BIAB for første gang. Noen spørsmål

HSel skrev:
Så tenkte å prøve med 18L i kjelen til mesk + 2L til å skylle posen med.
Høres dette fornuftig ut?

Av personlig erfaring ville jeg hold det så enkelt som mulig første gangen da alle små ting gjør det hele litt mer komplisert. Men du kan godt skylle også, det blir bare en ting til å passe på og du blir en erfaring rikere, så det er jo godt for noe  :)

Hvis du tenker å koke i 60 min så mistenker jeg at du vil få litt høyt volum med 20 liter vann. Jeg brukte total 17 liter vann sist på en 12L batch(klemte på posen), så prøv kanskje med 18-19L total. For 90 min kok er nok dette perfekt! Dette er jo også litt avhengig av om du planlegger å klemme vørter ut av meskeposen eller ikke. Som du ser er det litt delte meninger om det, men regn med at kornet trekker en del mer vann dersom du ikke klemmer.

HSel skrev:
Hva må temperaturen være på vannet før tilsetting av kornet dersom jeg skal ha en mesketemperatur på 66 grader og kornet holder ca20 grader før tilsetting?

Jeg ville varmet vannet til 68 grader og gjort som Kenneth N sier varm heller opp dersom du havner for lavt. Men jeg tror dette blir bra med så mye vann vs malt.

HSel skrev:
Hva med utmesking? Er dette noe jeg trenger å bry meg med?
Vil det evt være riktig å øke temperaturen til 77grader for å holde det de siste 10 minuttene av 90 minutters mesk, eller har jeg misforstått dette?

Jeg bruker å meske ut på 77 grader i 10 min. Du bør ikke gå mye over 77 grader for å unngå å trekke ut bitterstoffer.
 
Høres fornuftig ut med 18-19L totalt. Så da satser jeg på en plass mellom 16 og 17L til meskingen + 2L til skylling (ca 70 grader).
Tenker også å prøve meg på utmesk på ca 77grader de siste 10 minuttene av meskingen.

Hvor stor temperatursvingning tillates under meskinga?
Testa med å varme opp 20L til 75 grader i kjelen min. Isolerte med liggeunderlag og da gikk det ned til 71 grader over 1 time. Jeg kan sikkert isolere noe mere, men regner uansett med at jeg mister ca 3-5grader iløpet av 80-90 minutter. Er dette akseptabelt, eller bør jeg fyre på litt varme underveis i meskingen for å prøve å nå 66? Ser bare for meg at det er lett å overskyte temperaturen om jeg skal tilføre varme underveis.
 
Denne ble satt igår, så min første all grain er nå et faktum.
Var en del nytt å forholde seg til, men føler at det stort sett gikk ok.

Et par punkter jeg bomma litt på:
* temperatur under meskinga. Tok fortløpende målinger og registrerte ikke noe temperaturtap før jeg skulle starte å varme opp til utmesking. Rørte da godt og leste av temperatur som da var nede på 62 grader eller deromkring. Er nok termometeret mitt som spilte meg et puss underveis tror jeg. Håper dette ikke vil ha alt for mye å si.
* volum. Som forventa var dette med vannmengde litt vanskelig å beregne. Jeg hadde 17L til mesking + 2L til skylling. Ved kokestart hadde jeg 15L og etter endt koking var det igjen ca 13.5L. Pga litt trub i karet så fikk jeg ikke mere enn i underkant av 11L over i gjæringskaret (dog mulig dette kan være litt mere da jeg tror merkingen på gjæringskaret mitt er noe feil.)
* "holder" for posen etter å ha tatt den ut. Jeg hadde ikke noen sil e.l. som var stor nok til å holde posen så jeg løfta den bare opp og lot den renne av seg. Da jeg ikke klarte holde lengre flytta jeg posen over i en annen kjele (10L) hvor jeg gjorde skyllinga. Malten hadde da svullet så mye at det knapt var plass til mine 2L skyllevann. Holdt så posen over denne kjelen mens den rant fra seg, men jeg mista nok en del væske og vørter her da det var veldig vanskelig å holde dette lenge nok.

På den gode sida så endte jeg opp med riktig OG, 1066, på vørteren jeg fikk :)
Den står nå å plopper i vei så da er ventetida igang.
 
Tilbake
Topp