Best mulig øl med minst mulig tidsinvestering?

Det er uansett mye å hente på varmeeffekt i sammenheng med batchstørrelse, et effektivt meskeregime, og for ikke å snakke om et raskest mulig oppkok av vørter. Hvis en i tillegg har utstyr som er enkelt å rengjøre, så er vel mye gjort for å knappe en tid på en bryggeøkt. Brygging er en hobby jeg setter pris på, men gleden er nok enda større om jeg kan bruke 5 timer fremfor 7.
 
Selv brygger jeg etter alle metoder, med særs godt resultat uansett metode jeg velger. Man kan sikkert argumentere for at all-grain blir best, men for meg er ikke forskjellen så stor at det alltid forsvarer å bruke den ekstra tiden det tar. Uansett metode jeg velger; Resultatet blir alltid bedre enn det jeg får tak i av industriøl, etter min gane, så da tenker jeg man må velge det som passer seg og sin livssituasjon.

Bruker du god ekstrakt, fersk humle og har kontroll på gjæringstemperatur/pitching osv er mye gjort og personlig er det ikke verdt det å brygge allgrain, 9 av 10 ganger, men her er smaken som baken.

Partial ekstrakt ville jeg prøvd om jeg var deg. Du sparer en halvtime på meskingen+ at du kan velge å koke kun 30 min i stedet for 60,; du må nok kompensere med å tilsette mer humle, men resultatet blir bra!

Noe ala dette har jeg selv gjort med suksess:

http://www.basicbrewing.com/databas...nction=details&where_field=id&where_value=148

(kun 15 min kok, blir litt dyrt fordi det går mye humle)
 
For et flåsete og meningsløst innlegg.
Hehe, det slo vel også meg første gang jeg leste det. Har dog sett mer produktive svar fra den karen;).

Siden vi er inne på meningsløse svar - noen som vet hvor har det blitt av han Lars´ern? Jeg mottok litt tyn forrige gang jeg etterlyste han, men det blir feil i alle fall feil når Gahr tar opp den arven. -Ground control to Lars´ern...!
 
Sist redigert:
første øllet jeg bjynte med var extrakt ferdig sett. kok opp noen liter vann. bland alt i gjærings bøtten og fyll opp med vann. det var extrakt sett fra bryggselv. ser de ikke har de lengre:( men det var veldig bra øl! var en IPA, laget 3 av den typen. ene tørrhumlet jeg litt og devar alle nydelig, så eneste du trengte var gjærings bøtte og vannlås fra europris, samt hydrometer. og starsan. har ikke prøvd noen av settene de har nå.
 
Jeg synes Gahr har et godt poeng. Brygging er et håndverk, og tar en opp et håndverk som hobby, må en regne med å legge ned en god del tid. De kjappe løsningene ligger nærmere det å gå i butikken og kjøpe ølet, enn egentlig brygging. Så hvis poenget er å få øl med minst mulig tids- og energibruk, så er Gahrs løsning logisk.

På den annen side: Gahr har selv kit på samvittigheten:p!

edit etter litt tenking: Men så klart må folk få brygge øl på den måten de selv vil.
 
Sist redigert:
første øllet jeg bjynte med var extrakt ferdig sett. kok opp noen liter vann. bland alt i gjærings bøtten og fyll opp med vann. det var extrakt sett fra bryggselv. ser de ikke har de lengre:( men det var veldig bra øl! var en IPA, laget 3 av den typen. ene tørrhumlet jeg litt og devar alle nydelig, så eneste du trengte var gjærings bøtte og vannlås fra europris, samt hydrometer. og starsan. har ikke prøvd noen av settene de har nå.


Det er ingen skam å brygge litt ekstrakt innimellom. Disse settene som kom i en blikkboks med 3kg malt er en utrolig enkel og rask måte å sette godt øl på. Det er mye gøyere enn å kjøpe øl i butikken :) Det er jo fortsatt mange viktige prosesser som gjenstår som man kan kose seg med når man ikke har tid til å sitte ved siden av gryta og drikke øl i timesvis ;-) Selv om det er ganske så trivelig det også i godt lag.
 
Jeg synes Gahr har et godt poeng. Brygging er et håndverk, og tar en opp et håndverk som hobby, må en regne med å legge ned en god del tid. De kjappe løsningene ligger nærmere det å gå i butikken og kjøpe ølet, enn egentlig brygging. Så hvis poenget er å få øl med minst mulig tids- og energibruk, så er Gahrs løsning logisk.

På den annen side: Gahr har selv kit på samvittigheten:p!

edit etter litt tenking: Men så klart må folk få brygge øl på den måten de selv vil.
Jeg oppfatter konsensus på forumet som at gjæringen er det viktigste i brygging. Med kit så får man altså utført handtverket med det aller viktigste. Det er ikke alle snekkere som skjærer bordene sine selv, er ikke de handtverkere da? Jeg kan ikke noe for det, men av å til synes jeg at vi er litt for elitiske her på berget. Muligens litt for lite pragmatiske også, det finnes masse løsninger men konsensus determinerer litt for ofte at det er bare en eneste vei å gå som er den riktigste, når den riktigste er funnet så er alle andre bare grader av dårlige løsninger.
 
For å sitere meg selv: "Så klart folk må få brygge øl på den måten de selv vil". Og like klart: Uten å bli fordømt for det her. Men jeg synes ikke det rokker ved det jeg oppfattet at Gahr prøvde å si, nemlig at hvis poenget er å skaffe seg øl på enklest mulig måte, så er faktisk det å kjøpe det på butikken løsningen. De kan jo kjøpe 7 Fjell-øl:p!

edit: Jeg brygget en to-tre kit-øl, og det ble aldri egentlig godt. Alt det ølet fikk en egen bismak som jeg ikke helt klarer, men som jeg ikke kan identifisere/forklare. Jeg prøve også - etter at jeg hadde startet med all-grain - å sette et tsjekkisk pils-kit fra Bryggselv etter alle kunstens regler, med gjæring på 10 grader og lang lagring i kaldt kjøleskap før tapping, og bismaken var der like forbasket. Så jeg lurer; har noen klart å lage virkelig godt øl av et kit?
 
Sist redigert:
Jeg oppfatter konsensus på forumet som at gjæringen er det viktigste i brygging. Med kit så får man altså utført handtverket med det aller viktigste. Det er ikke alle snekkere som skjærer bordene sine selv, er ikke de handtverkere da? Jeg kan ikke noe for det, men av å til synes jeg at vi er litt for elitiske her på berget. Muligens litt for lite pragmatiske også, det finnes masse løsninger men konsensus determinerer litt for ofte at det er bare en eneste vei å gå som er den riktigste, når den riktigste er funnet så er alle andre bare grader av dårlige løsninger.

+1

Selv må jeg bort ifra alle vedtatte sannheter.

Jeg har:

Laget cider fra first price juice som kompis vil ha i sitt bryllup
Lager ekstrakt pale ale med 15 minutters koking og kun 14 dagers produksjonstid! (inkludert karbonering) som samme kompis vil ha i bryllupet.

Han er kravstor bare så det er sagt, men disse produktene gikk rett hjem hos han. Han omtalte meg som en bryggegud.

Her inne er jeg alt annet, jeg er en bryggebastard.

Men jeg tørr å prøve, gå der ingen andre vil gå, hvorfor: Jo for man lærer.

Min hus-øl er nå blitt 15 minuters ekstrakt pale ale; Fordi den er knallgod, frisk og dritenkel å lage. uansett livssituasjon har jeg tid til den, og den tilfredstiller 100 ganger mer enn noe hansa kan slå i hop.

Hadde jeg funnet ut av dette hvis jeg var så puritansk/elitisk som mange andre her? Nei...
 
For å sitere meg selv: "Så klart folk må få brygge øl på den måten de selv vil". Og like klart: Uten å bli fordømt for det her. Men jeg synes ikke det rokker ved det jeg oppfattet at Gahr prøvde å si, nemlig at hvis poenget er å skaffe seg øl på enklest mulig måte, så er faktisk det å kjøpe det på butikken løsningen. De kan jo kjøpe 7 Fjell-øl:p!

edit: Jeg brygget en to-tre kit-øl, og det ble aldri egentlig godt. Alt det ølet fikk en egen bismak som jeg ikke helt klarer, men som jeg ikke kan identifisere/forklare. Jeg prøve også - etter at jeg hadde startet med all-grain - å sette et tsjekkisk pils-kit fra Bryggselv etter alle kunstens regler, med gjæring på 10 grader og lang lagring i kaldt kjøleskap før tapping, og bismaken var der like forbasket. Så jeg lurer; har noen klart å lage virkelig godt øl av et kit?

Kan ikke si at jeg har laget et virkelig godt øl med sett som betegnes som et kit. Men jeg har aldri forsøkt å lage øl på et fersk kvalitetsekstrakt som Weyermann eller tilsvarende. Ser ikke noen åpenbare grunner til at det ikke skal fungere så fremt det er produsert relativt nylig og oppbevart kjølig i etterkant.

Det er vel uansett smaksresultatet som teller , ikke om det er gjort sånn eller slik.

Men hvis en alikevel ønsker å brygge allgrain, så er det store muligheter for å gjøre dette effektivt. Når jeg begynte å brygge, brukte jeg vel omtrent dobbel så lang tid som det jeg gjør i dag, ca. 8 timer mot 4.5 i dag. Tidsperspektivet har nok, sammen med en langvarig interesse for ulike øl bidratt til at jeg fortsatt er en hjemmebrygger den dag i dag, og samtidig kan gjøre det med god samvittighet ovenfor andre prioriteringer.
 
Sist redigert:
Jeg oppfatter konsensus på forumet som at gjæringen er det viktigste i brygging. Med kit så får man altså utført handtverket med det aller viktigste. Det er ikke alle snekkere som skjærer bordene sine selv, er ikke de handtverkere da? Jeg kan ikke noe for det, men av å til synes jeg at vi er litt for elitiske her på berget. Muligens litt for lite pragmatiske også, det finnes masse løsninger men konsensus determinerer litt for ofte at det er bare en eneste vei å gå som er den riktigste, når den riktigste er funnet så er alle andre bare grader av dårlige løsninger.
Hear hear.......!
 
Ekstraktbrygging ble mye bedre når jeg begynte å bruke DME i stedet for LME, LME blir fortere dårlig ved lagring og det man kjøper i butikken kan lett være ett år gammel. Ellers, koke 60 min med vanlig humleprogram. Men det er ikke tema lenger, går aldri vekk fra Allgrain. Når kveldene blir lange og lyse mesker jeg sen kveld og koker tidlig morgen neste dag.
 
Sist redigert:
Men jeg synes ikke det rokker ved det jeg oppfattet at Gahr prøvde å si, nemlig at hvis poenget er å skaffe seg øl på enklest mulig måte, så er faktisk det å kjøpe det på butikken løsningen. De kan jo kjøpe 7 Fjell-øl:p!
Hva er det som ikke rokker ved utsagnet? Innlegget handlet ikke om å skaffe seg øl, det handlet om å brygge det.

Dersom jeg ligner utsagnet så betyr det at man ikke har laget middag dersom kjøttet var ferdig marinert, og/eller brukte en fond til sausen. Lager man middag når man koker pasta og varmer rester av frosen kjøttsaus? Brygger man øl når man setter sammen ekstrakter, gjærnæring, O2, gjær, og overvåker/påvirker gjæringsforløpet?

Så kan man diskutere hva man legger i utrykkene "best mulig" og "minst mulig". Er det to faktorer som konkurerer, og i så fall, hvor skjærer de hverandre. Dette synes jeg er relevante spørsmål å diskutere.

Nå synes egentlig ikke jeg at å flåse litt på forum, slik som denne posten vi diskuterer akkurat nå, er så farlig. Jeg synes det er topp med litt humor, det jeg reagerer på er det sterke forsvaret av utsagnet andre utøver. Jeg tolket utsagnet som flås, og ikke relevant for første post, men plutselig handlet det, for flere tydeligvis, om å bevise at påstanden var sann? Hvorfor er det slik?

Nå skal det også sies at jeg kommenterte den flåsete posten fordi jeg ikke syns det var rett overfor den som hadde stilt et spørsmål, men jeg er ikke noe likere selv her jeg sitter. Koser meg og kverulerer til det uendelige, uten å bidra med noe relevant for trådstarter. Han får si ifra så skal jeg stramme meg opp litt.
 
Nå begynner dette å bli litt innfløkt for meg. Så altså:
1. Jeg finner ikke noe galt ved å spørre etter tidseffektive(re) måter å brygge godt øl på. Jeg synes selv det noen ganger er et problem å bruke en hel dag, og kan godt tenke meg å drive en del ekstraktbrygging.
2. Å brygge med kit er ingen forbrytelse, det er en enkel og billig måte å skaffe seg øl på. Men det er vel likevel litt på siden av hva jeg har oppfattet at Norbrygg er til for. Det må være lov å mene det, og gi uttrykk for det? Det er ikke det samme som å være "elitist". Og det innebærer heller ikke å mene at det er forkastelig å prøve uortodokse - og enkle - måter å brygge på.
3. Jeg oppfattet ikke Gahrs innlegg som ondsinnet. Han fikk frem et legitimt poeng på en humoristisk måte, og jeg synes det var litt urimelig å kalle ham flåsete. Men OK, man skal sikkert være litt forsiktig med humor som virkemiddel; det kan misforstås. (Kanskje var det flåsete, og det er jeg som misforstår;)?)
 
Sist redigert:
Nå begynner dette å bli litt innfløkt for meg. Så altså:
1. Jeg finner ikke noe galt ved å spørre etter tidseffektive(re) måter å brygge godt øl på. Jeg synes selv det noen ganger er et problem å bruke en hel dag, og kan godt tenke meg å drive en del ekstraktbrygging.
2. Å brygge med kit er ingen forbrytelse, det er en enkel og billig måte å skaffe seg øl på. Men det er vel likevel litt på siden av hva jeg har oppfattet at Norbrygg er til for. Det må være lov å mene det, og gi uttrykk for det? Det er ikke det samme som å være "elitist". Og det innebærer heller ikke å mene at det er forkastelig å prøve uortodokse - og enkle - måter å brygge på.
3. Jeg oppfattet ikke Gahrs innlegg som ondsinnet. Han fikk frem et legitimt poeng på en humoristisk måte, og jeg synes det var litt urimelig å kalle ham flåsete. Men OK, man skal sikkert være litt forsiktig med humor som virkemiddel; det kan misforstås. (Kanskje var det flåsete, og det er jeg som misforstår;)?)
Tror jeg missforstår noe her. Dersom det ikke var flås, altså la meg si spøkefull da, så må vel betydningen tolkes ordrett?
 
Kanskje det var litt flåsete, men who cares. Det har betydd enormt for forumet og folkets kunnskapsnivå at en mann som Gahr gidder å bruke tid på å gjentatte ganger svare, veilede og dele med sin kunnskap. I en verden der alle er verdensmestere etter 20 brygg, er det utrolig befriende å få svar fra folk man VET har peiling. :)
 
Kanskje det var litt flåsete, men who cares. Det har betydd enormt for forumet og folkets kunnskapsnivå at en mann som Gahr gidder å bruke tid på å gjentatte ganger svare, veilede og dele med sin kunnskap. I en verden der alle er verdensmestere etter 20 brygg, er det utrolig befriende å få svar fra folk man VET har peiling. :)
Det har du bare så utrolig rett i! Hvor ofte har du ikke lest i innlegg hvis innhold har vært postet hundre ganger før hvor Gahr gir gode og forståelige råd til en usikker brygger. Bla annet meg ved flere anledninger.
Utrolig trivelig gjort!
 
Flås eller ikke flås, jeg registrerer bare at det plutselig ble kommentert at jeg kom med mine synspunkter på å brygge øl fra boks. Mulig man ikke skal snakke "the grand old man" imot og at folk hadde brydd seg mindre om jeg ikke hadde klippet inn sitatet? Om mannen selv bryr seg så svarer han sikkert. Det nevnes et mulig legitimt poeng, og det har jeg ikke fått med meg enda.

Dersom det var en spøk og ikke alvorlig ment, så var den litt morsom.
Dersom det ikke var en spøk, så var det fortsatt litt morsomt, på en litt tragisk måte.

Både eieren av nå mye omtalte innlegg og annet mer eller mindre kompetent personell på dette forumet har hjulpet meg med mange problemstillinger å det setter jeg pris på. De aller fleste gangene får man også svar på det man spør om, og da fungere det jo helt glimrende!
 
Tilbake
Topp