Bjorleik 2011

Anders Christensen skrev:
Siden det blir session-ales, er det noen øvre grense for ABV eller OG elns for Bjorleik? Vi begynner å klø etter å eksperimentere litt.

Kommer mer info om ikke så altfor lenge, men øvre grense på OG vil være 1.040.

Oj, må modifisere oppskriften jeg skal brygge neste uke! Teit å lande på 1.041! Karboberingssukker teller med, antar jeg? I såfall tror jeg at jeg må karonere kunstig, kan ikke sløse bort verdifulle smaksmuligheter på smaksløst sukker!

Er det noen regler og deadlines å forholde seg til enda, utover OG på max. 1.040? Nyslåtte bryggere trenger jo etpar batcher på å klare å sikte seg inn vet dere ;-)

Ting som ihvertfall jeg lurer på er;
- Påmeldingsfrist
- Innsendingsfrist
- Flasketype
- Korktype
- Begrensninger (OG, FG, alkoholstyrke, farge, sjangerbestemming eller ei, etc.)

"Uheldigvis" har den første "svake" batchen allerede forsvunnet her (en øve-bitter på 3,2%, litt skummelt lett å drikke), men andre batchen av det forsøket er forhåpentlig ferdig til drikking i disse dager. Man er ikke helt innsiktet enda.

Det kommer nærmere info rett rundt hjørnet, men enkelte ting kan man i alle fall si:

- Påmeldings- og innsendingsfrist blir antakelig i begynnelsen av september.
- Flasketype blir standard brune 0,33-flasker. INGEN unntak.
- Umerkede, ensfargede korker. INGEN unntak.
- Maksimal OG er 1.040. INGEN unntak. (Ingen begrensninger forøvrig på IBU, FG, alkohol, men typeriktighet vurderes.)
- Konkurransen begrenses i år til britiske session ales (i utgangspunktet bitter, lys og mørk mild, sørengelsk brown, stout).

Som sagt er mer nøyaktig info nært forestående. Det har tatt litt tid å få enkelte ting på stell (grunnet faktorer utenfor styrets kontroll...), men nå ser brikkene ut til å falle på plass.

Fokus blir på engelske "session beers" og de begrensninger og muligheter som tilhører disse utover allerede bestemt OG, så det skulle vel passe deg bra Håvard. :) Tror det dukker opp en oversikt over øltypene det siktes til her ganske snart.

Bruk kun bjørnunger (pantbare norske ølflasker som brukes av Dahls, Ringnes og liknende), vanlig ølkork i valgfri farge, og ingen tusjstreker eller annen gjenkjennbar merking.

Antar påmelding- og innsendingsfrist blir rundt midten av september 2-3 uker før arrangementet.

Kjempeflott, da har man noe å planlegge utifra! Her i huset er vel nesten den største utfordringen å akkumulere små brune flasker :D

Håvard Midtkil skrev:
Kjempeflott, da har man noe å planlegge utifra! Her i huset er vel nesten den største utfordringen å akkumulere små brune flasker :D

Jeg kjøper dem fra pantemottaket på OBS (betaler inne i infokiosken), der er det relativt høy rullering og lav sneipfaktor. Men "litt" vasking blir det..

Gahr skrev:
- Konkurransen begrenses i år til britiske session ales (i utgangspunktet bitter, lys og mørk mild, sørengelsk brown, stout).

Altså ikke engelsk IPA?

Er dette samtidig også en konkurranse i typeriktighet, eller bare i god øl under 1.040?

Lars skrev:
Håvard Midtkil skrev:

Jeg kjøper dem fra pantemottaket på OBS (betaler inne i infokiosken), der er det relativt høy rullering og lav sneipfaktor. Men "litt" vasking blir det..

Samme her. Alle butikkene i nærområdet er greie med å pante tilbake tomflasker, spesielt når en sier hva en skal bruke dem til. Det er dessuten slik at sist jeg prøvde meg på dette for en god del år siden var kanskje halvparten av flaskene fulle av sneiper og annen drit. Nå har jeg vasket 15 kasser uten en eneste sneip, med kun en porsjonssnus. Jeg takker røykeloven og at folk i stor grad har sluttet å røyke inne her i Bergen sentrum.

Er mer info postet om Bjorleik noe sted? Dersom innsendelsesfrist er i begynnelsen av september som tidligere estimert, så er det bare seks uker igjen. med fratrekk for postforsendelse, oppskriftsplanlegging, bestilling, testbrygging og ikke minst selve bryggingen, så begynner det å haste endel.

Jeg forstår det slik av bedømmelsen er en miks imellom subjektiv, hedonistisk vurdering og objektiv typeriktighet. Er det publisert noen typedefinisjoner som dommerne vil forholde seg til?

Deltakelse på selve arrangementet:
På grunn av lokalets størrelse settes det et tak på 60 fremmøtte. Det vil derfor være nødvendig med forhånsdpåmelding med navn. Adgang er 70 kr for Norbryggs medlemmer, 100 kr for ikke-medlemmer. Betaling skjer ved ankomst. Skulle det være ledige plasser til overs, vil det bli mulig å kjøpe billetter i døra på selve dagen. For å melde deg på arrangementet i Kajakklubben kan du sende en mail via dette skjemaet. Skriv "Bjorleik 2011 Kajakklubben" i emnefeltet. BN! Påmeldingen starter 10 august. Prinsippet om førstamann til mølla gjelder.

Her er litt info om flaskekonkurransen:
Som opplyst tidligere i denne tråden blir konkurransen i år en konkurranse i britiske session ales med en OG på maksimalt 1.040, og den begrenses til følgende typer: Bitter, mild og tørr stout. Les typebeskrivelsene som ligger til grunn for bedømmingen.

Klikk denn linken for påmeldingsskjema.

En guide til innlevering finnes her.

FAQ ang. konkurransen her.

Deltakelse i flaskekonkurransen er gratis for Norbryggs medlemmer, betaling (100 kr. per brygg) for ikke medlemmer gjøres på https://www.deltager.no/Bjorleik2011. Det er et tak på 50 deltakende øl totalt. Hvor mange som er påmeldt kan du førge med på på denne siden.

Innsendelsesfrist: Postlagt senest fredag 9. september. Sendes til:

Gahr Smith-Gahrsen
Torgny Segerstedtsvei 9
5143 Fyllingsdalen

Årets sponsor er Bryggselv. Premiene er som følger:

1. premie: Gavekort på kr. 1300,-
2. premie: Gavekort på kr. 900,-
3. premie: Gavekort på kr. 600,-
4. premie: Gavekort på kr. 400,-
5. premie: Gavekort på kr. 400,-

Vi takker for samarbeidet!

David Dudek (tildligere brygger ved bla. Nøgne Ø og Møllebyen) vil holde foredrag ved arrangementet.

Man finner mer info her. Informasjonen vil oppdateres kontinuerlig.

Kor strenge er desse typedefinisjonene? Eg har ein bitter eg gjerne vil melde på, men den har OG 40, altså eit SG poeng over typedefinisjonen. Går dette bra? 

Torvald skrev:
Kor strenge er desse typedefinisjonene? Eg har ein bitter eg gjerne vil melde på, men den har OG 40, altså eit SG poeng over typedefinisjonen. Går dette bra? 

Ikke noe problem. Det er ikke tallene som teller, men først og fremst om ølet er godt brygget, og i hvilken grad det oppleves å ha kvaliteter som tilhører den aktuelle øltypen.

Var det eg håpa på :). Levering ved personleg oppmøte, er det ved sjølve arrangementet eller må det leveres til Gahr i fyllingsdalen til same frist som ved postlegging?

Torvald skrev:
Var det eg håpa på :). Levering ved personleg oppmøte, er det ved sjølve arrangementet eller må det leveres til Gahr i fyllingsdalen til same frist som ved postlegging?

Personlig oppmøte går sikkert greit, send en PM til Gahr så får du gjort en avtale når han får kommet på plass etter Trøndersk Matfestival. ;D
Det er i nok samme fristen som gjelder, for bedømmingen skjer sannsynligvis på forhånd av selve arrangementet (kanskje ikke samme dag engang), og ølet skal først sorteres og tempereres likt.

Tilbake
Topp