HSel skrev:Så tenkte å prøve med 18L i kjelen til mesk + 2L til å skylle posen med.
Høres dette fornuftig ut?
Av personlig erfaring ville jeg hold det så enkelt som mulig første gangen da alle små ting gjør det hele litt mer komplisert. Men du kan godt skylle også, det blir bare en ting til å passe på og du blir en erfaring rikere, så det er jo godt for noe
Hvis du tenker å koke i 60 min så mistenker jeg at du vil få litt høyt volum med 20 liter vann. Jeg brukte total 17 liter vann sist på en 12L batch(klemte på posen), så prøv kanskje med 18-19L total. For 90 min kok er nok dette perfekt! Dette er jo også litt avhengig av om du planlegger å klemme vørter ut av meskeposen eller ikke. Som du ser er det litt delte meninger om det, men regn med at kornet trekker en del mer vann dersom du ikke klemmer.
HSel skrev:Hva må temperaturen være på vannet før tilsetting av kornet dersom jeg skal ha en mesketemperatur på 66 grader og kornet holder ca20 grader før tilsetting?
Jeg ville varmet vannet til 68 grader og gjort som Kenneth N sier varm heller opp dersom du havner for lavt. Men jeg tror dette blir bra med så mye vann vs malt.
HSel skrev:Hva med utmesking? Er dette noe jeg trenger å bry meg med?
Vil det evt være riktig å øke temperaturen til 77grader for å holde det de siste 10 minuttene av 90 minutters mesk, eller har jeg misforstått dette?
Jeg bruker å meske ut på 77 grader i 10 min. Du bør ikke gå mye over 77 grader for å unngå å trekke ut bitterstoffer.