Koking uten kjøkkenvifte

Er det noen av dere som har et godt tips til å komme av med damp under koking uten å installere vifte? Jeg brygger biab i kjele på vaskerommet, men det blir veldig fuktig i rommet, på tross av en vanlig baderomsvifte og åpent vindu. Mener jeg har sett en Ikea-hack med en omvendt trakt og flexislage ut av vinduet, men finner ikke igjen posten.
 
Ikke noen løsning, men sliter med det samme da kjøkkenvifta mi har samme effekt som lungene til en kolibri. Har stort sett gått over til 30 min kok for å minske problemet uten at jeg har merket noe negativt til det. Enkelte oppskrifter hvor SG skal være litt høy så blir det lengre kok samt for å få brukt mere skyllevann til å få ut godsakene av mesken.
 
Jeg vet hvilke tråder dere referer til, jeg leste de opp og ned før jeg invisterte i egen vifte. Men en badrommsvifte vil nok ikke egne seg, varm damp kan smelte den og mangler kapasitet. Du trenger strøm og må rigge dette opp og ned hver gang. Hvorfor ikke prøve en dampkondensator ettersom du brygger på et vaskerom?

Må være en enklere løsning.
 
Jeg brygger på badet nede, og bruker en vifte som blåser dampen videre ut av rommet og videre ut i huset.
Brygger som regel to dager på rad. Hvilken skade kan denne dampen gjøre ??
 
Jeg brygger på badet nede, og bruker en vifte som blåser dampen videre ut av rommet og videre ut i huset.
Brygger som regel to dager på rad. Hvilken skade kan denne dampen gjøre ??
En liter avkok blir til en kubikkmeter damp. Blir ikke dampen håndtert av god ventilasjon eller tørking, får du etterhvert problemer med mugg og råte, som ved annen fukt.
 
En liter avkok blir til en kubikkmeter damp. Blir ikke dampen håndtert av god ventilasjon eller tørking, får du etterhvert problemer med mugg og råte, som ved annen fukt.
Jeg har gjort det der én gang. Det var det første brygget mitt, på nyåret 2015. Hadde kjøpt BB60 på tilbud, og skaffa ei vifte som jeg plasserte i vinduet. Vannet rant av veggene. Det var en ganske ekstrem demonstrasjon av hvor håpløst der er å ikke ha effektiv ventilasjon.

Det blei med det ene forsøket. Etter det har jeg dratt komfyren unna hvor gang jeg brygger, og plassert kjelen på et lavt bord under vifta. Noe damp forsvinner ut i rommet, men så lenge det ikke er tegn til kondens på kaldt vindu 30 cm unna, er jeg rolig. Det ser i alle fall ut til å ha gått bra gjennom mer enn 500 brygg over 8 år.
 
Er det noen av dere som har et godt tips til å komme av med damp under koking uten å installere vifte? Jeg brygger biab i kjele på vaskerommet, men det blir veldig fuktig i rommet, på tross av en vanlig baderomsvifte og åpent vindu. Mener jeg har sett en Ikea-hack med en omvendt trakt og flexislage ut av vinduet, men finner ikke igjen posten.
Hvor stort er vinduet ditt og hvor nærme det vinduet kan du ha kjelen? Jeg bruker en vanlig bordvifte under kok, men som man kan se på bildene under har jeg et stort vindu i samme høyde som toppen av bryggemaskinen.

Jeg har ingen damp noen steder, verken tak, vegger eller vinduet som selvfølgelig står på vidt gap, selv når det er -15 ute :)
IMG_20231011_121003_copy_1707x1280.jpg
IMG_20231011_121028_copy_1800x1350.jpg
 
Det var en gang i tiden bekymringer for dårligere fjerning av DMS, men det er kanskje ikke noe tema lenger?
Har ikke merka noe til det i alle fall. Kan heller ikke huske å ha sett noen som har klaget på det. Skal jo dampe av like mye som ved åpen koking.
 
Har ikke merka noe til det i alle fall. Kan heller ikke huske å ha sett noen som har klaget på det. Skal jo dampe av like mye som ved åpen koking.
Ja, sikkert ikke noe problem. Bekymringene gikk vel på at noe damp samlet seg i lokket og dryppet tilbake i vørteren.
 
Ok, vi får stole på bryggosofene da.
Men å koke uten lokk sitter så langt inne i ryggmargen at jeg kommer nok ikke til å slutte med det med det første :)
Ikke jeg heller:).

Det er vel uansett ikke noen løsning på dampproblemet. Jeg mistenker at det slipper ut rikelig med damp uansett.
 
Dersom du lager hull i lokket, trenger du en veldig liten vifte for å holde rommet tørt. Slange ut ventil / vindu, og Onkelen din heter plutselig Bob…
Tri Clamp i stål og 3D print holder i massevis1697047782200.jpeg
1697047793261.jpeg
 
Dersom du lager hull i lokket, trenger du en veldig liten vifte for å holde rommet tørt. Slange ut ventil / vindu, og Onkelen din heter plutselig Bob…
Tri Clamp i stål og 3D print holder i massevisVis vedlegget 64568
Vis vedlegget 64569
Det der så jo lettere genialt ut. Er forklaringa at med den dimensjonen er det ikke så store volumet luft/damp som skal flyttes, slik at det ikke trengs så mye energi?
 
Tilbake
Topp