Koking på kjøkkenet

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Til dere som brygger på kjøkkenet under komfyrvifta. De få gangene jeg har gjort det så drypper det litt tilbake i kjelen. Selv med rengjorte filter så er dråpene litt brune av typ fett som har kommet seg gjennom filteret og opp i vifta, og med mengden damp under kok så blir vel det meste bløtt oppi der og renner nedover igjen. Hva gjør dere? @Finn Berger og @loebrygg ,dere brygger vel under kjøkkenvifta?
 
Til dere som brygger på kjøkkenet under komfyrvifta. De få gangene jeg har gjort det så drypper det litt tilbake i kjelen. Selv med rengjorte filter så er dråpene litt brune av typ fett som har kommet seg gjennom filteret og opp i vifta, og med mengden damp under kok så blir vel det meste bløtt oppi der. Hva gjør dere? @Finn Berger og @loebrygg ,dere brygger vel under kjøkkenvifta?

Jeg har ikke vifte over komfyren, men ventilasjon øverst i hjørnet, som er ganske kraftig siden jeg bor i øverst etage
Kraftig nok for 15 liters batcher liker jeg tro
Også bor jeg i mur, så i værst fall..
 
Jeg bruker en passende ovnsform/langpanne, som plasseres i bakkant av kjelen, slik at det drypper i den og ikke i kjelen.
Mye ulekkert som kommer i retur:(
 
Mye styr, dill og tilpasninger når man brygger biab og 36l kjelen passer fint til no-sparge brygg på lette øl på kjøkkenet.
Ja har en vanlig bordvifte som blåser vekk dampen mot et åpent vindu. Kan få litt digg på vinduet, men ingenting på vegger, eller tak, og aldri noe som renner på vinduet. Fungerer fjell :)
 
Brygget slik noen år. Gikk greit det.
Filteret fikk en runde i oppvaskmaskinen dagen før brygging.
Tørket opp dråpene som samlet seg med en ren klut.

Det ble en del dråper så fulgte godt med hele tiden under koking.
 
Til dere som brygger på kjøkkenet under komfyrvifta. De få gangene jeg har gjort det så drypper det litt tilbake i kjelen. Selv med rengjorte filter så er dråpene litt brune av typ fett som har kommet seg gjennom filteret og opp i vifta, og med mengden damp under kok så blir vel det meste bløtt oppi der og renner nedover igjen. Hva gjør dere? @Finn Berger og @loebrygg ,dere brygger vel under kjøkkenvifta?
Hadde det slik en stund før jeg oppdaget de brune dråpene som dryppet ned i godsakene. Bygde en slags vifteformet innretning av aluminiumsfolie som ledet dampen inn mot viften, samtidig som den hindret noe fra å dryppe i vørteren
 
Til dere som brygger på kjøkkenet under komfyrvifta. De få gangene jeg har gjort det så drypper det litt tilbake i kjelen. Selv med rengjorte filter så er dråpene litt brune av typ fett som har kommet seg gjennom filteret og opp i vifta, og med mengden damp under kok så blir vel det meste bløtt oppi der og renner nedover igjen. Hva gjør dere? @Finn Berger og @loebrygg ,dere brygger vel under kjøkkenvifta?
Filteret samler opp fettet fra matlaginga, så det plukker jeg vekk når jeg koker. Det tar et halvt sekund å gjøre det. Det danner seg kondens oppi vifta, så jeg tørker gjerne av med jevne mellomrom. Det drypper likevel noe nedi, men det drypper fra reine flater, så det bekymrer meg ikke (jeg har samla opp dryppvannet og sjekka). Vifta, som er av det kraftige slaget, har dessuten en oppsamlingsbeholder for fett fra det indre av systemet, så det kommer ikke noe derfra.

Jeg trur du kan koke med lokket delvis over uten å få DMS-problemer. Bryggosofene har til og med kokt med lokket på uten at de har kunnet registrere at det har hatt negativ virkning.
 
Tilbake
Topp