbødigst hilsen

Sabeltann

Hei!
Rett meg hvis jeg tar feil, men er rimelig sikker på at alt av krydder skal i mot slutten av koketiden. Ikke i mesken!
Personlig tilsetter jeg kun ferskrevet appelsinskall og nyknuste koriander, og dette når det er igjen ca 15 min. Bruker forøvrig 40g appelsinskall(kun det gule) og 25g koriander på ca 25l vørter, men dette varierer vel etter personlig smak..
Mener 40g appelsinskall tilsvarte ca 2-3 appelsiner. Ellers viktig å få knust korianderen godt nok før du tilsetter den ellers vil det ikke felles til bunns.

Vet ikke hvor typeriktig kastanie og kommen(spiskum?) er i wit, men det kan jo være interesant:)
Gjæren er vel også veldig viktig for smaken i en wit, bruk nok og god gjær!

Lykke til:)

Takk for svar så langt. Syns det virket litt rart at det skulle i mesken. Greit å få oppklart dette. Vil kikke litt mere på oppskrift tror jeg.
Du må gjerne poste din oppskrift i sin helhet, hvis du har lyst da....

Sabeltann

klart jeg kan legge ut!

Brukte følgende oppskrift sist, og den ble nydelig:

23,5l ferdig øl

2,6kg Pale ale / pils malt
2,4kg hvetemalt / flaket hvete
0,3kg havregryn

10g Admiral (Eller annen nøytral bitterhumle til ca 15IBU)

6g saaz  15 min
40g ferskrevet appelsinskal  15 min
25g grovknuste koriander    15 min
0,5ts wyeast gjærnæring    15 min

Gjærstarter etter mr.maltys kalkis med wyeast 3942 eller white labs wlp400

mesk 54 grader i 30 min og 67 grader i 60 min.

Brukte også 5g CaSO4 og 2,5g CaCl2 i vørteren.

Vet at folk bruker både kamomille, sitrongress og pomerans i wit, men 40g appelsin og 25g koriander har blitt standard for meg:)

Takk skal du ha. Ikke umulig at denne prøves. MEN, er ingen veldig erfaren brygger. Har bare 10 brygg bak meg hvorav 8 all grain. Har derfor ikke veldig lyst på stegmesking. Kan jeg infusjonsmeske og i tilfelle hvilken temp?

Sabeltann.

Kan godt bruke etstegsmesk på denne ja. proteinrasten på 53-55 er vel mest for å få ut mer protein fra hveten og kan sløyfes.
Ville ha mesket på 63-65 grader alt etter hvor fyldig øl du vil ha.

Takk for den. Ser at ting faller på plass nå. Blir nok desverre noen uker til dette brygget. Skal en uke til DK om 3 uker så må drøye til etter dette. Trøsten er at det er MYE godt øl hos Peter på Cheers i Blokhus. Sist hadde han Limfjordsporter på fat. Du verden.

Sabeltann

oh.. En god porter er aldri feil!
Du får ha lykke til på bryggedagen!

vil bare nevne at 25g koriander er relativt mye, og kan nedjusteres hvis du ikke vil ha så utpreget koriandersmak på ølet!

Hei.

Jeg peller fram denne tråden igjen da det nærmer seg brygging av Wit. I løpet av uka skulle den være brygget.

Sitat: Brukte også 5g CaSO4 og 2,5g CaCl2 i vørteren.

Når skal dette tilsettes????

Sabeltann

Sabeltann skrev:
Hei.

Jeg peller fram denne tråden igjen da det nærmer seg brygging av Wit. I løpet av uka skulle den være brygget.

Sitat: Brukte også 5g CaSO4 og 2,5g CaCl2 i vørteren.

Når skal dette tilsettes????

Sabeltann

Du tilsetter det i bryggevannet ditt. altså både i selve meskevannet og skyllevannet.

Tror jeg ville droppet kastanjemelet. De få kommersielle ølene jeg har smakt som har vært brygget med kastanjemel, har ikke akkurat gjort meg ekstatisk. Nå var det riktignok en ganske beskjeden mengde du hadde tenkt å bruke, så det spiller kanskje ikke så stor rolle?

Hei.

Da er jeg plutselig eier av en gjæringsdunk med hveteøl. Brygget i ettermiddag og nå lukter det sat******s godt i hele kjelleren....

Droppet mine egne påfunn og fulgte oppskriften til Endre. Tror det ble bra. Det var ihvertfall ikke noen utpreget drittsmak på vørteren....

Sabeltann....

Endre, hva menes med pale/pils og hvetemalt/flaket hvete? Er det slik at man tager hva man haver? Om man velger pils eller pale, så vil vel nødvendigvis det påvirke sluttresultatet noe ikke helt ubetydelig?

Tilbake
Topp