Best mulig øl med minst mulig tidsinvestering?

Jeg har ikke fått brygget noe særlig det siste halve året fordi det tar så utrolig mye tid (en hel lørdag eller søndag) og fordi dersom jeg tar meg tid til det, og det blir mislykket, så føler jeg det er utrolig mye tid og energi kastet bort.

Derfor har jeg lyst å se på andre måter å brygge. Dersom jeg kan skippe meskeprosessen er jo mye gjort, men tilogmed disse ferdig-humlede kit`ene er interessant.

Noen som har prøvd slike kits eller har andre innspill å komme med for å kutte ned på bryggetiden? :)

Veldig interessert i hva folk har å si om dette....
 
Eg har ikkje prøvd ølkits med ekstrakt og humleolje, men det var usedvanleg befriande å bruke 5 min for å tømme butikkeplejuice rett på ei gjærkake og høyre det ploppe 3-4 timar seinare.
 
Tja, ganske fersk innen brygging. Men jeg har satt en St Peters IPA, som jeg fulgte oppskriften på. Eneste jeg gjorde ekstra, var og tørrhumle de siste 4 dagene av gjæringen med 25 gr Cascade humle. Lagret 14 dager på flaske, og absolutt drikkenes. Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag enda, men jeg synes denne ble god. ABV 6%, klar og fin, med passe kullsyre.
 
Om du er redd for å kaste bort tiden, er det vel best å brygge godt øl. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke går an å brygge en god APA/IPA med ekstrakt, 15 minutter koketid og rikelig med humle.
 
Kan jo dele opp bryggedagen i 2... Meske lørdag og koke søndag. Har funket for meg de gangene konemor begynner å mase...
 
Om du er redd for å kaste bort tiden, er det vel best å brygge godt øl. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke går an å brygge en god APA/IPA med ekstrakt, 15 minutter koketid og rikelig med humle.

Ikkesant! Du har ikke tilfeldigvis forslag til innkjøp/oppskrift på slikt?
 
Ikkesant! Du har ikke tilfeldigvis forslag til innkjøp/oppskrift på slikt?
Boil Size: 32,82 l Post Boil Volume: 31,20 l Batch Size (fermenter): 22,00 l Bottling Volume: 19,00 l Estimated OG: 1,075 SG Estimated Color: 9,0 EBC Estimated IBU: 68,3 IBUs Brewhouse Efficiency: 65,00 % Est Mash Efficiency: 0,0 % Boil Time: 20 Minutes Ingredients: ------------ Amt Name Type # %/IBU 4500,00 g Light dry malt extract (8,0 EBC) Dry Extract 1 100,0 % 50,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Boil 20,0 m Hop 2 26,0 IBUs 45,00 g Simcoe [11,40 %] - Boil 20,0 min Hop 3 22,2 IBUs 50,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Boil 5,0 mi Hop 4 8,6 IBUs 35,00 g Simcoe [11,40 %] - Boil 5,0 min Hop 5 5,7 IBUs 100,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Boil 1,0 mi Hop 6 3,7 IBUs 60,00 g Simcoe [11,40 %] - Boil 1,0 min Hop 7 2,1 IBUs 2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 8 - 100,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Hop 9 0,0 IBUs 60,00 g Simcoe [11,40 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
 
Vi starter ofte grytidlig (6-tiden) en helgemorgen og da er vi ferdig til i 12-13-tiden. Da er det mye dag igjen :)

Går jo like mye tid da, men mye av denne tiden hadde jeg ellers sovet bort :)
 
Ups, den ble oversiktlig og fin.... Nytt forsøk:

DmeDIPA
4500,00 g Light dry malt extract (8,0 EBC) Dry Extract 1 100,0 %
50,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Boil 20,0 min Hop 2 26,0 IBUs
45,00 g Simcoe [11,40 %] - Boil 20,0 min Hop 3 22,2 IBUs
50,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Boil 5,0 min Hop 4 8,6 IBUs
35,00 g Simcoe [11,40 %] - Boil 5,0 min Hop 5 5,7 IBUs
100,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Boil 1,0 min Hop 6 3,7 IBUs
60,00 g Simcoe [11,40 %] - Boil 1,0 min Hop 7 2,1 IBUs
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 8 -
100,00 g Mosaic (HBC 369) [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 9 0,0 IBUs
60,00 g Simcoe [11,40 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
 
Jeg har ikke fått brygget noe særlig det siste halve året fordi det tar så utrolig mye tid (en hel lørdag eller søndag) og fordi dersom jeg tar meg tid til det, og det blir mislykket, så føler jeg det er utrolig mye tid og energi kastet bort.

Derfor har jeg lyst å se på andre måter å brygge. Dersom jeg kan skippe meskeprosessen er jo mye gjort, men tilogmed disse ferdig-humlede kit`ene er interessant.

Noen som har prøvd slike kits eller har andre innspill å komme med for å kutte ned på bryggetiden? :)

Veldig interessert i hva folk har å si om dette....

Hvis du fortsatt vil brygge all-grain, men bruke minst mulig tid, så er det klare svaret No-sparge i kjøleboks (+ 10% ekstra malt for lavere utbytte), og en kraftig varmekilde for rask oppvarming av varmtvann og kok. Da kan du gjøre unna bryggedagen på 3,5-4.5 timer avhengig av koketid og vask av utstyr.
 
Jeg bruker 3 -4 timer på mine Partial mash BIAB brygg
Brygger 12 -15 liter og koker i en 7 -9 liters kjele
De gangene jeg bare koker humla i vann og tilsetter ekstrakt de siste 10 -15 min bruker jeg ikke mer enn 2 timer totalt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
15-liters kjele BIAB, fire timer småpusling på kjøkkenet fra start til alt er vasket og stappet bort. Selv ikke en streng kone vil protestere på den tidsbruken...
 
Å kjøpe øl i butikken eller på polet tar minst tid.
Men da brygger vel man egentlig ikke, og det ville jo trådstarter. Skal man bruke skikkelig mye tid så anbefaler jeg å også dyrke sitt eget korn.

Ekstraktkoking, steeping og delmesking er fine plass- og tidsbesparende alternativer til allgrain dagen langkjøret, samt minst like gøy som å gå i butikken.
 
Jeg har kortet ned bryggetida til 4,5 timer. Da koker og mesker jeg i 90 min. Kverner malt, veier opp humle, fyller opp vann, etc dagen før. Setter på oppvarmingen av meskevannet mens jeg feks leverer i barnehage. 4,5 timer er da beregnet fra meskestart. Godt isolert meskekar, sirkuleringspumpe og platekjøler, samt oksygentank, er tidsbesparende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En ting er jo total tid fra bryggstart til bryggslutt. En annen ting er hvor mye av tiden som brukes til å passe på brygget. Hvis man satser på et PID styrt opplegg (DIY eller Spiedel) så trenger man strengt talt bare stikke nesa bort i bryggeriet når man skal skylle, slippe oppi humle og ved kjøling. Blir jo en del tid imellom til å hjelpe til med andre ting i huset/hagen underveis.
Det står forøvrig mye om hvordan man kan brygge basert på ekstrakt i How to Brew.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp