Bitter NEIPA etter tørrhumling

Søkt litt rundt på webben og det ser ut som Galaxy er en krevende humle, høyt innhold av polyfenoler. Hvis disse rekker å binde seg så virker det som det er vrient å få ut igjen.
Mye Galaxy på varm side kan føre til mye bitterhet er min erfaring
 
Sikker på at du ikke forveksler tanniner med bitterhet? Du vil få veldig mange tanniner fra veldig tørrhumlet øl. Mitt tips er å CC ølet før du tapper til fat. Tanniner bunnfeller. Så må du time det til egen smak, når du tapper.
Så du mener at man smaker underveis i tappingen? Jeg tok med alt fra karret når jeg tappet over på fat, typ 0.5l igjen.
 
Snekret sammen en Citra neipa for et par mnd siden, som er supergod nå. 700 gram totalt til 50 liter i gjæringstanken. Slik humlet jeg den. 7-dagers humla gikk i tanken ved tapping, De siste 200 gram når stormgjæringa var på vei å gi seg litt. Noe mer enn dette tror jeg tar bort friskheten fra ølet. IBU står til 31, men det oppleves mer som 50-60'ish. Det kan være 5-minutt humla som bunnfeller ved nedkjøling og holder høyere temperatur under whirlpool, og da fortsetter å gi bitterhet ei stund.

1655272224534.png
 
Snekret sammen en Citra neipa for et par mnd siden, som er supergod nå. 700 gram totalt til 50 liter i gjæringstanken. Slik humlet jeg den. 7-dagers humla gikk i tanken ved tapping, De siste 200 gram når stormgjæringa var på vei å gi seg litt. Noe mer enn dette tror jeg tar bort friskheten fra ølet. IBU står til 31, men det oppleves mer som 50-60'ish. Det kan være 5-minutt humla som bunnfeller ved nedkjøling og holder høyere temperatur under whirlpool, og da fortsetter å gi bitterhet ei stund.

Vis vedlegget 57354
Tørrhumlingsmengden der er kanskje nokså optimal i forhold til det Hieronymus sier? De 4 gr/liter gjelder de fruktige aromaoljene, mens de krydrete/tre- eller te-aktige når metningspunktet ved 8 gr/l. Men dette gjelder så vidt jeg veit ved ei tilsetning - når du fordeler over flere kan du bruke mer og få effekt. Jeg skal ikke late som om alt dette er helt glassklart for meg, men sånn jeg har forstått det, kan det du gjør her, gi maks uttelling.

Temperaturen skulle vel være lavere i bunnen av kjelen? Og uansett, den kan vel ikke være så mange grader over 65 at du får isomerisering av alfasyra. Under 70 grader skjer det ikke noe, så vidt jeg veit, og effekten er liten, og ganske bratt fallende, når du kommer under 80.

Men ett eller annet sted må jo bitterheta komme fra. Alt som er bittert er ikke fra det som gir utslag på IBU, har man kommet fram til. Jeg vil gjette på at tørrhumlinga bidrar godt. (NB! "gjette". Dette veit jeg jo ikke så mye om:).)
 
Temperaturen skulle vel være lavere i bunnen av kjelen?

Det kommer ann på hvor han kjøler. Jeg lar spiralkjølern henge øverst i vørtern, da går det på under en halvtime selv uten røring -fortere siden varme stiger og kulde synker. Hvis jeg bare lar kjølern stå på bånn tar det evigheter,
men det resulterer også i at vørtern er kaldere på toppen
 
Det kommer ann på hvor han kjøler. Jeg lar spiralkjølern henge øverst i vørtern, da går det på under en halvtime selv uten røring -fortere siden varme stiger og kulde synker. Hvis jeg bare lar kjølern stå på bånn tar det evigheter,
men det resulterer også i at vørtern er kaldere på toppen
Men det forutsetter at du har en ganske liten kjøler i forhold til vørterdybden? Min når opp til overflaten, og jeg vil tru at det gjelder for de fleste. Og vannet kommer inn øverst, så det kjøler mest i overflaten.

Men hvor stor blir temperaturforskjellen hos deg? Det kaldere vannet vil jo hele tida synke, så hvor stor kan den bli?
 
Det kommer ann på hvor han kjøler.
Steinar bruker motstrømskjøleren til Brewtools, der han sirkulerer tilbake i kjelen. Innbiller meg at klysa med humle som faller ned i midten i whirlpoolen holder høyere temperatur enn hva som måles i kantene. Kjelesensoren står i bunn ved inntak til pumpa, og min sensor nr 2 står på treveisventil ved inntak til kjelen på andre siden. Inntaket har en 90 graders bend med justerbart rør på innsiden, så jeg kan vinkle strømmen litt på skrå oppover slik at jeg får sirkulasjon ved å sende det kalde oppover. Så vørteren har vel en ganske jevn temperatur etter hvert, selv om jeg tror den er varmere i midten enn hva sensorene viser. Derfor min noe forsiktige 5-minutt humle, og heller mer tilsetning når sensorene mine viser under 65.
 
Kjørte whirpool på 80 grader i 20 min.

Den var så og si ferdig utgjært når jeg hadde oppi humla. OG og FG ble spot on.

Det er ikke snakk om litt bitter, bitterheten overdøver alt av øl og humlesmak, så det er jo noe som har gått veldig galdt.

Som sagt var den veldig god før tørrhumling.
Jeg har tørrhumlet med Galaxy på noen brygg og har dessverre alltid fått en ekkel bitterhet av denne humla. Og gjerne en litt gressete smak også på kjøpet til tross for kort kontakttid. Prøvd fra 2-4 dager og ved lavere temp også. Eks. 15-16°c.
Lite eller ingen bedring ved lagring heller. Høres egentlig veldig ut som hva du beskriver. Det er derfor jeg også har gitt opp Galaxy for nå. Etter hva jeg har lest meg opp på nett om den så kan den være helt himmelsk, og det har jeg også smakt eksempler på. Men den kan også være veldig tricky og gi nettopp denne ekle bitterheten. På en slik voldsom NEIPA tør jeg derfor ikke egentlig tenke på hvordan det kan gå. Men jeg er av den oppfatning at Galaxy nok kan være meget bra om man er sikker på at den er fersk og man i tillegg unngår for mye kontakt tid ved tørrhumling. Men jeg tror dessverre ikke all humle vi får tak i er like god. Dette har nok både med pakking, alder og lagring å gjøre. Har lest om andre som også har hatt problemer med enkelte humler fra enkelte leverandører. Jeg er i hvert fall selv blitt stadig mer bevisst på hvor jeg handler hvilken type humle fra. Nettopp pga svært varierende resultat synes jeg selv.
Kunne jo vært interessant om man brygget samme oppskrift du har gjort men med f. eks. bare Citra. Evnt. en combo men 50/50 Citra og Mosaic som vel er en solid, safe og godt utprøvd NEIPA combo. Kan jo også brygge bare en halv batch f. eks. for å kutte kostnadene og som en test. Rimelig sikker på at du vil få en smoothere NEIPA da med disse humlene.
Bryggeriene som bruker voldsomme mengder humle i NEIPA tilsetter det vel gjerne også på litt andre måter enn vi normalt gjør som hjemmebryggere vil jeg tro. Brukes vel sirkulasjon bl. a. ofte og kanskje også da mulighet for veldig kort kontakttid og høy effekt. Dette, samt mulighet for å ta det ut igjen ganske enkelt. Og det uten at det nødvendigvis også har sugd til seg halve gjæringskaret med øl:) Selv om de nok har mye tap av øl til tørrhumlinga de også.
 
For hva det er verdt: Strata er ei humle jeg har hatt veldig god erfaring med under tørrhumling nå, både aleine og sammen med El Dorado. (Trur begge disse er av dem som helst bør brukes til tørrhumling om du skal få maks utbytte av dem.)
 
Jeg har og blandet erfaring med Galaxy i NEIPA. Har et par brygg som ble helt kanon. Siste brygget med Galaxy ble bare helt umenneskelig bittert og ekkelt. Har et par kamerater som brygget med samme batch Galaxy og de opplevde det samme. Så det virker som den humlen kan være lunefull...
 
Jeg synes tørrhumling nesten alltid ender med en ubehagelig bitterhet. Muligens tanniner, jeg vet ikke. Men det avtar ikke over tid, er min erfaring.

nylig ville jeg friske opp et øl jeg har brygget flere ganger. La inn 8g citra på 25L 2 dager før CC. Den ble riktignok stående 4 dager på 2 grader, altså 6 dager i alt, men personlig synes jeg ølet ble ødelagt. IBU er 27 iht. Brewfather, men det smaker som 50-60, minst. Mulig jeg gjør noe feil når jeg tørrhumler, men det ender visst alltid med et for bittert øl.
 
Jeg synes tørrhumling nesten alltid ender med en ubehagelig bitterhet. Muligens tanniner, jeg vet ikke. Men det avtar ikke over tid, er min erfaring.

nylig ville jeg friske opp et øl jeg har brygget flere ganger. La inn 8g citra på 25L 2 dager før CC. Den ble riktignok stående 4 dager på 2 grader, altså 6 dager i alt, men personlig synes jeg ølet ble ødelagt. IBU er 27 iht. Brewfather, men det smaker som 50-60, minst. Mulig jeg gjør noe feil når jeg tørrhumler, men det ender visst alltid med et for bittert øl.
Tørrhumlinga bidrar med bitterhet, og det gjør opphold under nedkjølinga ("WP"), også. Det er ikke bare tilsetninger en gjør der, som øker bitterheta. Bitterheta fra tidligere tilsetninger øker også. Du skal helt ned til 70 grader før denne effekten opphører, men den avtar med synkende temperatur. Humling ved 80-82 grader er vel ganske vanlig nå, siden det er det humleautoriteten Scott Janish sier brukes i bryggeriet hans (Sapwood Cellars). Men står du der 20 minutter, må du regne med økt bitterhet.

Virkninga av bitterstoffer fra tørrhumlinga er ganske kompliserte saker - jeg skjønner ikke stort av det - men med massive tørrhumlingsdoser, som mange sverger til, kan du få overraskelser.

Før beregna en bare bitterhet fra tilsetninger under kok, og det var en god del enklere (skjønt neppe veldig nøyaktig:)). Nå må en regne med flere stoffer, og ekstraksjon under andre forhold. Jeg bruker ikke de kalkulatorene som prøver å beregne bitterhet mer nøyaktig med nyere metoder, og aner ikke hvor gode de er. Men jeg får meg fort noen overraskelser nå - og har opplevd at det har blitt mer bitterhet enn godsmak og -lukt, ja.
 
Tørrhumlinga bidrar med bitterhet, og det gjør opphold under nedkjølinga ("WP"), også. Det er ikke bare tilsetninger en gjør der, som øker bitterheta. Bitterheta fra tidligere tilsetninger øker også. Du skal helt ned til 70 grader før denne effekten opphører, men den avtar med synkende temperatur. Humling ved 80-82 grader er vel ganske vanlig nå, siden det er det humleautoriteten Scott Janish sier brukes i bryggeriet hans (Sapwood Cellars). Men står du der 20 minutter, må du regne med økt bitterhet.

Virkninga av bitterstoffer fra tørrhumlinga er ganske kompliserte saker - jeg skjønner ikke stort av det - men med massive tørrhumlingsdoser, som mange sverger til, kan du få overraskelser.

Før beregna en bare bitterhet fra tilsetninger under kok, og det var en god del enklere (skjønt neppe veldig nøyaktig:)). Nå må en regne med flere stoffer, og ekstraksjon under andre forhold. Jeg bruker ikke de kalkulatorene som prøver å beregne bitterhet mer nøyaktig med nyere metoder, og aner ikke hvor gode de er. Men jeg får meg fort noen overraskelser nå - og har opplevd at det har blitt mer bitterhet enn godsmak og -lukt, ja.
Jeg har en følelse av at bitterheten fra den ganske beskjedne tørrhumlingen, 0,32 g/l i 6 dager hvorav 4 dager på 2°C, ville gitt mindre bitterhet og bedre aroma dersom den var blitt tilsatt ved kokeslutt uten WP eller andre ting. Det vet jeg jo ikke, men på kalkulatoren gir det ikke stort utsalg å tilsette på kokeslutt.
 
Jeg gjorde et forsøk med forskjellige humler med samme vørter. Det var ikke bare forskjell på smak og lukt,men også bitterheten opplevdes forskjellig.
Det kan bety at de forskjellige humlene lager forskjellig grad av bitterhet ved tørrhumling.
 
Jeg gjorde et forsøk med forskjellige humler med samme vørter. Det var ikke bare forskjell på smak og lukt,men også bitterheten opplevdes forskjellig.
Det kan bety at de forskjellige humlene lager forskjellig grad av bitterhet ved tørrhumling.
Det tror jeg nok, men citra skal jo være egnet til tørrhumling.
 
Jeg har en følelse av at bitterheten fra den ganske beskjedne tørrhumlingen, 0,32 g/l i 6 dager hvorav 4 dager på 2°C, ville gitt mindre bitterhet og bedre aroma dersom den var blitt tilsatt ved kokeslutt uten WP eller andre ting. Det vet jeg jo ikke, men på kalkulatoren gir det ikke stort utsalg å tilsette på kokeslutt.
Det er vanskelig å vite. Bedre aroma virker det rart om den skulle ha gitt, men om det var Citra, så er det i alle fall en av de humlene som anbefales brukt på den varme sida, fordi den inneholder aromaoljer som ikke fordamper så lett (oksiderte terpener). Men den er jo utmerka til tørrhumling, også.
 
Jeg har en følelse av at bitterheten fra den ganske beskjedne tørrhumlingen, 0,32 g/l i 6 dager hvorav 4 dager på 2°C, ville gitt mindre bitterhet og bedre aroma dersom den var blitt tilsatt ved kokeslutt uten WP eller andre ting. Det vet jeg jo ikke, men på kalkulatoren gir det ikke stort utsalg å tilsette på kokeslutt.
Det der er jo nesten ingenting, har mine tvil til at det kommer derifra.

Mulig det er pga at det er så lite at det blir ubehagelig, jmf tynn saft ;)
 
Tilbake
Topp