Black IPA av ekstrakt

Dette er min første egenproduserte oppskrift, og vil gjerne at noen kan se over den og si ifra om det ser greit ut?

Oppskrift BIPA

Malt:
3kg lys spraymalt
1kg dark spraymalt

kok opp 12 liter vann
tilsett 1,5 kg DME. OG=1,041

Humle:
60 min 20g cascade + 60g amarillo
15 min 15g citra, 20g cascade, 10g amarillo
1 min 15g citra, 20g cascade, 10g amarillo

Tilsett resten av DME'en med en
gang koking er avsluttet. Kjøl ned ASAP.
Fyll opp til 22 liter.

Tørrhumle
20g citra, 40g cascade, 20g amarillo

Nå er jeg ingen ekstraktekspert, men blir ikke dette ganske søtt for en svart IPA?
Hva med å bruke kun lys maltekstrakt og litt Carafa-malt for farge? Kanskje en idé å erstatte litt av ekstraktet med rent sukker også for å få den tørrere?

Ekstrakt gjærer vel normalt ganske godt ned ? Så sukker er vel det ikkje behov for ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Godt mulig du har rett i det. Jeg har bare hørt at ekstrakt ikke er like gjærbart som malt mesket på f.eks. 65 grader. Jeg liker min IPA relativt tørr.
Men ja, sukkeret kan sikkert droppes.

Beskjedent synes jeg. Skal du lage IPA så bør du over 1.065 spør du meg.

Men uansett.ville heller gjort som Daniel sier, du kan f.eks kaldsteepe 40-50g carafa 3 Sp. Over natta. Og kutte ut cascade som bitter og flytte alt av 60min Amarillo til 0 min minus det som trengs for å få til akseptabel IBU hvis du ikke har mer humle.

Takk for svar!
Hva om jeg går over til 4kg lys DME, 500g mørk DME og 200g carafa 2?
Har ikke kjøpt inn varene enda, så er også åpen for forandring på humlene, men tenker å bruke rundt 250-300g

Takk for svar!
Hva om jeg går over til 4kg lys DME, 500g mørk DME og 200g carafa 2?
Har ikke kjøpt inn varene enda, så er også åpen for forandring på humlene, men tenker å bruke rundt 250-300g

200g carafa tror jeg gjør at du ender opp med et helt jævlig kaffe-øl på 10 liter. Du trenger ikke mye av den. Bruk beercalc eller noe for å simulere litt.

Tilbake
Topp