Billige deler i rustfritt

Kom over en ebay selger som selger litt småplukk i rustfritt, gratis frakt er det også. Ikke alt man trenger, men det er ikke dumt å få en rustfri kuleventil til 10$ ferdig levert:

http://stores.ebay.com/dailyappliance2010/Pipe-fittings-/_i.html?_fcid=154&_fsub=2802959013&_jgr=0&_localstpos=&_sid=993759843&_stpos=&_trksid=p4634.c0.m322&gbr=1

Bjørnar Tøndel skrev:
Er de næringsmiddelgodkjente?
Hmm. Rustfritt 304, og rustfritt 316 er det ikke noe problem med. PFTE er teflon. Men kanskje man burde spurt selger for å være på den sikre siden :)

Her er det selgeren sa angående kuleventilene i rustfritt:
"Yes, it is food grade and specially for high temp."

Ein ting man burde tenke på hvis man skal kjøpe dei kuleventilene der er at dei ikkje er full port, og vil da lettere tette seg. Eg er ikkje 100% sikker, men eg har ihvertfall alltid styrt unna slike kompakte 1/2" ventiler fordi eg meiner å ha lest eit sted at dei ikkje har "god nok" dimensjon igjennom.

Torvald skrev:
Ein ting man burde tenke på hvis man skal kjøpe dei kuleventilene der er at dei ikkje er full port, og vil da lettere tette seg. Eg er ikkje 100% sikker, men eg har ihvertfall alltid styrt unna slike kompakte 1/2" ventiler fordi eg meiner å ha lest eit sted at dei ikkje har "god nok" dimensjon igjennom.
Kuleventilen beskrives slik: "1/2" Female NPT 316 Stainless Steel Full Port Ball Valve Vinyl Handle WOG1000"

hmm.. :jaha: Mulig det er feil bilde??? For eg er temmelig sikker på at den ventilen på bilde er ein Compact 1/2" ball valve, som eg meiner ikkje er full port.

Torvald skrev:
hmm.. :jaha: Mulig det er feil bilde??? For eg er temmelig sikker på at den ventilen på bilde er ein Compact 1/2" ball valve, som eg meiner ikkje er full port.
Ja, det ser litt mystisk ut. Men uansett et veldig billig alternativ for de som ikke bryr seg om slikt, og vil bare ha en rustfri billig kuleventil. Og så er det litt annet der også som kan brukes

Jeg har brukt samme ventil som på bilde i over et år (ikke rustfri, men ellers identisk)
Har ikke hat noe problemer med den, og jeg bruker den fra kokekjelen med humleblomst og trub i.
Bruker en bazookascreen også, men jeg kommer nok til å bestille en slik rustfri en. Fine priser!
Takker for tipset.

Nå er eg enda meir sikker, hvis bilde er riktig er dette ikkje full port. Ser man på bilde nede på sida(sjekk link), så ser man eit bilde av insida fra ventilen. Og der ser man at dimensjonen skrumper inn ganske mykje der hvor kula vrir seg. På full port kraner er det lik dimensjon igjennom heile krana.

Uansett er den jo heilt brukbar, men den er altså ikkje full port som selger oppgir. 10$ ferdig levert er jo uansett ikkje den store utgiften, så om man ikkje liker krana har man jo ikkje tapt den store summen.

http://www.ebay.com/itm/1-2-Female-NPT-316-Stainless-Steel-Full-Port-Ball-Valve-Vinyl-Handle-WOG1000-/270865777421?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f10dbc30d

Hadde rustfri tappekran, men fant en slik 3 piece rustfri til 24$ og kjøpte den.
Bestillte likevel en del koblinger i rustfritt herfra. Meget hyggelige priser.
Det slår messing fra biltema, og du slipper å reise å hente ;)

magne1972 skrev:
Hadde rustfri tappekran, men fant en slik 3 piece rustfri til 24$ og kjøpte den.
Bestillte likevel en del koblinger i rustfritt herfra. Meget hyggelige priser.
Det slår messing fra Biltema, og du slipper å reise å hente ;)

3 piece, det er de demonterbare kuleventilene?, er de kurrante?
Har hørt at det ikke er så særlig bra med kuleventiler og ølbrygging fordi det gjerne kan samle seg litt dritt i kula, men lar det seg greit vaske uten å demontere hver gang?
(Ser bare at butterfly ventiler koster en haug mer enn hva demonterbare kuleventiler koster rundtomkring..)

Over bekkjen etter vatn?

Som nyfrelst bryggjar har eg  leita etter mykje utstyr - f.eks. rustfrie rørdingsar og anna på Ebay.  Og silikonslangar, hurtigkoplingar og silikonpakningar.    Så fann eg ut at Damstahl (har f.eks. butikk på Askøy for dei som er i Bergensområdet) har ein god del slikt.      Ei 1/2 toms kuleventilkrane  78 kroner (er det kanskje utan moms?).     Idag var eg også og kikka etter gjenomføringar på ein båtbutikk (Frydenbøt Båtsenter her i Bergen) og det viste seg at dei har mykje rustfritt (316) .  Kan ikkje akkurat sei at eg vart vettskremt av prisane på vanleg rørdelar i 316 rustfritt (kranane var kanskje litt vel dyre).     Sjekk www.flak.no

Det er jo greit at vi som bryggjer ikkje let oss lura til å betala grove overprisar for ein del saker og ting vi brukar - men å alltid gå utanlands for å leita etter utstyr blir i overkant og i det lange løp er det vel ikkje alltid lønsamt for oss her i landet.   Og amerikanske delar har ofte heilt andre mål enn dei vi brukar (NPT på før - f.eks.).    Det er også frustrerande å bruka tid på å finna saker og ting på f.eks. ebay og andre utanlandske nettstader for så å oppleva at dei ikkje sender til Norge.  (ja - eg veit om JetDirect.no men det er i overkant for nokre småsaker).

Kanskje vi skulle laga eit eige *hovedtema* her på Norbrygg med kor ein kan få tak i utstyr *lokalt i Norge* eller evt. i Europa?  

- rustfrie rørdelar - europeisk/internasjonal standard
- kranar i rustfritt
- hurtigkoblingar ?
- silikonslangar (litt meir utval enn norske bryggjebutikkar har)
- kjelar (culina.no har f.eks. ein god del med rustfrie kjelar)
- kjøleboksar (eg måtte satsa på Clas Ohlsson sine til mine første brygg - dei funka først med ei dyne rundt seg). MÅ ein verkeleg importera for å få noko skikkeleg?
- styringsutstyr (PID/SSR, Arduino, og anna?  Kanskje nokon som verkeleg forstår seg på slikt kan koma med anbefalingar til oss andre? Eg ser det er ein del her og der om slikt men det blir veldig tilfeldig kva ein finn når ein søkjer..)  

??

Neslekkim: ser ut til å være meget rengjøringsvennlige. Det er årsaken til at jeg skal prøve en.!
Katla: kom opp med slike kjøp i norge, så kjøper jeg. Det er enklere å finne en kineser en en askøying på nett :)

En god ide, men min erfaring tilsier noe annet:
Mange av de "gunstige" leverandørene vi har i Norge er rettet mot næringsvirksomhet, ikke deg og meg med nisseluen i hånden.
Culina var ikke interessert i å selge kjele til meg......
Jeg er oppvokst på Askøy men vet ikke om Damstahl selger til privatpersoner, men deres virksomhet er helt klart rettet mot industri og næring.
Jeg er helt klar i min sak, så lenge ikke Norske bedrifter er villig til å ta hånd om det norske markedet så kjøper jeg der det er mest gunstig for meg.
Jeg jobber selv i en automasjonsbedrift og vet at mye av dette utstyret ikke er mulig å distribuere i Norge med fortjeneste, gitt at pris skal holdes på samme nivå.
Det positive med å kjøpe over bekken er at man IKKE trenger å GÅ over bekken, det er jo andre som ordner den etappen for deg....
noen tastetrykk og pakken er i postkassen.

:jaha: fordi det ligger på en øy?

Har vært der flere ganger på jobb. Heter det gudbrandsdøl, nordøl, eller selver der jeg kommer fra?
Dialekt er artig det, men øl heter øl norge rundt....

Tredelte ventilar er lett å gjere reine. Dei kan plukkast i bitar og puttast i oppvaskemaskin eller leggast i lut, pbw etc.
Med vanlege kuleventilar må ein berre passe på å spyle gjennom med kula halvt open slik at ein får vaska bak kula og pakvivgane. Og så huske at det vil stå innestengt veske i kula om ein stenger ventilen med veske i.

Espen Unnvik skrev:
Det positive med å kjøpe over bekken er at man IKKE trenger å GÅ over bekken, det er jo andre som ordner den etappen for deg....
noen tastetrykk og pakken er i postkassen.

Og ofte er frakta fra Kina eller USA en brøkdel av frakta fra Oslo til Drammen..

Men det hadde vært suverent om man kunne kjøpe smånips i Norge for kurrant pris, men som du sier, de fleste er lite interresert i å selge småting til privatpersoner.
Ja, endel båtutstyrs butikker kan nok ha litt av hvert, hvis man har slike i nærheten, jeg har ikke funnet noen her iallefall.

Tilbake
Topp