Birger Eriksen-dagen

Målte min til 1.018. Overraskende lite bitterhet med tanke på den høye IBU jeg fikk :D
Har alltid sett for meg at bitterhet må deles på restsødme og man deler IBU på restsødme for å få "reell" opplevd bitterhet. IBU/FG Hvis man anserFG 1.010 som utgangspunkt = vil 100IBU gi Rikards opplevde bitterhet = 100/1 = 100. Hvis man da har SG 1.020, som er dobbelt så søtt(i min verden) får man 100/2 = 50 i opplevd bitterhet. Dette er kvasiskap hentet fra hodet mitt, men passer egentlig ganske greit med egne erfaringer.

Har alltid sett for meg at bitterhet må deles på restsødme og man deler IBU på restsødme for å få "reell" opplevd bitterhet. IBU/FG Hvis man anserFG 1.010 som utgangspunkt = vil 100IBU gi Rikards opplevde bitterhet = 100/1 = 100. Hvis man da har SG 1.020, som er dobbelt så søtt(i min verden) får man 100/2 = 50 i opplevd bitterhet. Dette er kvasiskap hentet fra hodet mitt, men passer egentlig ganske greit med egne erfaringer.
Men jeg fikk en IBU på 145 iflg. Brewfather :cool:

Du kan ikke lese restsødme ut av FG.

FG avgjøres av mange forhold. Et øl med FG på 1.020 kan for den sakens skyld være "tørrere" enn et øl med FG på 1.010.

Utprega kvasivitenskap, det der, ja:). Men du har sjølsagt rett i at restsødme er av de faktorene som påvirker opplevelsen av bitterhet.

Tilbake
Topp