Berliner Weisse som ikke syrner

Jeg lagde en Berliner Weisse i starten av oktober. Basic oppskrift, nesten ingen koking og illeluktende gjæring som denne gjæren er kjent for. Likevel virker det ikke som denne syrner merkbart. I løpet av 2mnd kan jeg bare merke en svært lett syrlighet.
Kan det være at den trenger mer lacto? Noen som har tips?

Batch size: 21.00L
Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
2.00 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain         1        57.1 %        
1.50 kg               Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                Grain         2        42.9 %        
5.00 g                Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil  Hop           3        1.3 IBUs                
30.00 g               Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Mash  Hop           4        3.3 IBUs      
1.0 pkg               Berliner Weisse Blend (White Labs #WLP63 Yeast         5        -  

Protein Rest            Add 10.15 l of water at 53.9 C          50.0 C         35 min        
Saccharification        Decoct 3.26 l of mash and boil it       63.0 C         75 min  

Boil 10L 15min.

OG 1.034
FG 1.010

Southfarm skrev:
Jeg lagde en Berliner Weisse i starten av oktober. Basic oppskrift, nesten ingen koking og illeluktende gjæring som denne gjæren er kjent for. Likevel virker det ikke som denne syrner merkbart. I løpet av 2mnd kan jeg bare merke en svært lett syrlighet.
Kan det være at den trenger mer lacto? Noen som har tips?

Tilsett melkesyre til den blir sur nok:
http://bryggeland.no/lactol-melkesyre-80-250ml.html

Bør jeg også påregne ytterligere syrning under lagring fra bakterien som er til stede, eller bør jeg tilsette melkesyre til ønsket nivå med en gang?

Skal sette noe tilsvarende om noen dager, og var av oppfatning at den gjæren brukte lang tid på å danne syrligheten som er forventet.
Er det ikke mulig dette vil dannes over tid, og at evt tilsetning av melkesyre vil bli i overkant hvis ølet får modnes lenger på egenhånd og danner sin egen syrlighet?

For det første er det ikke gjæren, men melkesyrekulturen, som gjør Berliner Weisse sur. Min erfaring er at det er vanskelig å få den sur nok.

prøv helt uten humle, jeg har erfart at selv minimal humletilsettning stopper syrninga.

Tilbake
Topp