protto skrev:neslekkim skrev:Overkill, hva er det?
Dette: (sorry, kunne ikkje dy meg...)
Blyantkvesser med 1/4-skala V-10
Fredrik J skrev:Ekstremt lav dollarkurs gjør det meget attraktivt og bestille mølle fra statene.
Jeg kommer til å bestille mølle i løpet av neste uke, og hvis noen andre er på samme tanke blir det billigere med frakt.
Blir feil frakt om man velger flere møller på siden, har vært i kontakt med MBH som sier de kan sende 2 stk MM2 for 48$.
Hopper veier vist ikke så mye, men basen blir dyr og sende. Basen er vel uansett lett å lage selv.
Priseksempel
MM2-2.0: 950
Hopper: 166
Frakt (hvis jeg bestiller alene): 337
Moms: 363
Sum: 1816 kr + evt fortollingsgebyr. Noen som vet hvor mye det pleier å bli på ? shippes med USPS
Frakt og fortollingsgebyr blir mindre på hver om man er fler. Kontakter MBH for nøyaktig frakt kostnad før det bestilles.
neslekkim skrev:Da jeg kjøpte min mm3 2.0, så ble oppsettet slik:
Totalkost $270, norsk vareverdi 1643 (beregnet av posten.no 2 desember 2010.
Utlagt mva: 411, fortollingspris 217 spenn.
Base+hopper kom i pakke for seg selv, som da fikk forenklet fortolling, Utlagt mva 142+pris fortolling 110
Totalt ble det altså 880 spenn jeg måtte betale på posten for å hente ut mølla med base+hopper.
Alt kom seg på $370 til monsterbrewing, NOK 2313 (dengang), så like under 3200 for mølle+base+hopper.
Det er altså samme pris som Bryggselv selger samme mølle for idag, uten hopper dog, men når de nå kommer med 20% rabatten de nevner på facebook så hadde jeg glatt kjøpt der (det hadde jeg gjort selv uten rabatten da, med tanke på at de ligger der, og det er raskere å få varen)
Men, jeg er usikker på om jeg ville kjøpt en slik igjen da, mer trolig en tovalsers, siden trevalsers er vanskeligere å justere (såfremt du ikke lager merker på den), og den er satan så tung å drive.
Brede skrev:Jeg har MM3 2.0 og driver den med en billig 850W drill fra Biltema. av og til litt klundrete å få malinga i gang, men når alle 3 rullene tar går det unna!!!!!! Godt fornøyd.
neslekkim skrev:Brede skrev:Jeg har MM3 2.0 og driver den med en billig 850W drill fra Biltema. av og til litt klundrete å få malinga i gang, men når alle 3 rullene tar går det unna!!!!!! Godt fornøyd.
tilsvarende som med drillen min, og det medførende problemet at når du først får den igang, så er det tilnærmet full spiker, og maltet blir deretter. Med blanderen derimot, klarer jeg å starte med lavere fart samt holde den der.
Dumt jeg ikke kjøpte rustfrie ruller, kunne da ha kondisjonert malten, og da hadde kanskje ikke farta vært like ille, men men..
Nydal skrev:neslekkim skrev:Brede skrev:Jeg har MM3 2.0 og driver den med en billig 850W drill fra Biltema. av og til litt klundrete å få malinga i gang, men når alle 3 rullene tar går det unna!!!!!! Godt fornøyd.
tilsvarende som med drillen min, og det medførende problemet at når du først får den igang, så er det tilnærmet full spiker, og maltet blir deretter. Med blanderen derimot, klarer jeg å starte med lavere fart samt holde den der.
Dumt jeg ikke kjøpte rustfrie ruller, kunne da ha kondisjonert malten, og da hadde kanskje ikke farta vært like ille, men men..
Det skal ikke måtte være nødvendig med rustfrie ruller for å kunne kjøre gjennom kondisjonert malt så lenge du passer på å rengjøre og tørke mølla etter bruk.
gustavf skrev:Jeg har kondisjonert malt på min Barley Crusher, uten problemer. Det blir ikke så fuktig at det er noe problem med tørking.
gustavf skrev:Jeg har kondisjonert malt på min Barley Crusher, uten problemer. Det blir ikke så fuktig at det er noe problem med tørking.
Brede skrev:Jeg har kondisjonert malten nå på de siste 7 bryggene og ikke noe rust på valsene.
Jeg har laget hopperen slik at jeg kan bruke en bladføler til å måle avstanden mellom valsene.
Trenger ikke kjøre på full spiker med biltemadrillen. Sist brygg malte jeg på 1mm og mye hele korn som så vidt var åpnet.
Brygget en IPA OG 1063 83% utbytte
Når jeg kondisjonerer tar jeg all malten i en litt tykk søppelsekk og bruker en sprayflaske med vann. Sprayer litt, flytter rundt på malten ved å løfte på forskjellige deler av posen, sprayer, osv. Bruker 2%. Putter bare sprayflaska på vekta.
Bjarte H skrev:Fikk du mer intakt skall? Synes du at det verdt arbeidet?
neslekkim skrev:Brede skrev:Jeg har kondisjonert malten nå på de siste 7 bryggene og ikke noe rust på valsene.
Jeg har laget hopperen slik at jeg kan bruke en bladføler til å måle avstanden mellom valsene.
Trenger ikke kjøre på full spiker med biltemadrillen. Sist brygg malte jeg på 1mm og mye hele korn som så vidt var åpnet.
Brygget en IPA OG 1063 83% utbytte
Når jeg kondisjonerer tar jeg all malten i en litt tykk søppelsekk og bruker en sprayflaske med vann. Sprayer litt, flytter rundt på malten ved å løfte på forskjellige deler av posen, sprayer, osv. Bruker 2%. Putter bare sprayflaska på vekta.
Hadde du samme tre-valser?, for jeg må måle mellom den nederste valsen og driv-valsen, så jeg må da sage høl i side-dekselet for å kunne måle, har vurdert å sage av det, og gjøre at jeg kan enklere ta det av og på.
Kan selsvagt lage merker for justeringa, men æsj, litt styrete det også. har satt tusjmerker der jeg er nå iallefall.
oeng skrev:Hadde du samme tre-valser?, for jeg må måle mellom den nederste valsen og driv-valsen, så jeg må da sage høl i side-dekselet for å kunne måle, har vurdert å sage av det, og gjøre at jeg kan enklere ta det av og på.
Kan selsvagt lage merker for justeringa, men æsj, litt styrete det også. har satt tusjmerker der jeg er nå iallefall.
Hvorfor ikke bruke "originalen" til Monstermill, Crankandstein. Der innstiller man valsene i ferdige posisjoner i "knepp", og man vet hva valse avstanden er uten å måtte stikke inn et føleblad for å måle.
http://www.crankandstein.net/