Skal legge ut en lkten rapport når jeg får smakt.Tror det vil kunne fungere bra. Setter pris på om du kan holde oss/meg oppdatert, siden min BW står og gjærer nå.
Skal legge ut en lkten rapport når jeg får smakt.Tror det vil kunne fungere bra. Setter pris på om du kan holde oss/meg oppdatert, siden min BW står og gjærer nå.
Da havnet denne på fat og flasker i går etter tre uker på gjæringskar. FG på 1,002; god og sur. Ble dog ingen tilsetninger, men funderer på å teste ut "Schuss". Det slo meg også at det jo er helbom rent sesongmessig å brygge denne type øl på svarteste vinteren, men det får nå stå sin prøve.Da er gjær pitchet og karet satt i gjæringsskap. Syrninga gikk utmerket med en halv liter Biola, og både lukter og smaker veldig spennende. Vurderer å tilsette plommer, men det er godt mulig jeg beholder den som den er.
Du får bare se på det som grunntrening for berlinerweisssene du skal brygge når det blir sesong.det jo er helbom rent sesongmessig å brygge denne type øl på svarteste vinteren
Skal bli. I den forbindelse lurer jeg på en ting: Brygget ble jo naturlig nok ikke helt klart, selv om det ikke er plagsomt grumsete. Er det typeriktig å la dette forbli litt uklart, eller anbefales det gelatin e l for å oppnå klarere brygg?Du får bare se på det som grunntrening for berlinerweisssene du skal brygge når det blir sesong.
Det skal vel være uklart.Skal bli. I den forbindelse lurer jeg på en ting: Brygget ble jo naturlig nok ikke helt klart, selv om det ikke er plagsomt grumsete. Er det typeriktig å la dette forbli litt uklart, eller anbefales det gelatin e l for å oppnå klarere brygg?
Takker! Visste jeg kunne stole på Bergens ukronede Funk konge!Ja, men det kan være greit å pasteurisere mellom steg 1 og 2, dvs varme opp til over 80 grader i fem minutter.
Syrningssteget kan godt være litt varmere, rundt 40. Dekke med plastfolie er greit.
Før steg 3 er det lurt å forhåndssyrne med Lactol til 4.5 før bakteriene kommer i gang. Med det oppnår man to ting:
1. Forhindrer at proteiner som er viktige for skumfashet blir spist opp av bakteriene på vei fra ca 5.5 til 4.5.
2. Skaper et miljø hvor bakterier som lager "butyric acid" ikke trives. Dette kan lukte spy.
Hvis du får masse skum før steg 5, og SG faller betydelig, er det tegn på at villgjær har kommet igang, da bør steg 5 droppes, ellers fordamper du alkoholen. Har skjedd med meg.
Her er en god oversikt http://www.milkthefunk.com/wiki/Berliner_Weissbier
Takker! Tenker jeg prøver meg med en liten 10-liters batch. Har et 15-liters gjæringskar som kan passe fint.Vet ikke, har brukt speidel før, det gikk fint, selv om noen hevder at lav ph og kobber i pumpene ikke er bra. Det kan jo være greit å bruke kjele i kjøleskap hvis det innebærer mindre headspace. Masse oksygen kan visst bidra til fare for rare lukter, men i mindre grad hvis man forhåndssyrner, som nevnt.
Ja, men jeg tenkte på den forhåndssyrningen. Altså å få den ned til 4,5 før baktieriene slippes tilSom du skrev, 24-48 timer pleier å gå fint, men jeg har pleid å bruke en starter på en liter, da blir det mer pangstart.
Hei! Holder akkurat på å syrne vørter med biola. Har den på 45grader. Bruker mye lengre tid en det du oppgir. Er 35 gr celsius optimalt tro?Sour worting.
Har prøvd dette med hell. Jeg brukte da biola til syrning, syrnet fra pH 4,7 til pH 3,5 på 13,5 timer v/35C.
Kokte i 10min og gjæret med US-05, ble en snasen berliner weisse dette.