Berliner Weisse på speed

Er mer komfortabel med å lage starter enn å helle en hel kartong oppi, da er det ikke så viktig hvilken smak det er heller.

Ang starter... hva snakker vi da? 1040 base på 1 liter og så en halv liter biola? Er det bra eller dårlig med magnetrører her? Lacto er vel ikke så fan av o2?
 
En grunn til å ikke bruke speidel til å syrne er at det er vanskelig å holde ute CO2.
Du mener vel O2? Lurte på å fylle nesten opp, noe som går greit med lav OG, og dekke med plastfolie. Syrne til 4.5 på forhånd, selvsagt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
21ae121c4f3a32fd20731153f3168f97.jpg
Hiver meg på konkurransen. Fra venstre, gammel brett fra Orval som er etterfylt, ny brettstarter, og lactostarter på ca 40 grader med Nycopro ferie.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
98f056d577e876d814cd50e91bc0bd00.jpg
10g Precipitated chalk på en halv liter. Selv om det faller til bunns virker det mye. Håper jeg ikke har lest feil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jaja, brygget i går. Ferdig rundt kl 14. Heiv oppi .5 liter biola og lot speidelen stå på 40 grader. Av forskjellige grunner hadde jeg ikke tid til å sjekke PH og eventuelt koke / sette til gjæring før i kveld (kl 21 - altså 31 timer). PH 3.2/3.3 på 40 grader. Skulle tilsvare PH 3.0/3.1.

Blir surt da :)
 
Du kan alltids blende den med et annet øl for å spe den ut :)
PH 3.0 er for veldig interesserte :)
 
På ferie, langt borte fra alle logger.
Skal slå det opp til uken.[emoji274]

Sendt via Tapatalk

@Stig Aa.
Jeg senket pH til 4,4 med lactic acid før jeg tilsatte biola (for det mener jeg at jeg hadde leste fra @bjartenataas en gang at man bør, kan ha vært noen andre også)

Jeg siktet på pH 3,5. (Fordi det hadde jeg hørt fra slutten av gjær-episoden av Vestkast, der Gahr snakket om et biolasyrnet øl)
Jeg hadde pH-strips til å måle med, så det ble jo sånn ca for det er vanskelig å lese av noe nøyaktig på de greiene (i alle fall de jeg har).
De går kun ned til 3,8, så jeg ventet til fargen var så lys som den kunne bli, og så ventet jeg en stund til og smakte litt innimellom, men det smakte ikke noe godt på det stadiet.

Syrningen tok litt under et døgn, men jeg ser at det ikke er verdens beste notater på den batchen....

Du får sikkert bedre informasjon en fra meg på akkurat denne batchen.
 
I gang med en BW nå. I en av mange oppskrifter står det at kokekjelen må vaskes og desinfiseres før bruk. I mitt oppsett bruker jeg denne til å varme skyllevann med, så det blir litt stress å skulle kjøle ned, vaske og så desinfisere før jeg starter skylling. Tenkte å "kettle sour"-e, og skal da koke det hele etter syrning i ca ett døgn. i og med at alt allikevel skal kokes; trenger jeg da å vaske og desinfisere kokekjelen nå?
 
Da er gjær pitchet og karet satt i gjæringsskap. Syrninga gikk utmerket med en halv liter Biola, og både lukter og smaker veldig spennende. Vurderer å tilsette plommer, men det er godt mulig jeg beholder den som den er.
 
Da er gjær pitchet og karet satt i gjæringsskap. Syrninga gikk utmerket med en halv liter Biola, og både lukter og smaker veldig spennende. Vurderer å tilsette plommer, men det er godt mulig jeg beholder den som den er.
Har du hørt om noen som har brukt plommer med hell? Har søkt litt uten å finne noe. Splittet en batch for litt siden, som jeg kjørte plommer i (kortreiste fra hage ), og er veldig spent på hvordan den kommer ut.....
 
Har du hørt om noen som har brukt plommer med hell? Har søkt litt uten å finne noe. Splittet en batch for litt siden, som jeg kjørte plommer i (kortreiste fra hage ), og er veldig spent på hvordan den kommer ut.....
Har gått i fellen og brukt for mye på en saison jeg satte i fjor. Det ble ikke bra. Derimot tilsatte jeg noe mindre i en cider som var ferdig gjæret i juni, og den virker lovende. Satser på at den er på topp til sommeren.
Kunsten er altså å ikke overdrive, og ikke minst å ta ut steinene. Tror jeg brukte ca 1 kg på 20 liter på cideren (av eplesaft), og det ga en passende antydning. De fleste ville nok ha brukt noe mer.
 
Har gått i fellen og brukt for mye på en saison jeg satte i fjor. Det ble ikke bra. Derimot tilsatte jeg noe mindre i en cider som var ferdig gjæret i juni, og den virker lovende. Satser på at den er på topp til sommeren.
Kunsten er altså å ikke overdrive, og ikke minst å ta ut steinene. Tror jeg brukte ca 1 kg på 20 liter på cideren (av eplesaft), og det ga en passende antydning. De fleste ville nok ha brukt noe mer.
Tok ut steinene ja, men brukte vel ca 2 kg på 22 liter. Blir veldig spennende å se hvordan smaken blir. Prøvesmakte litt før karbonering, men blir ofte ikke helt representativ smak. Men skal nærme seg ferdig karbonert om noen dager, så får vi se
 
Tror det vil kunne fungere bra. Setter pris på om du kan holde oss/meg oppdatert, siden min BW står og gjærer nå.
 
Tilbake
Topp