JensD
Norbrygg-medlem
Les innlegget her: http://norbrygg.no/2015/06/26/dato-og-tema-for-bjorleik-2015-er-klart/
Og crystal 150 EBC? Hvor?
Forøvrig så er det ikke litt rart å "påtvinge" at tørrhumla skal i på dag 6?
Folk har jo sine teknikker. Hadde det ikke vært bedre å sagt at g/l er nok?
Nei det er det faktisk ikkje . Er kva humle du rekner medMulig dette passer bedre under 'Dumme spørsmål' men er ikke 45 IBU det samme uansett hvem sin formel man har brukt for å beregne seg frem til disse ?
I mine ører blir det litt som å si 45 meter (tommestokk) eller 45 meter (målebånd)..
Noonan er vel ikke I BeerSmith?Er det ikke bare Gahr som bruker Noonan for å beregne bitterhet? ;-)
Den forstod jeg ikke helt..Nei det er det faktisk ikkje . Er kva humle du rekner med
Eg kan ikkje svare deg I kveld .... har smakt for mykje id.NB øl .......Den forstod jeg ikke helt..
Du har i prinsippet rett, de forskjellige "formlene" baserer seg bare på forskjellige personers erfaringstall (derav navnene) - det blir litt hårete uansett hva du velger spør du meg.Mulig dette passer bedre under 'Dumme spørsmål' men er ikke 45 IBU det samme uansett hvem sin formel man har brukt for å beregne seg frem til disse ?
I mine ører blir det litt som å si 45 meter (tommestokk) eller 45 meter (målebånd)..
Nettopp det jeg og tenkte, og da skjønner jeg ikke helt hvor det bryggetekniske og "hvor godt man kjenner sitt eget bryggeoppsett"-delen kommer inn. Slik jeg tenker så legger det å ha en oppskrift som må følges bare en føring som ikke framhever viktighet av å kjenne eget oppsett noe mer enn konkurranser ellers. Men, det er nå bare min mening. Da er det ihvertfall ikke noe jeg har misforstått, virker det somEr vel ingen som smaker om det er 42 eller 46
Er vel bare å kjøre på og bruke råvarene som er oppgitt i oppskriften og prøve å lage så godt og feilfritt øl som en klarer
Dit hen også mine tanker gikkI praksis betyr vel dette: følg oppskriften, men bruk litt mer humle og få litt høyere alkoholprosent (slik at ingen merker det).