Deler til bygging av mesketank

Gahr skrev:
Som nevnt, jeg har en dunk på ca. 30 liter (skyllevannstanken på bildet over) som jeg bruker til øl med OG over 1060. Med 2,5 l vann per kg malt, får jeg ca 8 kg malt i denne. Hvis jeg vil ha kraftigere saker enn ca. 1080, bruker jeg DME (og noe sukker, hvis vi snakker om belgiere). Det er ikke så ofte jeg brygger så sterke øl uansett, kanskje en til to ganger i året, men jeg har tenkt å kjøpe en litt større dunk, så jeg får plass til rundt 10 kg malt totalt.

Da er det bare å kjøpe en 70QT coleman xtreme  :ilike: Så må du kjøpe en konisk herfra http://www.nabrewing.com/emailer/  ;D

Så må jeg nok kjøpe nytt hus også. :idea: Har vurdert koniske tanker før, men kommer nok ikke til å gjøre det med det første. Nå har jeg et kjøleskap med god temperaturkontroll, tror det får bli med det foreløpig. Siden jeg ikke stikker om til sekundærkar eller høster gjær fra gjæringskaret allikevel, blir vitsen med en konisk tank litt mindre, synes jeg. Det jeg ville ha hatt, om jeg gjorde noe slikt, er en temperaturkontrollert tank, men da snakker vi fort en del lapper! Slik økonomien er akkurat for øyeblikket, bruker jeg helst lapper til å sy igjen hull i buksene mine. :cheeky:

Gahr;

Hvis jeg skjønner oppsettet ditt riktig; Stiller du inn "flow" på begge slangene slik at oppsettet ditt blir som en "kaffetrakter"? Eller lar du mesket stå en time på 65 °C, og så kjører du vann igjennom?

-Erlend

Dro på Europris i går og fikk kjøpt meg en 20 L cooler til 199.-. Tror den vil fungere greit nok til sitt formål som mesketank, den.

Rakk ikke Biltema i går, men tenkte jeg skulle innom der og kjøpe kopper-rør. Tror de har det meste av albuer, skjøter, og koblinger og? Tenkte i tillegg å fabrikere en kjøler med kopperrør herifra.

Lurte forresten på om disse gjennomsiktige Biltema-slangene går an å bruker til manifoldet? De er garantert ikke næringsmiddelgodkjent (akkurat som biltemas' rødpsrit), men hvilke alternativ finnes der ute?

Erlend

Jeg mesker i 90 min. Temperaturen varierer etter hvilket sluttprodukt jeg ønsker. Termometeret mitt viser nok litt for lav temperatur i forhold til den reelle temperaturen, men for de fleste øl, bruker jeg 65 °C. Så starter jeg tappingn fra mesketanken, og resirkulerer (dvs. at jeg tapper ut i et litemål først, og heller dette forsiktig tilbake over mesken, uten å forstyrre maltsengen) vørteren til den er klar/rimelig fri for partikler. En liter vørter er som regel nok. Så begynner jeg skyllingen. Jeg passer på at vannet i meskedunken står litt over malten, kanskje en-to cm. Jeg justerer flow fra begge tankene, slik at input=output. Tar det svært rolig først, og øker farten litt etter en halvtime. Hele prossessen tar ca. 70 minutter. Da har jeg 26 liter i gryta. Skulle mene dette er relativt standard fremgangsmåte for de fleste med liknende oppsett.

Erlendso skrev:
Lurte forresten på om disse gjennomsiktige Biltema-slangene går an å bruker til manifoldet? De er garantert ikke næringsmiddelgodkjent (akkurat som biltemas' rødpsrit), men hvilke alternativ finnes der ute?
Jeg ville vært meget forsiktig med å bruke slanger og rør av plast (og spesielt pvc) i prosesser hvor det skal passere varm vørter igjennom. Selv PVC-slanger av matkvalitet er bare egnet til bruk ved lavere temperaturer. Derimot skal den typen plast som brukes i gjæringsbøtter være OK (husker ikke hva den typen plast heter). Til slanger er silikongummi helt trygt. Men til manifoldet i meskekaret er likevel kobber bed beste, tror jeg.

Jeg ville vært meget forsiktig med å bruke slanger og rør av plast (og spesielt pvc) i prosesser hvor det skal passere varm vørter igjennom. Selv PVC-slanger av matkvalitet er bare egnet til bruk ved lavere temperaturer. Derimot skal den typen plast som brukes i gjæringsbøtter være OK (husker ikke hva den typen plast heter). Til slanger er silikongummi helt trygt. Men til manifoldet i meskekaret er likevel kobber bed beste, tror jeg.
Hvor får man kjøpt silikongummi-slanger? TESS?

Det er vel ingen bryggebutikker som selger silikonslanger til hjemmebryggere per meter.. Morebeer selger per feet og humlegården i sverige selger også 1/2 tommer sillikonslager.

Jeg har fått kjøpt silikonslanger i ulike diametere fra TESS i Lier. Jeg fikk forøvrig god hjelp av en av de ansatte der som er aktivt medlem av Drammen Ølbryggerlaug (og spesialist på å brygge lys lager!), Per Engedal. Han vil gjerne være behjelpelig, og har mobil 91627299.

Har brukt helgen til å fundere på den beste meske-kar-løsningen.

Tenkte jeg skulle prøve meg på Gahrs' metode, med noen modifikasjoner:

Den øverste cooleren (til varmtvann) lar jeg være inntakt, slik at jeg i tilleg til å brygge med kan bruke den til å ha hjemmebrygget øl i når jeg inviterer gutta med på fisketur eller sandvolleyball.

Den nederste cooleren/mesketanken tenkte jeg å herpe litt mer:
I selve mesketanken hadde det vært greit med en gjennomgang/krane nederst som man fester manifoldet til. Er ikke helt gira på å suge ut varm meske med kjeften, for dermed å brenne tunga slik at jeg ikke kan nyte mitt eget øl!
I lokket på mesketanken/cooleren tenkte jeg på å feste en "vann-distrubutør" i kobber, slik at mesken vaskes noenlunde jevnt.

Her må det altså en være en slags vanntett gjennomgang både på lokket og nederst på cooleren, men er det noen som vet nøyaktig dimensjoner og type overganger som kan brukes til dette? Får man slikt på bilrema eller Clas Ohlson?

-Erlend

Du trenger ikke være redd for varm vørter. Fra stigrøret ut fra meskedunken vil slangen som går til krana du regulerer flow med, være lang nok til at du ikke har problemer med å stenge før du brenner munnen. I tillegg er det en god slangebit etter krana, så det er ingen fare. Jeg har i alle fall aldri hatt uhell. I tillegg fungere slangene fint som "siktglass" som du kan bedømme klarheten med. Men det ser selvsagt bedre ut med en gjennomgang og kran i selve dunken, og så får du færre slanger å holde rene. Jeg er bare for lat til å gidde å modifisere utstyret mitt hvis jeg ikke absolutt må, ellers hadde nok jeg også fikset litt på det... ;D

Sliter fremdeles med å finne ut beste løsningen for koblingen gjennom mesketanken fra manifoldet.  Det kan virke som nipplene og koblingene fra Clahs Olson og Biltema er for korte.

Noen som har håndfast erfaring med dette, og vet nøyaktig hvilke koblinger som skal til for en frysebag på 30 liter?  :help:

Gruer meg nesten litt til å gå ned til min lokale rørleggersjappe og prøve å forklare en person som kanskje aldri har brygget hva jeg prøver å mekke til.  :-\

Erlend

Jeg bruker en ½ " skroggjennomføring (kjøp på nett eller båtutstyrsbutikk). Slå en bit 15 mm kobberrør inn i enden med flens og la den være inne i mesketanken. Kjøp noen pakninger eller o-ringer til tetting. Du kan kople maninfoil eller bazookascreen på rørstumpen. Her er noen bilder (bildet viser en kort versjon, det finnes lengre).

Erlendso skrev:
Sliter fremdeles med å finne ut beste løsningen for koblingen gjennom mesketanken fra manifoldet.  Det kan virke som nipplene og koblingene fra Clahs Olson og Biltema er for korte.

Noen som har håndfast erfaring med dette, og vet nøyaktig hvilke koblinger som skal til for en frysebag på 30 liter?  :help:

Gruer meg nesten litt til å gå ned til min lokale rørleggersjappe og prøve å forklare en person som kanskje aldri har brygget hva jeg prøver å mekke til.  :-\

Erlend
Slik gjør jeg det, borret et 14 eller 15mm hull (husker ikke) nede i kjølebagen, og så har jeg en gummipropp fra et gjæringskar i hullet, der passer 12mm kobberrør perfekt.

Så har jeg en 15x15cm firkant av rør som jeg har saget mange hakk i for siling av vørter, ikke lodd bend på rørene, bare klem de lett i enden så de sitter, så kan det hele enkelt demonteres for rengjøring.

på stussen som kommer ut av bagen har jeg montert en enkel kran fra rørleggeren, festet med klemring, så har jeg en 3cm stuss hvor jeg har festet et 90grader bend på for å få værteren dit jeg vil ;)

Enkelt og veldig funksjonelt!
koster kanskje 300kr for hele greia.

Tusen takk Rune og Røyrvik for svar!

Nå kanskje det blir mesketank ferdig før sommerferien!  :ilike:

Jeg har kjøpt kjøkkenbryggeriet til Leif Stana (Bratberg). Der er meskekaret en stålkjele med silbunn, så denne må selvsagt isoleres kraftig. Jeg har ennå ikke forsøkt å meske, men det er nært forestående. Da det virker som de fleste (alle?) mesker i isolerte kjølebokser, lurer jeg på om noen har forsøkt mesking i kjøkkenbryggeriet, og om den er brukbar til formålet.
Krana på denne kjelen lekker litt, så jeg må kjøpe en annen og sette på. Clas Olsson OK?

Jeg har lest om noen som har brukt disse CO-kraner og som er fornøyde. Siden det er meskeutstyr så trenger ikke kranen kunne taes helt fra hverandre for desinfisering, så kravene er nok litt lavere enn når det gjelder kraner som det går ferdigkokt (og evt avkjølt) stamvørter igjennom.

Det kan godt hende at det ikke er fullt så nødvendig å isolere oppsettet ditt. Rustfritt stål har visstnok ganske dårlige varmeledende evner, så det kan godt hende at du ikke opplever noe særlig stort temperaturfall. Prøv det gjerne ut med varmt vann først, og se hvordan temperaturen forholder seg når det står en stund. Hvis ikke dette gir tilfredsstillende materialer så kan man godt prøve å isolere med noen gamle dyner eller ta i et tak og lage en fin (påsettbar og fjernbar) isolasjonsjakke til bryggeriet.  :brygging:

Tilbake
Topp