Berliner Weisse på speed

Da har jeg fått smakt på en flaske med plommeversjonen av BWen min. Synes ikke det ble så galt med plomme. Ikke veldig overveldende smak, men såpass at du kjenner plommesmaken, spesielt i aroma og ettersmak. Ville ikke hatt noe mer smak av plomme enn jeg har nå, da det fortsatt skal være en BW. Neste gang blir det nok litt mindre plommer, evt en uke mindre på frukten.

Brukte ca 2 kg plommer som har vært innom fryseren på 22 liter vørter. Hadde de oppi etter gjæringa var ferdig og lot de stå 3 uker. Steinen fra fjernet fra alle plommene.
 
Da er gjær pitchet og karet satt i gjæringsskap. Syrninga gikk utmerket med en halv liter Biola, og både lukter og smaker veldig spennende. Vurderer å tilsette plommer, men det er godt mulig jeg beholder den som den er.
Da havnet denne på fat og flasker i går etter tre uker på gjæringskar. FG på 1,002; god og sur. Ble dog ingen tilsetninger, men funderer på å teste ut "Schuss". Det slo meg også at det jo er helbom rent sesongmessig å brygge denne type øl på svarteste vinteren, men det får nå stå sin prøve.
 
Du får bare se på det som grunntrening for berlinerweisssene du skal brygge når det blir sesong.:D
Skal bli. I den forbindelse lurer jeg på en ting: Brygget ble jo naturlig nok ikke helt klart, selv om det ikke er plagsomt grumsete. Er det typeriktig å la dette forbli litt uklart, eller anbefales det gelatin e l for å oppnå klarere brygg?
 
Skal bli. I den forbindelse lurer jeg på en ting: Brygget ble jo naturlig nok ikke helt klart, selv om det ikke er plagsomt grumsete. Er det typeriktig å la dette forbli litt uklart, eller anbefales det gelatin e l for å oppnå klarere brygg?
Det skal vel være uklart.
 
Tar litt opp igjen denne.
Har fryktelig lyst å prøve meg på en BW, men prosessen har så langt skremt meg. Kan noen si meg om jeg har forstått den sånn noenlunde:

1. Meske på vanlig måte. Tilstrebe en OG på rundt 1.050-1.052
2. Kjøle ned til rundt 35 grader i kjelen eller i gjæringskar
3. Tilsette Biola eller annen lactokilde
4. Holde temperaturen i 24-48 timer til man når en pH på rundt 3.5
5. Koke opp og fortynne til man har en OG på rundt 1.038
6. Kjøle og tilsette gjær
7. Gjære på rundt 17 grader

Ser dette noenlunde riktig ut? Har hentet litt opplysninger fra forskjellige steder så det kan godt hende jeg har endt opp med bare tull
 
Ja, men det kan være greit å pasteurisere mellom steg 1 og 2, dvs varme opp til over 80 grader i fem minutter.

Syrningssteget kan godt være litt varmere, rundt 40. Dekke med plastfolie er greit.

Før steg 3 er det lurt å forhåndssyrne med Lactol til 4.5 før bakteriene kommer i gang. Med det oppnår man to ting:
1. Forhindrer at proteiner som er viktige for skumfashet blir spist opp av bakteriene på vei fra ca 5.5 til 4.5.
2. Skaper et miljø hvor bakterier som lager "butyric acid" ikke trives. Dette kan lukte spy.

Hvis du får masse skum før steg 5, og SG faller betydelig, er det tegn på at villgjær har kommet igang, da bør steg 5 droppes, ellers fordamper du alkoholen. Har skjedd med meg.

Her er en god oversikt http://www.milkthefunk.com/wiki/Berliner_Weissbier
 
Ja, men det kan være greit å pasteurisere mellom steg 1 og 2, dvs varme opp til over 80 grader i fem minutter.

Syrningssteget kan godt være litt varmere, rundt 40. Dekke med plastfolie er greit.

Før steg 3 er det lurt å forhåndssyrne med Lactol til 4.5 før bakteriene kommer i gang. Med det oppnår man to ting:
1. Forhindrer at proteiner som er viktige for skumfashet blir spist opp av bakteriene på vei fra ca 5.5 til 4.5.
2. Skaper et miljø hvor bakterier som lager "butyric acid" ikke trives. Dette kan lukte spy.

Hvis du får masse skum før steg 5, og SG faller betydelig, er det tegn på at villgjær har kommet igang, da bør steg 5 droppes, ellers fordamper du alkoholen. Har skjedd med meg.

Her er en god oversikt http://www.milkthefunk.com/wiki/Berliner_Weissbier
Takker! Visste jeg kunne stole på Bergens ukronede Funk konge!
Til syrningssteppet du legger inn, det da bare å bruke denne: https://www.bryggselv.no/vannjustering/700020/melkesyre-100ml-80pcnt

Tenkte å kanskje prøve kettle souring siden jeg har fått en GF og kan kontrollere temperaturen fint der. Men kan utstyret ta skade av det? Har også muligheten til temp kontroll i kjøleskap med varmekilde. Men tenkte det var praktisk å la det stå i GFen siden den skal varmes opp igjen.
 
Vet ikke, har brukt speidel før, det gikk fint, selv om noen hevder at lav ph og kobber i pumpene ikke er bra. Det kan jo være greit å bruke kjele i kjøleskap hvis det innebærer mindre headspace. Masse oksygen kan visst bidra til fare for rare lukter, men i mindre grad hvis man forhåndssyrner, som nevnt.
 
Vet ikke, har brukt speidel før, det gikk fint, selv om noen hevder at lav ph og kobber i pumpene ikke er bra. Det kan jo være greit å bruke kjele i kjøleskap hvis det innebærer mindre headspace. Masse oksygen kan visst bidra til fare for rare lukter, men i mindre grad hvis man forhåndssyrner, som nevnt.
Takker! Tenker jeg prøver meg med en liten 10-liters batch. Har et 15-liters gjæringskar som kan passe fint.
Forresten, når det gjelder Lacto. Er det noe som virker med en gang eller skal det også stå en stund?
 
Som du skrev, 24-48 timer pleier å gå fint, men jeg har pleid å bruke en starter på en liter, da blir det mer pangstart.
 
Sour worting.
Har prøvd dette med hell. Jeg brukte da biola til syrning, syrnet fra pH 4,7 til pH 3,5 på 13,5 timer v/35C.
Kokte i 10min og gjæret med US-05, ble en snasen berliner weisse dette.
Hei! Holder akkurat på å syrne vørter med biola. Har den på 45grader. Bruker mye lengre tid en det du oppgir. Er 35 gr celsius optimalt tro?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jepp! Senket ph til 4.5 før jeg tilsatte biola. Ser ut som den har stoppet på 3.9. Har tilsatt litt mer biola og senker tempen til 36 så får vi se..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har funket bra for meg to ganger, men, det kan nok variere en del fra bryggeri til bryggeri og batch til batch. Med melkesyre bakterier må man bare ta tiden til hjelp, følge med å ta målinger.
 
Spennende trå! Jeg holder på med en BW nå. Og jeg skal tilsette bringebær, men er litt blank på hvor mye jeg skal / kan bruke på de 20 liter som står til gjæring nå.
 
Tilbake
Topp