Biab-skylling

Hei
Trenger noen tips til hvordan jeg kan få til god skylling ved biab-brygging. Brygger alene, og da var det vanskelig å holde biab-posen over kjelen med en hånd samtidig som jeg forsøkte å tømme skyllevann over med den andre. Hva gjør dere? Ute etter enkle praktiske tips. Vil helst unngå å kjøpe mer utstyr akkurat nå.
 
Før la jeg en ikea-rist over, og skylte med mugge, men det ble litt søl. Så prøvde jeg å ta hele posen over i en gjæringsbøtte med det varme skyllevannet, noe som fungerer greit, men man får ikke filtrert via malten. Så i det siste har jeg tatt posen over i et gjæringskar med lav kran, overført vørteren oppå posen (knytt igjen) med hevert, og så latt dette renne tilbake til kjelen via kranen på bøtten, og silikonslange. Prøver å unngå unødig plasking. Deretter heller jeg skyllevannet over posen, rører forsiktig, og lar dette renne ned i kjelen også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke hold opp noe som helst. Bruk partiskylling. Tilsett skyllevann i kjelen mens posen er oppi den og rør kraftig rundt.
 
Hei
Trenger noen tips til hvordan jeg kan få til god skylling ved biab-brygging. Brygger alene, og da var det vanskelig å holde biab-posen over kjelen med en hånd samtidig som jeg forsøkte å tømme skyllevann over med den andre. Hva gjør dere? Ute etter enkle praktiske tips. Vil helst unngå å kjøpe mer utstyr akkurat nå.
Jeg gjorde det slik når jeg brygget BIAB:
Løftet biab-posen opp av meskekjelen og lot det meste renne av seg.
Så tok jeg biab-posen oppi en gjæringsbøtte med alt skyllevannet og lot den trekke der en 10-minutters tid, løftet litt på den i ny og ne som en te-pose i en tekopp. Løftet så posen opp og la en stekerist under og lot renne av seg en stund. Alt dette mens jeg begynte å varme opp mot kok i kjelen.
Så tømte jeg alt skyllevannet over i kjelen og fortsatte oppvarming mot kok.
Blir på en måte partiskylling.
 
Jeg har i det siste tappet sakte av vørter fra kjelen ned i et gjæringskar, og etterfylt skyllevann på toppen av posen i kjelen. Når kjelen er tom og alt skyllevann er brukt opp er det lett å løfte vekk posen, uten at det blir søl. Har så brukt hevert til å flytte vørteren tilbake til kjelen.
 
Kran på meskekjelen gir mulighet til å tappe/skylle samtidig, flysparge altså. Koster ikke all verden
 
Kutt ut skyllinga (<- Link til Brülosophy). Jepp. Det stemmer. Du kan brygge veldig godt øl uten å skylle. Mullig du vil bruke skylling som et verktøy når du skal konkurrere om NM med Kölschen din, men for å brygge skikkelig godt øl som i allefall en amatør ikke vil synes er noe dårligere enn det du får kjøpt på polet så holder det med å øke vannmengda og korrigere for litt lavere effektivitet ved å øke maltmengda (Nei. Ikke bruk effektivitet/utbytte som en målestokk på hvor "bra" bryggeprosessen din er) :) Mindre styr og søl, og for meg gjør det bryggeprosessen lang mer konsekvent. Det er mulig det er erfaring, men jeg opplever at brygginga mi er langt mer konsistent etter at jeg droppa skylling =)
 
Jeg vil tørre å påstå at du brygger bedre øl uten skylling,
men følgelig større svinn
 
Jeg vil tørre å påstå at du brygger bedre øl uten skylling,
men følgelig større svinn

Om utbyttet dropper ned noen prosent så er det ikke allverden med malt man trenger å kjøpe for å kompansere =) For mine små brygg er det ikke snakk om mer enn kanskje ett hektogram eller to.
 
For min del er det snakk om å få nok øl, har en 32 liters kjele, kan få kanskje 7kg malt oppi, men da blir det forsvinnende lite igjen hvis man ikke skyller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For min del er det snakk om å få nok øl, har en 32 liters kjele, kan få kanskje 7kg malt oppi, men da blir det forsvinnende lite igjen hvis man ikke skyller.

Man skal jo tilsette tilsvarende mengde vann før meskinga. Når jeg har latt malten renne av seg så sitter jeg igjen med like mye vørter med samme OG som om jeg hadde skylt. Men selvfølgelig betyr jo det at kjelen må være stor nok til å få plass til ekstra vann! Maltmengden må kompenseres litt for lavere utbytte.

Jeg brygger 10-12 liters brygg i en kjele på 21 liter og synes det går som en drøm :) Men det betyr jo og at jeg har jobber med dobbelt så stor kapasitet som hva jeg mengda jeg skal ha oppi gjæringskaret...
 
Hei
Trenger noen tips til hvordan jeg kan få til god skylling ved biab-brygging. Brygger alene, og da var det vanskelig å holde biab-posen over kjelen med en hånd samtidig som jeg forsøkte å tømme skyllevann over med den andre. Hva gjør dere? Ute etter enkle praktiske tips. Vil helst unngå å kjøpe mer utstyr akkurat nå.
Jeg bruker en sånn til å ta ut mesteparten av maltet av Biabposen: https://bakerenogkokken.no/kjokkenr...hKXOlUtJEtD0BNhpIt8YHt-ACfGlv-LjnahoC5inw_wcB

Sist jeg brygget hadde jeg nesten 20 kg malt, og dette er umulig å løfte ut. 50 liters batch. Jeg bruker også det samme redskapet i vørteren mens det koker opp, for å fiske ut eventuelle skallrester - for å unngå astringens. Jeg tar også ut så mye humle som mulig rett før kjøling ved å sirkulere vørter med pumpe over denne silen. (gjelder ikke ved brygging av IPA) Du kan også "fiske ut" humle med denne silen.

Jeg fyller silen med malt og skyller over silen. (graver ut malt av Biabposen med silen) Når jeg har skylt sånn passe hiver jeg maltet i et gjæringskar med kran. Til slutt går resten av skyllevannet i denne gjæringsbøtten, og jeg tapper ut det siste gjennom gjæringskarets tappekran. Metoden gir god effektivitet, men det er en ganske manuell metode.



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Sist redigert:
Jeg har en stor plastdunk fra Clas Ohlson (godkjent for mat/drikke) som jeg setter en svær rist over. Etter tips fra forumet bruker jeg en gammel klesskuff av denne typen:
2498c5376839751d021325df79a50ca4.jpg

Oppå denne setter jeg meskeposen,og lar den dryppe av i noen minutter.
Dersom jeg ikke har noen ekstra hender til å hjelpe meg setter jeg to store bryggeskjeer ytterst i hver sin side oppi meskeposen. Så bruker jeg hånden til å dra ut åpningen på posen slik at posen har en åpen "trekant" i toppen. Da kommer jeg lettere til med den resterende hånden, som jeg bruker til å helle skyllevann over HELE overflaten av malt med.
 
Hei
Trenger noen tips til hvordan jeg kan få til god skylling ved biab-brygging. Brygger alene, og da var det vanskelig å holde biab-posen over kjelen med en hånd samtidig som jeg forsøkte å tømme skyllevann over med den andre. Hva gjør dere? Ute etter enkle praktiske tips. Vil helst unngå å kjøpe mer utstyr akkurat nå.
Ved BIAB brygging er det meningen at man skal slippe å skylle. Men det skal likevel sies at vi er mange som har gjort det i en søken etter høyere utbytte.. Det neste jeg vil prøve er å ta en (næringsmiddel godkjent) plastbøtte på 10L og borre hull i bunnen. Til skylling tar du posen over i bøtta, holder den over kjelen mens du strekker deg etter et par plankebiter eller grillrist, legger over kjelen og setter bøtta ned på. Så skylling etter alle kunstens regler. Fordelen med denne metoden er å brygge med BIAB, men utbyttet til mer tradisjonell fremgangsmåte. Søyla som bøtta utgjør tvinger skyllevannet gjennom hele mesken før det går ut i bunnen. Uten søyle vil det renne ut minste motstands vei, rett ut på siden.
 
Brynebrygg, hvilket utstyr har du da? Bør nesten vite det før evt anbefaling.

En forholdsvis rimelig kontinuerlig skyllemetode kan gjøres med f eks
en gjæringsbøtte med kran hvor du har en (pinnekjøtt)rist i bunn.
Mesk og utmesk som vanlig i kjelen men det er ikke nødvendig å bruke meskepose.
Plasser meskeposen i bøtta og øs over fra kjelen.
Tøm resten over når volumet i kjelen er lite nok.
La det stå en stund (10min?) og tapp (sirkuler) vørter rolig av og tøm tilbake til den er blitt litt klarere.
(Et badehankle over bøttelokket gir litt mindre varmetap)
Bruk et litermål til dette. Så er det bare å tappe rolig fra bøtta over i kokekjelen samtidig som du tømmer
skyllevann på toppen av bøtta. Et termometer øverst i bøtta er greit å ha.
Følg med gravity, du kan stanse når den er nede på 1.010.

Du bruker mer tid på slik skylling kontra partiskylling. Men vørteren blir kanskje klarere og utbytte litt høyere.
Tid er ofre det som skal til for å gjøre ting "bedre". Så spørs det hvor mye tid du vil bruke.
 
Tilbake
Topp