Tørrhumlinga bidrar med bitterhet, og det gjør opphold under nedkjølinga ("WP"), også. Det er ikke bare tilsetninger en gjør der, som øker bitterheta. Bitterheta fra tidligere tilsetninger øker også. Du skal helt ned til 70 grader før denne effekten opphører, men den avtar med synkende temperatur. Humling ved 80-82 grader er vel ganske vanlig nå, siden det er det humleautoriteten Scott Janish sier brukes i bryggeriet hans (Sapwood Cellars). Men står du der 20 minutter, må du regne med økt bitterhet.
Virkninga av bitterstoffer fra tørrhumlinga er ganske kompliserte saker - jeg skjønner ikke stort av det - men med massive tørrhumlingsdoser, som mange sverger til, kan du få overraskelser.
Før beregna en bare bitterhet fra tilsetninger under kok, og det var en god del enklere (skjønt neppe veldig nøyaktig
). Nå må en regne med flere stoffer, og ekstraksjon under andre forhold. Jeg bruker ikke de kalkulatorene som prøver å beregne bitterhet mer nøyaktig med nyere metoder, og aner ikke hvor gode de er. Men jeg får meg fort noen overraskelser nå - og har opplevd at det har blitt mer bitterhet enn godsmak og -lukt, ja.