Engelsk IPA - egen oppskrift

Jeg synes EIPA blir best uten cara. Jester høres spennende ut! Centennial funker bra med engelske humler hvis du ikke skal gå all in på engelsk ;)

Hva med:

100% Marris Otter
Target på 60min til 40ish IBU
Jester og EKG/Fuggle i whirlpool (20-30 min)
Tørrhumle med Jester og Fuggle i 3-5 dager.

OG: 1.055-65
IBU: 55-65
 
Hvis jeg ikke har misforstått, er Jester et engelsk svar på de amerikanske C'ene. Og om det da blir en engelsk IPA ... :).

Neida, det der er en litt håpløs diskusjon. Det viktigste skillet er vel en tydeligere maltkarakter, og en fruktigere stil (engelsk gjær). Jeg ville i alle fall ha hevet ut pilsnermalten, og hatt bare MO som basismalt. Litt lys munich skader vel ikke, men skulle ikke være nødvendig hvis du bruker MO - men nok hvis du bruker tysk pale malt. Og så ville jeg definitivt hatt noe cara; 250 gram crystal 70 og ditto med crystal 120. (Dette blir visst Vestlyst, nesten - ikke helt tilfeldig, heller:).)
Like deler EKG og Jester som smak og aromahumle?
WLP013, definitivt. Det er jo gjæren fra ur-EIPA'en, Worthington's White Shield - eller så sier de, i alle fall.
 
Takker for gode innspill, keep'em comming!

Blir nok ikke MO denne gang, har jo kjøpt inn 25 kg Pale Malt fra Bestmalz så det må brukes. Pilsneren la jeg til etter å ha hørt podcasten hvor Gahr brukte det i sin OIPA. Men tror jeg hører på folket og dropper den.
Enig med @Finn Berger i at Jester heller mot amerikanske C'er men er vel mer mot tropiske frukter enn ren sitrus? Hørtes uansett så spennende ut at jeg vil prøve den.
 
Som sagt; sleng på et par-tre prosent lys munich for å kompensere for det lysere basismaltet. Det er i alle fall et råd jeg har fått, og det gir jo god mening.

Jester har jeg faktisk ikke hørt om før. Skal bli artig å høre hvordan det funker. Jeg prøvde sjøl Pilgrim i en pale ale. Det ble påstått at den hadde citruskarakter, men det er vanskelig å skjønne. Ølet ble helt greit, men ikke det jeg hadde trodd.
 
Har falt ned på foreløpig følgende oppskrift:

THE JESTER


Type: All Grain
Batch Size: 25,00 l
Boil Time: 90 min
Efficiency: 70,30 %
Est Mash Efficiency: 74,5 %
OG: 1.062
FG: 1.017
ABV: 5.9%
IBU: 47
EBC: 16,3


Malt:
6,50 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 92,9 %
0,50 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (75,0 EBC) Grain 2 7,1 %

Humle i kok
45,00 g Northdown [8,20 %] - Boil 60,0 min Hop 3 35,1 IBUs
15,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 15,0 min Hop 4 3,5 IBUs
15,00 g Jester [7,00 %] - Boil 15,0 min Hop 5 5,0 IBUs
15,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 5,0 min Hop 6 1,4 IBUs
15,00 g Jester [7,00 %] - Boil 5,0 min Hop 7 2,0 IBUs

Tørrhumling
15,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 9 0,0 IBUs
15,00 g Jester [7,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 10 0,0 IBUs

Gjær:
Tenker å splitte batchen. 10 liter med Safale S-04 og 10 liter med Whitbread Ale (Wyeast Labs #1099)
 
Sist redigert:
Har falt ned på foreløpig følgende oppskrift:

THE JESTER


Type: All Grain
Batch Size: 25,00 l
Boil Time: 90 min
Efficiency: 70,30 %
Est Mash Efficiency: 74,5 %
OG: 1.062
FG: 1.017
ABV: 5.9%
IBU: 47
EBC: 16,3


Malt:
6,50 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 92,9 %
0,50 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (75,0 EBC) Grain 2 7,1 %

Humle i kok
45,00 g Northdown [8,20 %] - Boil 60,0 min Hop 3 35,1 IBUs
15,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 15,0 min Hop 4 3,5 IBUs
15,00 g Jester [7,00 %] - Boil 15,0 min Hop 5 5,0 IBUs
15,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 5,0 min Hop 6 1,4 IBUs
15,00 g Jester [7,00 %] - Boil 5,0 min Hop 7 2,0 IBUs

Tørrhumling
15,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 9 0,0 IBUs
15,00 g Jester [7,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 10 0,0 IBUs

Gjær:
Tenker å spille batchen. 10 liter med Safale US-04 og 10 liter med Whitbread Ale (Wyeast Labs #1099)

Jeg ville ikke spille batchen. Det er spilt melk man ikke skal gråte over. Spilt øl er alvorlig grunn til å la tårene flyte.

Men hvis du kan klare å avholde deg fra det der - oppsøk psykolog hvis du føler en uimotståelig trang til denslags - ser ølet ut som noe som kan bli veldig drikkelig:).
 
Jeg ville ikke spille batchen. Det er spilt melk man ikke skal gråte over. Spilt øl er alvorlig grunn til å la tårene flyte.

Men hvis du kan klare å avholde deg fra det der - oppsøk psykolog hvis du føler en uimotståelig trang til denslags - ser ølet ut som noe som kan bli veldig drikkelig:).
Hehe, nå trodde jeg du hadde dukket for langt ned i en av stoutene dine Finn. Men ser jo skrivefeilen nå :D
Begynte ellers å bli engstelig for at jeg ikke skulle få tilbakemelding på oppskriften fra min britisk øl-mentor! Like før jeg etterlyste deg:)
 
Hehe, nå trodde jeg du hadde dukket for langt ned i en av stoutene dine Finn. Men ser jo skrivefeilen nå :D
Begynte ellers å bli engstelig for at jeg ikke skulle få tilbakemelding på oppskriften fra min britisk øl-mentor! Like før jeg etterlyste deg:)

hehe - tenkte kanskje at den der ville virke en smule forvirrende i første omgang, ja:p.

"Mentor" er vel kanskje drøyt. "Kollega" er nok riktigere:). Jeg har ellers aldri så langt klart å lage en lys engelskmann jeg har vært helt fornøyd med. Jeg sliter i det hele tatt med lyse øl, mens de mørke blir bedre, og jeg tenker det har noe med vannet å gjøre. Så neste gang jeg brygger lyst, skal jeg hente vann hos en kollega som skryter av vannet sitt - og ølet hans blir godt, også (hvis man er villig til å drikke ille overhumlede amerikanske IPAer:confused:.)

Jeg er spent på denne IPA'en, med relativt mye av ett ganske mørkt krystallmalt. Hva er det for et krystallmalt du bruker, forresten? Og så lurer jeg også på den tørrgjæren der, som jeg ikke tror jeg har brukt. Tørrgjær er greit å kunne ty til noen ganger, og jeg har brukt Nottingham de gangene. Men jeg kunne godt tenke meg et alternativ, vet ikke om jeg har vært helt fornøyd.
 
hehe - tenkte kanskje at den der ville virke en smule forvirrende i første omgang, ja:p.

"Mentor" er vel kanskje drøyt. "Kollega" er nok riktigere:). Jeg har ellers aldri så langt klart å lage en lys engelskmann jeg har vært helt fornøyd med. Jeg sliter i det hele tatt med lyse øl, mens de mørke blir bedre, og jeg tenker det har noe med vannet å gjøre. Så neste gang jeg brygger lyst, skal jeg hente vann hos en kollega som skryter av vannet sitt - og ølet hans blir godt, også (hvis man er villig til å drikke ille overhumlede amerikanske IPAer:confused:.)

Jeg er spent på denne IPA'en, med relativt mye av ett ganske mørkt krystallmalt. Hva er det for et krystallmalt du bruker, forresten? Og så lurer jeg også på den tørrgjæren der, som jeg ikke tror jeg har brukt. Tørrgjær er greit å kunne ty til noen ganger, og jeg har brukt Nottingham de gangene. Men jeg kunne godt tenke meg et alternativ, vet ikke om jeg har vært helt fornøyd.
Holder fast på mentor foreløpig, jobber meg opp til kollega :)
Har brukt Nottingham noen ganger og er greit fornøyd, men tenkte å prøve ut Fermentis sin engelske strain også.
 
Tenkte å bruke Pale Crystal Malt fra Thomas Fawcett, EBC 75

Okay - jeg leste 60L, og det er jo vesentlig kraftigere saker. Den der er "pale crystal", om jeg ikke husker feil, og den skulle det være helt kurant hive 7% av oppi. 60 L skal jeg ikke på noen måte prøve å overtale deg til å bruke - men jeg må innrømme at jeg syntes det hørtes spennende ut:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp