BIAB + partial boil?

Beklager om dette er et sett med spørsmål som allerede er besvart mange ganger, men jeg har ikke klart å finne gode svar noen steder.

Jeg til nå brygget bare to øl fra ekstrakt, og begge står fortsatt til gjæring. Likevel har jeg lyst til å bevege meg videre fra ekstrakt. Samtidig har jeg ikke lyst på mer utstyr, og heller ikke lyst til å bruke fryktelig mye penger. Der kommer BIAB inn i bildet.

Så vidt jeg forstår kan jeg meske i kjelen jeg bruker nå vha en meskepose. Men kjelen er på 14 liter, og jeg prøver å holde de ferdige bryggene mine rundt 13 liter. Med ekstrakt har det vært grei skuring å tilføye vann i gjæringsbøtta, men klarer jeg å få ut nok sukker av maltet til at jeg kan tynne ut vørteren? Er det bare å kjøre på med ekstra malt for å få ut mest mulig, og så tynne ut med vann?

Og om det er noen som har lenker til gode beskrivelser av hvordan man går frem ved BIAB-brygging er jeg takknemlig for det.
 
Sjekk ut biabrewer.info og maxi-BIAB. Er et glimrende regneark der for beregningene som trengs for å meske/koke deler av volumet.
 
Jeg kom også over Maxi-BIAB ved mitt forrige brygg nå. Brygga en Weissbier som egentlig skulle ha OG: 1.038, men jeg brukte mer malt, noe som gjorde at jeg kom opp på 1.050. Deretter vannet jeg ut vørteren med vann ned til riktig OG. (etter beregninger i beersmith)
 
Tilbake
Topp