Arduino, SSR, PID - teknikk og utstyr

neslekkim skrev:
ok, tenkte litt om de på f.eks 40a kunne tynes litt mer uten ribbe enn en på f.eks 25a, har bestilt ribber, så det er ikke så pes, bare lurte litt på det.
Er jo samme enhet, så jeg antar de avgir like mye varme.

Ja det kan dei sjølvsagt. Straumsturken ting tåler kokar alltid ned til komponentens indre resistans, som igjen har direkte samanheng med varmeutviklingen i komponenten. Det er varmen som dreper, ikkje straumen i seg sjølv:)
 
er det enklere å programere slike kort enn å programere en pc med i/o kort?
hva er egentlig fordelen med disse?
spør egentlig fordi jeg aldri har sett slike kort før, men er vant til i/o og pc....
alle? har vel en gammel pc liggende å slenge så det må jo være en løsning.
 
Fordelen er å slippe å ha en pc stående å bråke, en arduino/netduino/fez panda/freeduino etc er bare en liten dings som kan stå der, tilkoblet nett eller ikke, logge, gjøre ting, ogsåvidere.
Har et lass pc'er her også, men gidder ikke å hive opp slike rundtomkring.

På en pc så må du også ha IO kort for å gjøre noe..
 
Du kan jo også lage PC-interface til arduinoen, er ikke så forferdelig vanskelig heller. Kan jo være greit om det blir mye funksjoner for å oppdatere parametere. Feilsøking blir jo også endel lettere om man kan kjøre data over til PC.

Vil si den største fordelen med IO-kort må være muligheten til å bruke Labview, blir vel ikke stort enklere når det kommer til styring/måling.
 
neslekkim skrev:
Fordelen er å slippe å ha en pc stående å bråke, en arduino/netduino/fez panda/freeduino etc er bare en liten dings som kan stå der, tilkoblet nett eller ikke, logge, gjøre ting, ogsåvidere.
Har et lass pc'er her også, men gidder ikke å hive opp slike rundtomkring.

På en pc så må du også ha IO kort for å gjøre noe..

Du bygger jo ditt eget io kort når du starter erlektrolabben :) og da har PC uendelig loggingsmulighet.
 
Oddvar Demmo skrev:
neslekkim skrev:
Fordelen er å slippe å ha en pc stående å bråke, en arduino/netduino/fez panda/freeduino etc er bare en liten dings som kan stå der, tilkoblet nett eller ikke, logge, gjøre ting, ogsåvidere.
Har et lass pc'er her også, men gidder ikke å hive opp slike rundtomkring.

På en pc så må du også ha IO kort for å gjøre noe..

Du bygger jo ditt eget io kort når du starter erlektrolabben :) og da har PC uendelig loggingsmulighet.

Klart, men har bestilt etherkort til arduino'en, så da kan jeg hekte på ether på den, og få pc'en til å motta data via f.eks syslogd ellernoe .)
 
neslekkim skrev:
Skulle gjerne ha byggd styring med mikrokontroller og slikt men det vil ta meg så lang tid å lære og sykle igjen at det blir manuelt. Men eg har timerar og termostatar slik at eg kan fylle vatn kvelden før og stille inn tid for starttidspunkt, og temperatur. Om morgonen tømmer eg i malten og tastar inn mesketemp.

Men ein dag...

Bra med ein skikkeleg GEEK-tråd!

Litt arti å legge inn mesketid, maltvekt og mesketemperatur, så om morgenen opner magnetventilen og fyller anntall kilo vann og mesketemp er korekt når malten er blandet ut.
Har selv litt problemer med vekta men det ordner seg nok med tiden,
 
neslekkim skrev:
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
Det er ikke dette du kaller PID vel?
http://cgi.ebay.com/Temperature-Con...22?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6514f116 Har tre slike, og de er greie nok de, til temperaturstyring for kjøleskap og gjæring etc, men har lyst til å mekke noe som kan styre f.eks speidelen.. :D

Det er en termostat, ikke en PID-kontroller.

Vet, men jeg fisker etter hva som er de billige kina PID'ene.. får vel bare lete igjen da :)

http://cgi.ebay.com/PID-Temperature...49?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb484eb29
Jeg bruker denne og er veldig godt fornøyd. Bruker en 3 fase SSR kjøpt fra www.elteco.no og styrer et 3 fase 5 kw elemnt til mesking og koking.
 
Brede,
eg tenker på ein løysin lignande din, men med slakta vvb og enten 2 eller 3 x 3kw varmeelement under silbunn.
Kva volum bryggar du, og finn du 5 kw tilstrekkeleg til å heve tempen til mash-out på fornuftig tid? Kan du annslå ca flowrate på sirkuleringe med pumpa di?

Eg tenker bryggevolum inntil 100l. Skal koke i separat kjele
med inntil 9kw.
 
protto skrev:
Brede,
eg tenker på ein løysin lignande din, men med slakta vvb og enten 2 eller 3 x 3kw varmeelement under silbunn.
Kva volum bryggar du, og finn du 5 kW tilstrekkeleg til å heve tempen til mash-out på fornuftig tid? Kan du annslå ca flowrate på sirkuleringe med pumpa di?

Eg tenker bryggevolum inntil 100l. Skal koke i separat kjele
med inntil 9kw.
Hei!
Jeg brygger ca 50 L i slengen, men kjelen er akkurat 100L til toppen så kunne nok brygget 80-90 L
Når jeg brygger 50 L og stegmesker øker tempen ganske nøyaktig 1 grad i minuttet og det er jeg fornøyd med.
Sirkulasjonshastigheten L/Min er jeg litt usikker på, men struper inn litt på krana og har vel 5-8 L min(har aldri målt) bare passer på at det ikke blir tørt til varmeelementene. (har kjele inni kjele).
Til 100 L høres 9 Kw veldig bra ut, Mener det er flere som bruker rundt 6Kw.
Lykke til
 
Brede skrev:
Hei!
Jeg brygger ca 50 L i slengen, men kjelen er akkurat 100L til toppen så kunne nok brygget 80-90 L
Når jeg brygger 50 L og stegmesker øker tempen ganske nøyaktig 1 grad i minuttet og det er jeg fornøyd med.
Sirkulasjonshastigheten L/Min er jeg litt usikker på, men struper inn litt på krana og har vel 5-8 L min(har aldri målt) bare passer på at det ikke blir tørt til varmeelementene. (har kjele inni kjele).
Til 100 L høres 9 kW veldig bra ut, Mener det er flere som bruker rundt 6Kw.
Lykke til

Sorry at det blei litt OT, men takk så mykje for info!
 
Jeps, da ramla det inn et par Arduino'er gitt :)
og litt shields, og litt deler som ikke passer sammen, ogsåvidere, jaja :)

Etter jeg bestilte så har jeg surfa rundt mye og funnet ut endel av tingene, og så vel at jeg hadde bestilt litt feil av enkelte ting, men er jo en læreprosess det også :)
Men må si det er faschinerende hvor mye kult man nå kan skaffe, og hvor mye rart man kan gjøre, før var det utenkelig å begynne å lage noe som benyttet i2c bus for et lite prosjekt, men idag er det helt naturlig.

Har fått testa litt, var enkelt å laste opp program på enheten, og det morsomme er jo at programmet bare starter av seg selv når det er opplastet, og restarter man enheten så ligger programmet der fortsatt og autostarter, samme om man kobler av strømmen, og på igjen, så det er litt kult, slippe å tukle med å lagre ting på andre minne-enheter.

Glemte å bestille temperaturfølere og ting for å teste litt da, så foreløpig har det bare blitt blinkende lysdioder :D
 
Gleder meg til å høre hva du syns om arduinoen, har ikke hatt fingrene på ett slikt kort enda, men fra hva jeg har sett er dem jo knallbra.

Om du virkelig vil eksperimentere med temperaturfølere, så kan du finne en gammel enhet, lodde ut en diode og bruke den som temperaturføler. Blir det samme som en halvleder-temperaturføler som man får kjøpt.

Apropos i2c-bussen, det er vel mer typisk å kjøre SPI, enklere for små prosjekter og potensiellt raskere.
 
neslekkim skrev:
Glemte å bestille temperaturfølere og ting for å teste litt da, så foreløpig har det bare blitt blinkende lysdioder :D

Bruker selv Arduino + SSR  til å styre gjærings-kjøleskap med (kjøling og varming).... Det har vært et utrolig kjekt prosjekt: Alt fra  å lodde elektronikk til å skrive programmer for arduino, skrive program i visual basic til å snakke med arduino via RS232, logge data fra arduino til mysql database...
Ett tips til temperatur sensorer... Du kan kjøpe selve sensoren og lage proben selv. Hvis du gjør det kjøp TMP36 (ikke LM35) -  de er enklere å bruke med arduino hvis du skal lese lave temperaturer.
Her er ett eksempel på DYI temperaturprobe... http://www.homebrewtalk.com/f51/diy-submersible-temperature-probe-26400/
 
om dere er litt gira på å måle på temperatur og gjerne vil gjøre det rimeligt vil jeg anbefale denne side
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath=35&products_id=269
det er en forsterker for hvilken som helst K-Type temperatur føler.
er hamrende let å bruke på arduino samt du kan bruke K-Type sensor som du kan få i en mende forskjellige utgaver og størrelser til nesten ingen penger.
om du ønsker direkte visning av temperatur kan jeg anbefale å handle slikt LCD http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=198
og gjerne få denne med http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=292 så du ikke trenger å bruke alle IO pinner på arduinoen til LCD displayet.
venter selv på en Register Shifter krets som jeg skal bruke sammen med 1 4X40 linjers display da det ikke kan brukes sammen med LCD Backpacken

Har akkurat bygget en slags frekvensomformer til å regulere hastigheten i min hjemmebygga magnetrører har brukt 5 SSR 4 for dc og en for ac, en Arduino Uno, en kraftig likeretterkrets, en k-Type sensor og forsterker, LCD og Backpack, 2 potentiometere 2 brytere, en viftemotor for et kjøleaggregat 35W samt en varmeplate fra en utsliten kaffitrakter
alt alt under 700 kr i materiell samt ca 20 timers koselig (og da mener jeg at jeg virkelig koser meg) kjekt arbeide.
et potentiometer brukes til å regulere turtall, det andre til temperatur. en hovedbryter og en for å kople varmen helt fra.
 
Pustar liv i denne litt igjen sidan det er ein geektråd.

Eg treng ein software til PC som plottar data real time fra comport (RS232) og lagar loggfil som kan lagrast og studerast offline. Det eg har gjort til no er å ta imot med hyperterminal, og copy/paste i excel, men det blir ikkje live.

Det er ifm ein mikrokontroller som les div signal og viser på display samt sender serielt over 232.

Nokon som har tips?
 
Tilbake
Topp