Bitterhet ved redusert vørtervolum

Når jeg brygger med ekstrakt, koker jeg først opp 12 liter rent vann som avkjøles og tilsettes gjæringskaret. Deretter koker jeg opp nye 12 liter, og tilsetter humle etc. Vil det at jeg benytter et mindre vørtervolum enn ferdig volum, innvirke på bitterheten?

Helt klart. Bruk beercalk.dk feks. Den regner ut akkurat hvor mye IBU du får ved forskjellig vørtervolum.

Yngve J skrev:
Kanskje et dumt spørsmål, men har det da også innvirkning på aroma?
Ja. Bitterhet, smak og aroma. Du må bruke mer, så sparer jo noen kroner hvis man greier å koke full vørterstørrelse.

Det vil sikkert virke inn på aroma, men det er neppe det eneste forholdet som virker inn. Jeg vil tro at stor overflate på vørteren også fører til mer tap av aroma, mens en mer konsentrert vørter vil ta opp mindre av den. Personlig mener jeg også at jeg fikk mer humlearoma da jeg kokte konsentrert enn det jeg får nå, med stor gryte. Men da pleide jeg også å kryste mesteparten av vørteren ut av humleblomsten, for ikke å få så enormt store tap, og det gjør jeg ikke nå (men bare fordi det er upraktisk med dagens utstyr: så lenge du ikke er for hardhendt gjør det ingen skade å presse vørteren ut av humlen).

For min egen del mener jeg også at utregningene for IBU i beercalc o.l. overdriver effekten av konsentrert kok såpass mye at de ikke kan brukes.

Takk for gode svar, folkens.

Kjetil S skrev:
For min egen del mener jeg også at utregningene for IBU i beercalc o.l. overdriver effekten av konsentrert kok såpass mye at de ikke kan brukes.

Heller ikke OG stemte i beercalc, men bommet med 10 enheter. Virker som om beercalc ikke er til å stole på?

Yngve J skrev:

Kjetil S skrev:

Heller ikke OG stemte i beercalc, men bommet med 10 enheter. Virker som om beercalc ikke er til å stole på?
beercalc er fin den. er nok heller du som har lagt inn feil verdier

Fant på et annet forum noen som eksperimenterte.
De konkluderte med at hvis kok av halvparten eller mere av vørten, så er det ikke nødvendig å justere humlebruken. Vel å merke når det ikke er highgravity.... 

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Yngve J skrev:

Kjetil S skrev:

Med ekstrakt burde ikke beercalc ha noe problem med å regne ut rett OG. Jeg kan se for meg to mulige årsaker til at du får en annen verdi: 1) Når du tilsetter konsentrert vørter til vann, vil den synke til bunns, og det vil ta en del tid før den har fordelt seg likt i spannet, selv med hard risting. Om du tar en måleprøve fra toppen, vil den som regel vise for lav OG. 2) Konsentrert kok vil gi større tap av sukker til humlen.

Amund_J skrev:
Yngve J skrev:

Kjetil S skrev:

beercalc er fin den. er nok heller du som har lagt inn feil verdier

Det har jeg dobbelsjekket. Korrekte verdier ligger til grunne. Målt OG var 1071. Beercalc sier 1061.

spørs om du har lagt inn feil type ekstrakt i beercalc. jeg har brygget omlag 200L med beercalc og treffer +-2 hver gang....

Tilbake
Topp