Runeaasp skrev:
Jeg ville tilsatt bær som har vært fryst, etter primærgjæringen. F.eks. Etter 5-7 dager. Stikk eventuelt om til et nytt kar og eller bare sleng de i uten å stikke om.
Vi tilsatte 2kg kirsebær i 25 L WIT i fjor. Dette ga en tydelig farge og smak.
Jeg vil foreslå fra 1 til 3 kg på 50 L
3 kilo vil nok være litt lite for en 50 liter batch. Jeg tilsatte det til en imperial porter for et halvår siden, og jeg vil
ikke si at det ga mye blåbærsmak til det ølet, ei heller så mye farge. Jeg satte batchen i kjelleren ved 5-6 grader
noen dager før flasking. Det bunnfelte godt, også fargen.....
Jeg kjøpte mine bær, ferdig frosset på super'n, men det er nok bær av samme klasse som de du har fått tak i.
Tinte de delvis i posen, og helte i karet, da det var ei drøy uke igjen, av 3 ukers gjæring. Fisket opp de fleste
bærene før jeg satte karet ned i kjelleren. De flyter jo på toppen, så det er bare å bruke ei desinfisert sil, eller
lignenede. I min porter, jo man kan ane at det er en viss smak av blåbær der, men mest av alt, så ga den en
syrlig smak som bær har. Husk, det er jo ikke mye sukker i bær, selv om man lett kan tro det. Blåbær inneholder
ca. 7,5% sukker, men mest av alt, inneholder de vann. Ta det med i planlegningen.