Dette med trub er jo en helt egen diskusjon/krangel... Jeg tviler sjøl sterkt på at dette er problemstillinger som vil gjøre seg gjeldende for den jevne hjemmebrygger. Brülosophy har eksperimentert litt (
Del 1 og
del 2) og kommet fram til stort sett det samme som alle andre som har slutta å bry seg om det kommer både litt eller
alt av trub med fra kjelen til karet: nemlig at det ofte fører til et
bedre øl for hjemmebryggere. Det er nesten uomtvistelig at de fleste vil få et klarere øl dersom all trubben blir med i gjæringskaret. Hvorfor vet ikke jeg, kanskje er det fordi det er mer for partiklene å "klynge" seg til slik at de detter lettere til bunnen? Mine eksperiment er for få og for dårlige til å være noen rettesnor, men jeg hadde to brygg fra den tiden hvor jeg stressa med å skille ut trubben, som jeg kopierte etterpå mens jeg ennå hadde noen flasker igjen. Og de jeg som jeg lot gjære oppå trubben var klarere og bedre, selv om de vennå var ganske unge.
Nå tviler jeg ikke et sekund på at store bryggerier eller de aller beste hjemmebryggerne har alle grunner til å skille ut trubben. Om de lager øl som skal være garantert holdbart veldig lenge, som skal konkurrere eller som skal være dønn konsistent gang etter gang etter gang, så kan det være fordeler. Men om man er så dårlig
som jeg er så blir ølet bedre om man ikke stresser med trubben.
Jeg sverger til å skjære prosedyra helt ned til beinet, få total kontroll og så beggynne å innføre ett og ett verktøy etter behov eller ønske. Jeg tror at det lønner seg å stresse ned med meskinga og begynne med å finne ut hvordan gjæra har det best mulig dersom man er fersk i bryggegamet.
EDIT: Jeg må bare skyte inn og si at jeg har bare brygga to år... Jeg er bare veldig opphengt i metode og er kanskje litt for flink til å lese og så gjenta, så sjøl om jeg uttaler meg litt skråsikkert så må det tas med ei viss klype salt. Jeg synes nå i allefall sjøl at jeg har fått den store roen over brygginga mi, og tror at flere begynnere kan få en litt bedre start om de ikke bekymrer seg så mye for ting som kanskje ikke har så mye å si