Billige HERMS-ventiler? Forslag?

Hei!

Er i planleggingsstadiet av et HERMS-oppsett. Tenkte å lage noe slikt som de har på "Black Heart Brewery".
Her er et bilde av panelet deres. All credz til Black Heart Brewery selvfølgelig.
For dette trenger jeg 2 pumper (bestiller mest sannsynlig fra bryggmaker.no), en drøss med ventiler, noen småting fra Auberins (SSR, PID, brytere og dioder).

Har sett på ebay og funnet noen ventiler som jeg tror kan bli brukt, men er litt usikker. Disse er de jeg tror passer mitt bruk best.

Hva tror dere?

Er det evt. noen andre plasser de selger brytere og dioder enn Auberins?


Takker for alle forslag, mvh. Stephan.
 
Linken din er til ein 1/4" ventil. Trur nok du bør gå for 1/2".

Min personlege meining er at det er bedre med slangar med hurtigkoblingar, i staden for hard piping og ein masse T-stykker og ventilar. Syns det blit litt overkill på eit lite heimebryggeri.
Men for all del, det er artig med automasjon.
 
Jeg har kjøpt en del solenoid ventiler selv også, men alle jeg har demontert, for å se på konstruksjonen, gav meg skuffelse.

De fleste solenoid ventiler er egnet for rene væsker som vann.
Vann med humlerester, eller vann med litt maltrester har jeg ingen god følelse for.
Skal man automatisere (jeg er i full gang selv......) bør man strebe mot ett system som ikke feiler....for eksempel går tett, eller ikke klarer å lukke en ventil 100% forde noe har "køddet til" en ventil....

Ellers enig med Protto, gå for 1/2", ville satset på 1/2" gjennom hele systemet....

Konklusjon: bruk gjerne solenoid ventiler, men vær litt kritisk....
 
@ Protto: Jeg har tenkt å bruke silikon-slanger og hurtig-koblinger.
Men har lyst på noe som er litt "high-tech" da jeg liker å vri på brytere og bare se ting "bli gjort av seg selv".
Hadde tenkt å bygge et lite "skap" hvor alt av elektronikk blir plassert i et sikrings-skap som jeg monterer inn på en av sidene.
Hurtig-koblingene blir slik at jeg  kan koble fra kjeler og slikt fra noen hurtig-koblinger som stikker opp mellom de 3 kjelene, uten å måtte demontere absolutt alt.
Når jeg da skal begynne neste brygging, tar jeg bare ut kjelene og slangene med hurtig-kobling på hver ende, stikker en ende inn i kjelen og den andre på koblingene imellom kjelene.

Er dog litt usikker på om jeg skal bruke induksjons-topp eller få montert inn ett varmeelement i HLT og kokekar.
Ser for meg at det blir enklest med induksjons-topp i forhold til kjelene, men igjen litt usikker på hvordan det er å få en induksjons-topp PID-styrt.

@ Espen: Etter hva jeg har skjønt er solenoid ventiler mer som en nåleventil, bare at de er "av/på" og ikke regulerbare.
Skjønner det du mener med humle- og maltrester, og har selv tenkt litt på dette.
Hovedsaklig har jeg vært ute etter motoriserte kuleventiler, men jeg synes de jeg har funnet til nå er "litt" stive i prisene...
Har du noen forslag?


Mvh. Stephan.
 
Har selv sett etter motoriserte kuleventiler, men som du sier, stive i prisen.

Problemet med solenoid ventiler er at når de er åpen, er åpningen veldig liten og som oftest basert på en gummi (eller annet materiale) pakning som gir en svært liten spalte.

Jeg har valgt å benytte flere pumper.....også litt stiv i prisen...
 
Her er ein 1/2" i rustfritt som viser korleis den er oppbygd med membran:

http://www.ebay.com/itm/1-2-Electric-Solenoid-Valve-12VDC-VITON-STAINLESS-S21V-/300569711077?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45fb59d1e5#ht_2096wt_1165


og i plast (nylon med rustfri "plunger" og silikon) - nylon er vel OK? Den taklar 90 grader.  
http://www.ebay.com/itm/1-2-Gravity-Feed-Electric-Solenoid-Valve-DDT-CD-12VDC-/290661681547?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43acc9498b#ht_2170wt_1165

Om ein klikkar seg rundt på bildene får ein sjå korleis dei ser ut på innsida.
 
Dere har sikker fått det med dere men, det er vanntrykket som opner/stenger ventilen, ikke magnetkraften, den opner bare for et lite hull så tar vatrykket over, derfor trenger vi ett trykk,    som regel 
er det rusk i vannet greier ikke ventilen å stenge og kanskje ikke å opne.
Jeg kunne ikke se det på bildene i farten men så er dette hullet lite, du får såvidt en knappnål litt inn i det.
 
Jeg kjøpte først noen magnetventiler på e-bay i god tro uten å lese specs på de skikkelig. Koblet de til vannslangen her hjemme og de fungerte utmerket. Ble derfor overrasket når jeg koblet de på bryggeriet, åpnet ventilene og ikke en dritt skjedde. Satt meg derfor ned og leste specs på de og så de krevde litt trykk for å slippe vannet gjennom. Ut fra det jeg husker fra skolen måtte fallet være på ca 50cm for at ventilen skulle slippe gjennom vann. Gikk derfor på jakt etter nye som slipper gjennom vann uansett, såkalte gravity feed solenoid ventiler. Fant disse også på e-bay. De fungerer ok, men som det blir sag er ikke gjennomstrømingen all verdens. Sjekk derfor nøye før du kjøper ventilene om de faktisk passer til ditt bruk :) Selv billige bomkjøp er litt ergelig :)
Jeg endte opp med disse som fungerer ok:
http://www.ebay.com/itm/290661681547?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
 
Bumper denne tråden litt igjen.

Såkalte "solenoid" valves har jeg skjønt kan bli litt problematisk å bruke, dersom man får maltrester med fra meskekaret.
Hvordan er det å f. eks. bruke en "bazooka" under falskbunnen? Ser for meg at om jeg har en bazooka som er ganske lang, og med mest mulig hull av minimal størrelse, så vil dette hjelpe på å unngå tette ventiler.
Skjønner at det kan bli problematisk å få noe slikt montert, men hadde vært gøy å fått det til.

"Actuated ball valves" har jeg sett en god del på, og har til nå ikke funnet noen i brukbar størrelse til under 1500kr stykket.
 
Etter å ha sett etter "actuated ball valves", og funnet ut at prisen er MEGET stiv, har jeg gått over til å se litt på "solenoid valves"/magnetventiler.
Har funnet ut at det er 2 forskjellige typer.
1 bruker magneten til å løfte et stempel som igjen åpner et lite hull slik at trykkutgjevning blir mulig.
Den andre typen bruker magneten til å løfte hele ventilsetet.
solenoidvalvedrawing188x188.jpg
ValveEV220Bdrawing188x188.jpg

(Bilder tatt fra danfoss.no)
Slik jeg har forstått det på de som har svart på tråden, er det ventilen med det lille hullet i som er mest problematisk, da denne veldig lett går tett.
Hvordan er det derimot med den som hele ventilsetet blir løftet opp på? Ser for meg at åpningsprosessen går glatt som bare det, men at den lett kan gå tett om ventilsetet ikke blir løftet høyt nok. Eller at den ikke stenger seg helt om malt-rester legger seg mellom ventilsetet og o-ring.
Tar jeg helt feil på dette?

Mvh. Stephan.
 
Tilbake
Topp