Billig pumpe

Jeg sirkulerer bare til slutt, før jeg skal begynne å tappe. Og da er det snakk om ganske mange liter. Jeg bruker 2 stk 3-litersmål som jeg har stående i ei bøtte, slik at jeg tapper/sirkulerer kontinuerlig. Jeg flytter bare tappeslangen - som sjølsagt er av vinyl:) - mellom de to litersmåla. Jeg sirkulerer sikkert minst 20 liter. Hvor mye som skal til, varierer sikkert en god del mellom ulike bryggesystemer.

Når jeg heller tilbake oppi mesken, bruker jeg forøvrig ei god gammaldags vassause som jeg holder nede i mesken, sånn at det blir minimalt med plasking, og sånn at jeg ikke får kanalisering. Det ser nok rimelig klønete ut, men det funker greit.

Sida jeg nesten alltid bruker batch sparging, gjør jeg dette to ganger. Men det trengs mye mindre sirkulering andre gang - av en eller annen grunn jeg ikke skjønner.
Aha, så du koker ikke i samme kjele som du mesker i? Har brygget BIAB omtrent siden jeg startet og har ikke plass eller ork til en dedikert granfather eller liknende. Har fått inn ok prosess på ting, men er alltid på jakt etter bedre måter å gjøre det på. Hva er grunnen til at du sirkulerer etter mesk og ikke under?

Så vidt jeg har lest tåler vinyl kun opp til 60c, eller har du fått tak i noen jeg ikke har sett?

Har ikke sett tegn til skade på mine. Overfører skyllevann på 80 grader gjennom dem uten problemer. Næringsmiddelgodkjente fra Biltema. Har kokt dem, også - men da kan det skje noe, dvs. de kan deformeres.

Ser ingen grunn tl å kjøpe den til 49 kr per meter på Brewshop. Under halve prisen på Biltema.

Sist redigert:
Aha, så du koker ikke i samme kjele som du mesker i? Har brygget BIAB omtrent siden jeg startet og har ikke plass eller ork til en dedikert granfather eller liknende. Har fått inn ok prosess på ting, men er alltid på jakt etter bedre måter å gjøre det på. Hva er grunnen til at du sirkulerer etter mesk og ikke under?
Nei, jeg brygger ikke BIAB, men klassisk Denny Conn-style batch sparging. Det blir vesentlig enklere med egen kjele til koking, men du kan jo bruke den samme til både mesking og koking. Da går det en del mer tid mellom mesking og koking, sida du må rense ut masken og gjøre kjelen klar til koking, så bryggedagen blir lengre.

Det er ingen grunn til å sirkulere under meskinga. Du bør røre innimellom, men sirkulering har ingen nyttig funksjon.

Jeg har tru på at klar vørter til kok er en god ting - en av de mange småtingene som i sum = bedre øl, men som aleine antakelig er nokså lite merkbart. Du kvitter deg med en del proteinslam, men særlig med stivelsesrester, som kan gi tåke i det ferdige ølet - etter hva "noen" mener.

Sist redigert:
Har ikke sett tegn til skade på mine. Overfører skyllevann på 80 grader gjennom dem uten problemer. Næringsmiddelgodkjente fra Biltema. Har kokt dem, også - men da kan det skje noe, dvs. de kan deformeres.

Ser ingen grunn tl å kjøpe den til 49 kr per meter på Brewshop. Under halve prisen på Biltema.
Hmm, ser ut som at alle(de jeg fant i alle fall) pvc slanger som selges i Norge har arbeidstemp opp til 60c, da tør jeg ikke bruke dem på høyere temperatur i bryggeriet. Jeg får leve videre med det oksygenet som silikonslangene mine tilfører vørteren, er mer bekymret for plast enn oksygen.

Hmm, ser ut som at alle(de jeg fant i alle fall) pvc slanger som selges i Norge har arbeidstemp opp til 60c, da tør jeg ikke bruke dem på høyere temperatur i bryggeriet. Jeg får leve videre med det oksygenet som silikonslangene mine tilfører vørteren, er mer bekymret for plast enn oksygen.
Du tenker på at uønska stoffer kan lekke ut?

Skal ikke si at det er feil. Men slangene tåler høyere temperaturer, reint fysisk. Får prøve å "forske" litt:).

Du har nok et poeng. 60 grader er den etablerte trygghetsgrensa for å unngå lekkasje av potensielt farlige stoffer.

Tilbake
Topp