Bilder av min mesketank

Erlendso

Dommer
Her er bilder av min nye mesketank. Vil forøvrig takke Gahr og alle andre for tips.
Kjølebagen på 32 L er fra Europris (Ca. 200 kroner) Rør, skrog-gjennomføring, og ventil er fra biltema, mens AKVARIE-SILIKON og rør-deler som vinkler og t-koblinger er fra Clas Ohlson.  Kom nok ganske billig unna totalt sett. Selv om det ser litt "Reodor Felgen" ut, håper og tror jeg det vil fungere.

mashtun1db2.jpg

manifoldxq8.jpg

Manifoldet hadde jeg litt problemer med å kutte riller i, men det gikk da noenlunde bra til slutt.

mashtun2le6.jpg

Ikke en dråpe lekkasje på hverken kuleventil eller skrog-gjennomføring. Thank god!

mashtun4vx7.jpg

Øl-hunden er nysgjerrig....

mashtun3op0.jpg

Har trua på at det kan lages mye godt øl oppi her!

Jalle skrev:
Bare nyskjerrig. Hvofor satte du kulekoblingen på slangen og ikke direkte på meske karet?

Jeg liker måten du tenker på, for tenkte sjøl på å gjøre det, men;

- Under lagring kan uheldige støt eller lignende mot kuleventilen få plast-deler på tanken til å knekke
- Siden kuleventilen er "Barbed" måtte jeg ha gjort noen tilpasninger for å få festet den ordentlig
- Rengjøring av kuleventilen blir lettere om den kan taes av (regner med at mye rusk ifra korn ol. kan bli liggende der)
- Man kan i større grad tilpasse ergonomien hvis en endrer brygge-oppsett
- Lettere å bytte ut når "Bilrema-ventilen" tar kvelden

Hadde vært kjekt å se hvordan andre løser "mesketank-problemet". Venter forøvrig på maltkvern, før bryggeriet (og bryggerimesteren) får vise hva de er gode for.... :)

Erlendso skrev:
Jalle skrev:
Bare nyskjerrig. Hvofor satte du kulekoblingen på slangen og ikke direkte på meske karet?

Jeg liker måten du tenker på, for tenkte sjøl på å gjøre det, men;

- Under lagring kan uheldige støt eller lignende mot kuleventilen få plast-deler på tanken til å knekke

Vet ikke hva slags plast det var i min eller er i din men min sprakk under boring, tror det er best slik du har det, den kan jo sprekke når det blir mye opne/stenge og regulering.

Ser fint ut, dette. Det kan forøvrig være en ide å la snittene i manifolden være vendt nedover, så får du avsinlingen lengst mulig ned mot bunnen.

Det se bra ut. Er enig med Gahr met at det kan være greit å la snittene vende nedover, men hvis det er for seint å gjøre endringer nå så vil det nok gå greit for det. Hvilke slags slanger har du brukt forresten?

Manifoldet hadde jeg litt problemer med å kutte riller i, men det gikk da noenlunde bra til slutt.

Du har ikke mulighet for å borre små hull ? og samtidig lage hull alle steder på manifoilen og deretter sette på noen avstands stykker av rørbiter for å løfte manifoilen litt fra bunnen.

"Mama didn't raise no fool!"  8)

At snittene peker oppover er selvsagt bare for syns skyld, har da fulgt med litt på forumet her! ;-)

Dette er heller ikke "sveiset sammen", da Eduard sier rengjøring er lettere når man kan ta manifoldet fra hverandre.

Slangene er fra biltema, og er armert PVC. Kanskje ikke "top of the notch", men tror de skal klare å motstå 60-80 grader.

NB, jeg vil anbefale å ikke bruke PVC...! Selv om de tåler høy temperatur uten å deformeres e.l., er det ikke dermed sagt at de er brukandes til varme næringsmidler. PVC er den plasten som er kjent for å inneholde mest skadelige stoffer som frigjøres når det kommer i kontakt med varm væske. Så hvis du vil unngå å få i deg hormonhermere og andre potensielt kreftfremkallende stoffer, bør du kaste disse slangene og bytte til noe annet.

Silikonslanger som er spesielt laget for næringsmidler ved høy temperatur er klart det beste, fås bl.a. fra MoreBeer.com og rør/slangeleverandører i Norge som TESS, Stavanger rørhandel etc. Koster jo litt, men med tanke på at PVC på det sterkeste frarådes å brukes til varme næringsmidler, bør det være verdt prisen...

Og en ting til, "akvarie-silikon", er det greit for (varme) næringsmidler...?

Lars Bjørnstad skrev:
NB, jeg vil anbefale å ikke bruke PVC...! Selv om de tåler høy temperatur uten å deformeres e.l., er det ikke dermed sagt at de er brukandes til varme næringsmidler. PVC er den plasten som er kjent for å inneholde mest skadelige stoffer som frigjøres når det kommer i kontakt med varm væske. Så hvis du vil unngå å få i deg hormonhermere og andre potensielt kreftfremkallende stoffer, bør du kaste disse slangene og bytte til noe annet.

Silikonslanger som er spesielt laget for næringsmidler ved høy temperatur er klart det beste, fås bl.a. fra MoreBeer.com og rør/slangeleverandører i Norge som TESS, Stavanger rørhandel etc. Koster jo litt, men med tanke på at PVC på det sterkeste frarådes å brukes til varme næringsmidler, bør det være verdt prisen...

Og en ting til, "akvarie-silikon", er det greit for (varme) næringsmidler...?

Akvariesilikon er trygt, da det er laget helt rent og avgir ikke stoffer. Hadde det gjort det hadde det ikke vært gøy å være gullfisk! Våtroms-silikon ol. inneholder en del stoffer som hemmer mugg og sopp-sporer ol. og som er svært giftige å få i seg.

Når det gjelder PVC-slanger tar jeg advarselen din på alvor, og skal ta en tur på TESS etter jobb. Men er ikke forresten slangene i heverter man kjøper på vinbutikker laget i PVC??

-Erlend

PVC = polyvinylklorid, så egentlig det samme. Sats helst på silikonslanger som Lars påpeker. Disse går også an å koke og er dermed lette å desinfisere. Heverter til vin er muligens laget av PVC men brukes ved romtemperatur. Problemet oppstår først når væsken er varm. Det er spesielt stoffene som gjør plasten myk som kan være helseskadelige.

Eduard skrev:
Heverter til vin er muligens laget av PVC men brukes ved romtemperatur. Problemet oppstår først når væsken er varm.

Ja, det var dette som gjorde at jeg ble litt skeptisk til akvarie-silikon også. Jeg har ingen peiling på akvarier, men antar at ikke vannet nedi der skal være opptil 80 C.... da er det iallefall ikke gøy å være gullfisk..!!  :klovn:

Gjennomsiktige slanger som er merket foodgrade eller merket til medisinsk bruk, er det noen som vet hva disse er laget av ?
Kanskje disse ikke er beregnet til høyere temperatirer ?

Ja, én ting er at det tåler 200 C uten å gå i stykker, men om det også tåler høy temperatur uten å avgi stoffer som er skadelige å innta er en annen ting...

Iom. at det er silikon og silikonslanger jo er kjent for å være det beste mtp varme næringsmidler høres det sikkert ok ut, men det var altså forskjellen mellom varmebestandighet og godkjenning for kontakt med varme næringsmidler jeg tenkte å påpeke...:)

Ja, én ting er at det tåler 200 C uten å gå i stykker, men om det også tåler høy temperatur uten å avgi stoffer som er skadelige å innta er en annen ting...
- Skikkelig viking-vørter det da, hvis den holder 200 °C!  :laugh:

På TESS koster en slik silikonslange nesten 400 kroner meteren. På www.morebeer.com får man det får rundt 2-3 dollar pr. fot. Er ikke så vanskelig å velge forhandler da.

Kjøpte idag en Anslutnings slange for buk til Varmtvannskrana. 2m 150,- spenn. fin å koble rett på kuleventilen :)Bakdelen er vel at de er noe stive. Liker ikke helt de PVC slangene nei.

Riis'en skrev:
Kjøpte idag en Anslutnings slange for buk til Varmtvannskrana. 2m 150,- spenn. fin å koble rett på kuleventilen :)Bakdelen er vel at de er noe stive. Liker ikke helt de PVC slangene nei.

Hvor kjøpte du den da? ???

Tilbake
Topp