Beregning av ca antall gjærceller

Hei!

Jeg har wyeast 2007 liggende som er kalkulert til 819 mrd gjærceller den 22.4. Jeg regner med 5% tap pr uke dvs 667 mrd levende gjærceller gjenstår. Er dette tålig riktig kalkulert?

Takk for alle gode svar jeg får hver eneste gang:)
 

Vedlegg

  • IMG_1500.JPG
    IMG_1500.JPG
    106,8 KB · Sett: 95
Hvordan har du beregnet dette? Jeg har målestreker på mine flasker, og kan se hvor mye tykk slurry jeg har, og jeg bruker mr.malty som kalkulator. Et lite tips, du har en liten mengde i et stort glass. Resten er luft med oksygen som vil gjøre at gjæren tar til seg oksygen og starter å bruke av glucose lagrene sine, itje bra. Å tippe gjærmengde uten celletelling blir akkurat det. Tipping.
 
Det er vel det tapet det regnes med i Brewersfriends kalkulator. Du kan jo ganske enkelt legge inn produksjonsdatoen der.

Om tallet stemmer med virkeligheten, er en annen sak. Kalkulatoren regner f.eks. med at gjæren er helt død etter nærmere 5 måneder, og gitt god oppbevaring, tror jeg ikke den er det. Dette er ikke så interessant om du skal lage en starter. Da spiller det ikke så stor rolle hvor gammel gjæren er, dvs. hvor mange levende gjærceller det er igjen. Det er mengden mat den får, som er det langt viktigste. Skal du brygge 25 liter ale med en OG på 1.050, vil ei pakke helt frisk gjær ikke være nok. Så lager du en stor starter, si 3 liter (kjekt å ha litt til overs, også!). Du får 388 milliarder celler, og det holder lenge; du trengte 232. Det interessante er at du ikke får mye mindre gjær om pakka har gått ut på dato, dvs. er 4 måneder gammel. Du ender opp 304 milliarder celler likevel, i 3-litersstarteren.

Den pakka du har, kan du ikke bruke uten å lage en starter, uansett - med mindre det er et ganske lite brygg du skal brygge. Så du må nok lage en starter. Og da er ikke regnestykket ditt så viktig.

Volum er mye enklere å forholde seg til. Jeg tenker litt enkelt at om jeg har 0,5 dl. fersk slurry fra starter, så holder det til et brygg som forutsatt ovenfor her. (Snakker vi om fersk høstet gjær, trenger du 0,8 dl). Jeg setter store startere, og så tar jeg av nok til å sette en ny seinere. Jeg regner rolig med at det vil være nok levende gjær igjen i den en god stund.

Volum slurry er selvfølgelig tricky. Jeg regner at den i alle fall må ha stått et par døgn i kjøleskap for å få pakket seg litt sammen. Vi snakker ikke om tynn suppe.
 
Hvordan har du beregnet dette? Jeg har målestreker på mine flasker, og kan se hvor mye tykk slurry jeg har, og jeg bruker mr.malty som kalkulator. Et lite tips, du har en liten mengde i et stort glass. Resten er luft med oksygen som vil gjøre at gjæren tar til seg oksygen og starter å bruke av glucose lagrene sine, itje bra. Å tippe gjærmengde uten celletelling blir akkurat det. Tipping.

Jeg har brukt brewersfriend kalulator og steppet opp til dette antallet på 819mrd. Tanken var å sette 40 liter lager, men nå har det gått fire, nesten fem uker uten at den er brukt. Spørsmålet er da hvor mye levende gjør det er igjen og hvor stor starter jeg trenger å sette.
 
Jeg har nå lagt inn dato 05/22/2017 og 8 stk ferske rør dvs (800mrd) i brewersfriend kalkulator. Får da 672 gjenlevende gjærceller. Setter jeg da en 2.5L starter får jeg da det samme antallet som jeg hadde. ca 800mrd. Burde være korrekt?
 
Har du 8 pakker?!!

Det blir vel riktig det du sier, så vidt jeg kan se.

Men med ei pakke halvgammel gjær, som du deler på to, og setter to 3-litersstartere (Ok, jeg forutsetter magnetrører nå), vil du få mer gjær, nærmere bestemt 920 milliarder. Så her er det penger å spare for framtida:). Det er brukbar timebetaling for jobben med å sette en starter.
 
Det er vel det tapet det regnes med i Brewersfriends kalkulator. Du kan jo ganske enkelt legge inn produksjonsdatoen der.

Om tallet stemmer med virkeligheten, er en annen sak. Kalkulatoren regner f.eks. med at gjæren er helt død etter nærmere 5 måneder, og gitt god oppbevaring, tror jeg ikke den er det. Dette er ikke så interessant om du skal lage en starter. Da spiller det ikke så stor rolle hvor gammel gjæren er, dvs. hvor mange levende gjærceller det er igjen. Det er mengden mat den får, som er det langt viktigste. Skal du brygge 25 liter ale med en OG på 1.050, vil ei pakke helt frisk gjær ikke være nok. Så lager du en stor starter, si 3 liter (kjekt å ha litt til overs, også!). Du får 388 milliarder celler, og det holder lenge; du trengte 232. Det interessante er at du ikke får mye mindre gjær om pakka har gått ut på dato, dvs. er 4 måneder gammel. Du ender opp 304 milliarder celler likevel, i 3-litersstarteren.

Den pakka du har, kan du ikke bruke uten å lage en starter, uansett - med mindre det er et ganske lite brygg du skal brygge. Så du må nok lage en starter. Og da er ikke regnestykket ditt så viktig.

Volum er mye enklere å forholde seg til. Jeg tenker litt enkelt at om jeg har 0,5 dl. fersk slurry fra starter, så holder det til et brygg som forutsatt ovenfor her. (Snakker vi om fersk høstet gjær, trenger du 0,8 dl). Jeg setter store startere, og så tar jeg av nok til å sette en ny seinere. Jeg regner rolig med at det vil være nok levende gjær igjen i den en god stund.

Volum slurry er selvfølgelig tricky. Jeg regner at den i alle fall må ha stått et par døgn i kjøleskap for å få pakket seg litt sammen. Vi snakker ikke om tynn suppe.


Ja jeg får skaffe meg små glass med milliliter skala så jeg kan
Har du 8 pakker?!!

Det blir vel riktig det du sier, så vidt jeg kan se.

Men med ei pakke halvgammel gjær, som du deler på to, og setter to 3-litersstartere (Ok, jeg forutsetter magnetrører nå), vil du få mer gjær, nærmere bestemt 920 milliarder. Så her er det penger å spare for framtida:). Det er brukbar timebetaling for jobben med å sette en starter.

Hehe! Nei har ikke pakker. Les første innlegget litt igjen å se på vedlagt bilde. Det dreier seg om et rør jeg tidligere har steppet opp til 819mrd.. nå har det gått 4-5 uker. Hvor mye det anslagsvis er igjen og hvor stor starter må jeg lage for å få tilbake samme antall. Det er spørsmålet :D
 
Ja jeg får skaffe meg små glass med milliliter skala så jeg kan


Hehe! Nei har ikke pakker. Les første innlegget litt igjen å se på vedlagt bilde. Det dreier seg om et rør jeg tidligere har steppet opp til 819mrd.. nå har det gått 4-5 uker. Hvor mye det anslagsvis er igjen og hvor stor starter må jeg lage for å få tilbake samme antall. Det er spørsmålet :D

Hehe - jeg gadd ikke se på bildet:). Nå skjønner jeg. Tenkte ikke over det milliardtallet du oppga, heller. Jeg burde jo skjønt det da. Men som sagt; jeg forholder meg i praksis bare til volum. Sånne tall med veldig mange nuller etter kan bare gi mening til folk av Kjell Inge Røkkes type:p.
 
Vanskelig å si noe om gjenlevende celler etter 4-5 uker, kan være ned mot 30%, eller rundt 50%. Den gjæren du har kan ikke sammenlignes med gjær fra leverandør, som er preppa for holdbarhet. Ville satt en starter på 3-4 liter og gøtsa
 
Vanskelig å si noe om gjenlevende celler etter 4-5 uker, kan være ned mot 30%, eller rundt 50%. Den gjæren du har kan ikke sammenlignes med gjær fra leverandør, som er preppa for holdbarhet. Ville satt en starter på 3-4 liter og gøtsa

Det må vel være noen noen har "forsket" på viability på gjær oppbevart i glass også? Jeg nå seriøst skaffe meg mikroskop. En dæsj sv ditt og datt er ikke holdbart for meg.
 
Det må vel være noen noen har "forsket" på viability på gjær oppbevart i glass også? Jeg nå seriøst skaffe meg mikroskop. En dæsj sv ditt og datt er ikke holdbart for meg.
Nærmeste jeg vet om blir mr.malty. Om man tikker av for slurry, så gir det 28% viabilitet på 5 uker. Hvor vitenskapelig det er vet jeg ikke, men han har basert seg på erfaring, Telling og samarbeid med Chris White fra White labs.
 
Det må vel være noen noen har "forsket" på viability på gjær oppbevart i glass også? Jeg nå seriøst skaffe meg mikroskop. En dæsj sv ditt og datt er ikke holdbart for meg.

Men om du nå kan fastslå eksakt hvor mange celler du har, hvordan vet du at det målet på hvor mange celler du trenger, er basert på udiskutabel, objektiv forskning? Sjekk ut hvordan gjærtilsetningsraten variererer mellom belgiske bryggerier:). Slingringsmonnet er ganske stort! Poenget er at disse tallene til syvende og sist er basert på subjektive vurderinger. Og dessuten; det er vel nokså usikkert om det som et stort bryggeri finner ut er optimalt for dem, også er optimalt i en 30-litersdunk.

Og det er ikke snakk om en dæsj av ditt og datt. Om du bare er i stand til å vurdere tjukkelsen på slurryen din, så får du et ganske pålitelig mål. Og så får du la erfaringen avgjøre hvor mye som er for lite, hvor mye som er nok, og hvor mye som er for mye. Jeg våger den påstanden at du da er på mye tryggere grunn enn om du baserer deg på å regne ut antall gjærceller nøyaktig.

Noen ganger er høyest mulig nøyaktighet nødvendig. Men jeg tror ikke vi får bedre øl av å prøve å fintelle gjærceller. Du etterlyser forskning, men om du leser det som står under kalkulatoren til brewersfriend, så ser du at anslagene på antall gjærceller i slurry varierer enormt. Jeg er litt skeptisk til mulighetene til å faktisk vite hvor mange gjærceller du har, for ikke å snakke om hvor mange du egentlig trenger.

Om du hører på Espen Lote, så sier han at de på Kinn opererer med et vektmål på den gjæren de tilsetter. Det kan han gjøre fordi de har en konsistent praksis på høstingen og bruken.

Så jeg tror det viktigste er at du etablerer en konsistent praksis. Da vil du etter hvert ha god styring på hvor mye gjær som gir deg det gjæringsforløpet du vil ha, gitt at du styrer andre relvante faktorer også, og vet hvordan de påvirker hverandre.

Nå høres det sikkert ut som om jeg har full kontroll - og det har jeg jo ikke. Men jeg jobber med å få det:).
 
Tilbake
Topp