Beregne FG

Aleksander_B

Norbrygg-medlem
Jeg har lest og lest. Men jeg må ha oversett noe.

Jeg lurer på hvordan man beregner FG.
Henger dette sammen med gjæringstemp, type gjær og mesketemp?

Takker for all hjelp.

Aleksander_B skrev:
Jeg lurer på hvordan man beregner FG.
Henger dette sammen med gjæringstemp, type gjær og mesketemp?

Men beregner ikke FG, man enten måler den eller gjetter (estimerer) hva den vil bli.

Basert på erfaring med ulike gjærtyper og mesketemperaturer kan man si noe om langt et øl vil gjøre ut, men svaret vet man ikke før gjæren har gjort sitt og man kan måle.

Okey, for jeg laget en kölsch for en tid siden, FG skulel bli ca 1,010-1,014.
Men jeg fikk omkring 1,006-1,008. Hva skyltes dette?

Hva var utgangspunktet ditt?

Lav mesketemperatur, eventuelt kombinert med lang mesketid, gir en vørter med mye gjærbart sukker og bidrar til høy utgjæring. Mye spesialmalt bidrar med ugjærbart sukker og øker FG, så dersom du har lite spesialmalt bidrar det også til høy utgjæring.

Gjærstammene varierer også i hvilken grad de gjærer ut. Mer spesifikt er det i hvilken grad de omdanner maltose og maltotriose som er forskjellig, så valget av gjær kan bety en del.

Dessuten har villgjær og bakterier en tendens til å bidra til lavere FG. For eksempel kan brettanomyces stort sett gjære vesentlig lenger ned ann vanlig alegjær.

Jeg gjetter på en av tre ting:

1) En infeksjon som har dratt FG.
2) Feilkalibrert oechslevekt
3) Målt på feil temperatur

Men en kölsch bør jo være tørr, så jeg vil ikke si at det har skjedd noe feil hvis ølet smaker godt.

Hva slags bryggeoppsett har du? Jeg har erfart at Speidelen gir en veldig forgjærbar vørter pga høyt vann/korn-forhold.

Mest sannsynlig er det feil i oechslevekten. Det vanligste for disse instrumentene er å vise 1.000 ved 20 grader i rent vann. Noen ganger ved 15 grader. Les om din oechslevekt og prøv. Hvis den viser feil, så må du ta det med i beregningene. Min oechslevekt viser konsekvent 1.004 for lite, dermed blir en måling på 1.006 egentlig 1.010 på min.

Min erfaring er at Kölsch-gjær gjærer svært godt ut. Mine ender på FG 1.007 nesten uten unntak. 5-plass i Publikumsfavoritten i NM var en kölsch med FG 1.007.

Med andre ord, RDWHAHB

• Like
Reaksjoner: Bos
Tilbake
Topp