Bismak på brygg?

God kveld

Tok før jul steget fra ekstraktbrygging til full pakke med BB60. Har i løpet av jula brygget tre øl:

- Red Ale (etter ferdigsettet fra olbrygging.no)
- Kölsch
- Stout

Kölschen smaker bra, men de to andre har etter min mening en merkelig bismak. Klarer ikke å beskrive den, men virker søt/sur/stram i ettersmaken. Stouten har riktignok bare fått 1 uke på flaske, men red alen har stått i 4 uker til karbonering og 4 dager kaldt. Stouten har bare ei snau uke på flaske og noen timer i kjøleskapet.

Er det noen i Eidsvoll/omegn som kan tenke seg å hjelpe til med en prøvesmaking?

Takk, jeg håper det gjør susen så det er kanskje ingen grunn til panikk ennå. Ble bare litt skeptisk ettersom jeg syns både red alen og stouten har tendens til samme usmak. Kan nesten beskrives som magesyreaktig. Trist men sant..

Tror prøvesmaking gjort av en medbrygger med litt erfaring, som du ber om, er letteste vei til å gi deg svar på hva som er status. Litt vanskelig å beskrive smaker på nett og ennå vanskeligere å gi fornuftige svar  ::)

4 uker for karbonering av en Red? Naturlig? På hvilken temperatur?

2 uker på 18 °C bør være tilstrekkelig for naturlig karbonering av en Red (Ale). Deretter vil jeg anbefale min. 5 uker på 6-8 °C for modning. Det skjer utrolig mye på denne tiden. Serverte en Red med 2 uker naturlig karbonering + 2 uker lagring på 7 °C til en gruppe lokale "ølkjennere", og fikk tilbakemelding på at ølet var glimrende, men hadde en "vannaktig ettersmak". Var selv enig i dette og var i grunnen klar over dette på forhånd. 4 uker senere var ettersmaken borte, og ølet var topp!

Stout bør etter min mening lagres like lenge som en Red, kanskje med unntak av en havrestout (Les. Andrimne) som faktisk er klar etter et par uker!

har vært borti det sjøl,spesielt med øl som er gjæret på tørrgjær,men det har alltid forsvunnet etterhvert,mye verre hvis det blir eddik,da kan du eventuelt legge av litt til en salat dressing

Tilbake
Topp